Extra begeleiding vanuit de apotheek bij vruchtbaarheidsbehandelingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door FCstudent, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Zou je de begeleiding op prijs stellen?

1. Ja, lijkt me helemaal geweldig (in het ZH wordt allees snel snel uitgelegd)

2. Ja, dat lijkt me wel fijn, maar alleen als IK dat aangeef

3. Nee, geen behoefte aan!

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. FCstudent

FCstudent Lid

28 aug 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames,

Stel dat bij jullie in de apotheek extra aandacht wordt besteedt om jou te de juiste informatie en instructies mee te geven zodat de medicatie juist wordt toegediend
    Om het zwanger worden makkelijker te maken en ook tijdens de zwangerschap een vast contactpersoon voor vragen..

Zou je dat fijn vinden??

2. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hoi FC Student,

Op zich zou het fijn zijn ja, ware het niet dat je die begeleiding volgens mij altijd wel krijgt vanuit de fertiliteitsafdeling. Als dat dan 'snel snel' zou zijn, vind ik dat een minpunt voor de feriliteitsafdeling. Bij ons het in ziekenhuis krijg je zogenaamde 'prikinstructies' als je hormonen moet spuiten, en die is prima. Dus bij de apotheek verwacht ik in die zin niets extra's dan dat ze me de juiste medicijnen meegeven... Ik persoonlijk heb geen behoefte aan dan nog een gesprekje met de apotheker, zeker niet als er nog meer mensen in de wachtrij/ruimte zijn... medicijnen ophalen is zoviezo al een priveaangelegenheid, maar zeker als het gaat om medicijnen t.b.v. vruchtbaarheidsbehandelingen.
    Maar ik waardeer het natuurlijk wel als apothekers er over nadenken en hierin hulp zouden willen bieden :), alleen zelf heb ik er geen behoefte aan.

3. FCstudent

FCstudent Lid

28 aug 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Elke apotheek heeft prive-gesprekruimte..
    uiteraard zal daar een eventuele gesprek plaatsvinden

4. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je dit wil weten?
    Ik zie dat je net 3 topics hebt geopend, 2 met vragen over behandelingen en 1 met deze vraag of er interesse zou zijn voor begeleiding vanuit een apotheek. Ik ben wel nieuwsgierig naar de connectie..

5. FCstudent

FCstudent Lid

28 aug 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben bezig met een project in de gezondheidszorg. Daarnaast hebben mijn man en ik helaas :( moeite met zwanger worden...

vandaar mijn andere 2 topics....

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.811
    4.453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik zou er geen behoefte aan hebben. Van de verpleegkundige van de afdeling in het ZH of kliniek krijg je al uitleg. En ik heb het liefst dat de assistentes in de apotheek zich zo weinig mogelijk er mee bemoeien. Hoor alleen maar gezeur van hun kant (bijv. over dat bepaalde combinaties niet kunnen terwijl de arts toch echt het zo uitgeschreven hebben of slaan paniek over de hoeveelheid bepaalde vitamines die ik slik terwijl het allang bekend is dat die dosering gewoon goed en aanbevolen is en dat dat niet toxisch is...)

Ik irriteer me dus alleen maar aan het bemoeierige van hen... Maar misschien draai ik al wat te lang mee in dit gebeuren.

Je schreef trouwens 'om het zwanger worden makkelijker te maken' en 'tijdens de zwangerschap een vast contact persoon te hebben'...
    Het zwanger worden kan een apotheek niet makkelijker maken. Zij moeten gewoon de medicijnen leveren welke de arts voorschrijft. Als je medicijnen nodig hebt is er niets makkelijks aan zwanger worden (oke, de mensen uitgesloten welke 1 iets hoeven te nemen en dan 'al zwanger worden' ;)) maar neem van mij aan: zodra het niet lukt is er niets makkelijks aan en zij kunnen er niets makkelijker aan maken.
    Daarnaast: velen hebben niets meer nodig zodra zij zwanger worden. En vragen (of een medicijn in de zwangerschap wel of niet mag) vraag je aan de arts en eventueel nog aan de apotheker(sassistent). Ook is een contactpersoon niet handig: wat als je nu wat nodig hebt en de apotheker heeft die dag toevallig vrij of je hebt een nummertje getrokken en je wordt door een ander geholpen??

