Welke kinderschaatsen kind 5 jaar?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Donja62, Jan 12, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Donja62

Donja62 Actief lid

Jul 25, 2010
    303
    19
    18
    #1 Donja62, Jan 12, 2017
    Last edited: Jan 12, 2017
    Hoi,

Volgende week misschien natuurijs
    Onze dochter van 5 heeft nog dubbele ijzers maar wordt hier wat te groot voor. Met welke schaatsen hebben jullie goede ervaringen?

Groet donja

2. nanette77

nanette77 VIP lid

Jan 11, 2009
    10,817
    545
    113
    Female
    Nijdam of kunstschaatsen. Die laatste heeft mijn dochter altijd. Geeft mooi steun in de enkel

3. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Onze kinderen hebben skeelers die omgebouwd kunnen worden naar schaatsen. Frame met wielen er af en ijzers er onder. Zijn van Nijdam.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Mijn kinderen hebben ook schaatsen van Nijdam, bevallen prima.

5. Lynx

Lynx VIP lid

Jul 19, 2008
    8,696
    2,511
    113
    Nijdam verstelbare schaatsen.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Hier ook verstelbare combi-noren. Dus "lange" ijzers met een harde hoge schoen.

7. Panda1

Panda1 Bekend lid

Feb 28, 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Easy gliders...in het begin kun je er een soort steuntjes op klikken die je wanneer ze een beetje stabiel is eraf kunt halen. Haar enkels moeten eerst wat sterk worden. Doe aub geen noren of harde schoenen (zeg maar skeelerschoen) oefening baart kunst al zal het begin soms moeilijk zijn.

8. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,082
    310
    83
    Ik ben het eens met panda, en ik ben zelf schaats juf.

Om kinderen eerst te leren schaatsen is het het beste om op (zandstra ) easy gliders te beginnen. Dit zijn de "nieuwe" houten schaatsen, waarop vroeger gereden werd.
    HIerop leren de kinderen recht staan, te glijden, en sterke enkels te ontwikkelen.

Als het kind redelijk kan glijden, recht op de zandstra staat, dan zou ik zelf voor lage noren gaan van viking.

Ik zou ze juist niet op combi noren zetten met harde schoen. Mocht het kind een natuurtalent zijn, en het schaatsen onwijs leuk vinden. En zelfs bij een ijsclub willen om later wedstrijden te rijden, dan rijdt men ook op lage schoenen.
    Als de kinderen hebben leren schaatsen op combinoren, dan heeft hun enkel altijd vast gestaan, leer ze dan nog maar eens om op lage schoenen te schaatsen, dat gaat dan niet en dan gaat de zin er snel vanaf.

9. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar met die 2x per jaar schaatsen hier...
    Ga je toch nooit sterke enkels kweken?

@cw: en lange afstanden schaats je meestal ook niet op dat beetje natuurijs wat we hier per jaar hebben.

Dus ik zou jou insteek alleen doen als je ook af en toe op een baan gaat rijden denk ik.
    En als je enkel op natuurijs gaat rijden... kun je ook, net als meeste kinderen, op harde schoenen rijden.

(Al ben ik er mee eens dat het voor je enkels redelijk bagger is... maarja... 1 week per 2 jaar? Meer is het niet dan)

10. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,082
    310
    83
    Hi ja met het weinig natuurijs.... maar easy gliders zijn veel goedkoper dan de combinoren. Op marktplaats zijn ze te vinden voor een tientje. Goede schoenen of laarzen aan en gaan op de baan...
    En stel je voor dat je kind het schaatsen zo leuk gaat vinden dat hij elke week naar de ijsbaan wil en misschien wel op les. ... als ze dan gewend zijn aan de combinoren maak dan maar de overstap terug op easy gliders.

Maar ook qua trainers zijn er veel meningen. De een zegt dit en de ander zegt weer dat....

Ieder zo zijn ding.....

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,784
    18,940
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    In onze regio wordt nauwelijks op noren geschaatst en je mag er niet mee op de ijsbaantjes die vaak op pleinen of in parken worden gemaakt. Om die reden viel dat voor onze zoon af, al ben ik zelf groot schaatsliefhebber.
    Hij heeft nu voor het tweede jaar een paar verstelbare ijshockeyschaatsen. Eigenlijk alleen omdat we die kregen van de achterburen toen ze voor hun zoon te klein waren. Hij leert er prima op schaatsen hoor. (En ik inmiddels ook, want voor dat soort baantjes heb ik inmiddels ook een paar tweedehands ijshockeyschaatsen gekocht.) De wendbaarheid is wel een voordeel. En ik heb eindelijk rechtsom leren overstappen. :)

Dat gezegd hebbend... nu ik bovenstaande reacties lees vind ik het ergens toch ook wel weer jammer dat we nu een 'ijshockey-schaatsen-kind' hebben ;) :p. Ik heb nostalgische herinneringen aan mijn eigen houtjes. En ik denk ook wel dat het een goede basis biedt, waarmee je straks alle kanten op kunt. Ook het doorgeven binnen familie-/ vriendengroep gaat makkelijker. Al speelt dat nu bij ons nauwelijks meer een rol. Dan hadden we maar in Fryslân moeten blijven. ;)

Al met al... wij hebben schaatsen gekregen en dan zijn ijshockeyschaatsen op zich ook prima. Maar als je toch (tweedehands) gaat kopen, zou ik denk ik wel serieus nadenken over easygliders. Eigen schoen dus minder kans op blaren, goede basis om later over te stappen op een 'echte schaats'. En in alle eerlijkheid: als het gaat om natuurijs dan versta ik onder 'echte schaatsen' toch echt noren!

12. Saskia78

@cw: ik ben het verder wel met je eens hoor.. zeker als je vaker gaat schaatsen.
    Zelf ook op een zeker moment inline skates gekocht met harde schoen.
    Toen ik aantal jaar later mijn leren kunstschaatsen uit de kast haalde kon ik amper nog rechtop blijven rijden.
    Gewoon echt niet. Heel bizarre gewaarwording was dat.

Maar je schaatst nu zo weinig...
    (En als ik het weer hier nu zie... moet er echt nog wel wat gebeuren voor we kunnen schaatsen.. regent al heel de dag :/ )

Gelukkig heeft rotterdam een prima schaatsbaan...
    dus we gaan sowieso nog een keer schaatsen dit jaar.

13. Saskia78

@tupp: ik kon er jaren niet op rijden zelfs.
    Wel op kunstschaatsen EN noren overigens.

Maar het lijkt wel alsof tegenwoordig iedereen op ijshockey-schaatsen