Nee, vast de beste bedoelingen voor een afstudeerscriptie, maar niet echt nodig/uitvoerbaar ;)

7. Eliz30

Eliz30 Niet meer actief

Aha duidelijk.

Ik heb er ook geen behoefte aan. Toen ik vorige week bij de gyn was en vragen stelde kon zij niet anders dan zeggen: tja dat weten we eerlijk gezegd niet precies..
    Ik denk dat een contactpersoon bij de apotheek me niet meer zou kunnen vertellen.
    Ook de hiervoor genoemde praktische bezwaren maken het denk ik onmogelijk om het gewenste effect te hebben

8. Ddees70

Ddees70 Fanatiek lid

14 okt 2007
    1.247
    0
    36
    Noord-Holland
    In het ziekenhuis nemen ze bij ons uitgebreid de tijd om alles uit te leggen.

9. Imrw

Imrw Bekend lid

1 jul 2012
    810
    20
    18
    NULL
    NULL
    Bij mijn apotheek deden ze dit al :)

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij onze kliniek wordt alles heel rustig uitgelegd en de eerste keer heb ik gespoten onder begeleiding. Ging prima.
    Het is een mooi initiatief, maar ik denk dat het voor de meeste vrouwen niet nodig is. En als je hulp nodig hebt dan is dat NU. En zijn het vragen als: moet ik nu wel of niet gaan spuiten? Dan kan je eigen arts of kliniek die vragen toch het beste beantwoorden.

Wat ik wel fijn zou vinden, zijn andere dingen; bij Pregnyl er uit jezelf ook de naalden bij geven en een beschermkapje om de ampullen de breken. Bij Utrogestan de applicator erbij geven en niet zeggen: die moet ik met 40 tegelijk bestellen, dus die hebben we niet.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Eens met de andere dames. De begeleiding en instructie vanuit het zh is uitstekend, en als dat niet zo is moet daar iets aan gedaan worden. Wat m.i. wel beter kan is de kennis van apothekers over de medicijnen. Utrogestan moet officieel oraal ingenomen worden, maar bij IVF juist vaginaal. Ik hoor soms dat apothekers echt blijven beweren dat het oraal moet, en dat vrouwen daardoor in de war raken. En ik heb zelfs een keer bij het ophalen van IVF medicijnen gehoord dat ik ze bij zwangerschap niet in mocht nemen. Ongelooflijk dom en kwetsend zo'n opmerking.

12. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gezien de gemiddelde privacy in een apotheek heb ik het liefst dat ze helemaal niets zeggen! als ze zouden zeggen , loopt u even mee om uw medicijnen door te spreken in de spreekkamer zou ik dat zeer op prijs stellen.

13. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.884
    2.891
    113
    Noord-Holland
    Nee alsjeblieft niet :)
    Ik krijg al goede begeleiding vanuit het zkh over welke medicatie wordt gekozen, in welke hoeveelheid, waarom, hoe ik het moet gebruiken.

De apotheek hier is er al enorm bemoeizuchtig in. Als een arts me een recept voorschrijft, wil ik die meds gewoon meekrijgen zonder een vragenvuur te moeten beantwoorden. Een arts weet wat nodig is, een apotheek moet gewoon leveren :)

14. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Nee, ik zou daar ook geen behoefte aan hebben. De fertiliteitsklinieken geven prima prikinstructies en als ze het niet goed uit zouden leggen of ik zou iets niet snappen, dan zou ik daar mijn vraag al neerleggen. Daar zijn tenslotte de prikinstructies voor.

Ik ben het wel eens met Aquilegia, apotheken zouden m.i. wel de rand-benodigdheden standaard mee moeten leveren, naalden, kapjes en idd de applicator voor de Utro.

Hoewel ik wel voor een checkpoint ben voor de medicatieverstrekking van artsen (vaak hebben apothekers beter in beeld welke medicijnen patienten gebruiken) en in sommige gevallen kan de wisselwerking van sommige medicijnen niet goed zijn. Echter vind ik wel dat apothekers zich wel in moeten lezen in de hele fertiliteitsproblematiek en de schema's, medicatie en hoeveelheden die artsen voorschrijven. Die zijn namelijk kundig op dit specifieke gebied en kunnen dientengevolge ook schema's opstellen die wellicht niet direct voor de hand liggen, maar wel resultaat kan geven. De Utro is daarbij wel een goeie ... Ja, de medicatie is in principe voor oraal gebruik, maar werkelijk iedere gyn schrijft dit voor als vagina gebruik. Een apotheker zou dergelijk informatie MOETEN weten in mijn optiek.

Dus idd, ik denk idd dat extra prikinstructies niet wenselijk zijn, danwel de kennis van apothekers te vergroten op dit gebied.

15. miepje82

miepje82 Lid

7 aug 2012
    33
    0
    0
    Provincie Zeeland
    Ik sluit me helemaal aan bij Aquilegia en Maartje84.

Mijn ervaringen met de apotheek zijn slecht en ik zie dit idee niet zo maar gebeuren. Laat ze eerst maar eens leren de juiste spullen mee te geven en wat het alternatief is voor Pregnyl..... ;) Dan heb ik het nog niet eens over het gezeur over de 'regeltjes' etc.

Vaste contactpersoon lijkt me niet haalbaar juist omdat alles op bepaalde dagen moet. Niet lullig bedoelt; maar volgens mij werkt 99% van het personeel in de apotheek parttime. Dat is dus niet uitvoerbaar.

Grappig (of juist triest) dat er veel meiden zijn die hetzelfde ervaren. Dat zegt wel wat!

16. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik heb ook "nee" in gevuld. Ten eerste vind ik de instructies in het ZH duidelijk genoeg. Ten tweede sluit ik me bij mn voorgangsters hier aan; zeker in de complexere gevallen heb ik er geen vertrouwen in dat apothekers voldoende kennis van zaken hebben om echt goed advies te geven. Zo moest ik om zwanger te worden (en blijven) prednison en kinderasprine slikken en over beiden kreeg ik steeds een preek (wanneer ik het tegelijk met de hormonsters haalde) ;). Tja, dat is natuurlijk alleen maar irritant.
    Het zou alleen maar werken wanneer de arts extra met de apotheker zou communiceren, zodat de apotheker daadwerkelijk up to date zou zijn. Dit is in mijn ogen echter omslachtig en onnodig duur. Daarnaast heb ik gewoon meer vertrouwen in mijn eigen oren en het spul dat zich ertussen bevindt dan in dat van de gemiddelde apotheker :p.

17. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik kreeg ook goede instructies in het ziekenhuis, heb de apotheek daar niet voor nodig. Ze hebben er daar te weinig kennis voor.
    Toen ik Pregnyl op ging halen bij mijn apotheek bleek dat ze er niet eens een naald bij hadden gedaan, zo dom! Kon ik nog eens terug, gelukkig kwam ik er op tijd achter. En als ik iets vroeg wisten ze er weinig van, viel me erg tegen.
    Oja toen ik Clomid ging ophalen vroeg ze of ik zwanger was, want dan mocht ik het niet gebruiken!!! :$

18. FCstudent

FCstudent Lid

28 aug 2012
    8
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat deden ze dan precies?

19. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Nope.... Negen van de tien keer weten ze niks van het traject. Totaal geen behoefte aan!

20. Babii

Babii VIP lid

10 jun 2009
    11.520
    3
    38
    Medicatie toedienen leer je in het zkh met prikinstructies.

Deel Deze Pagina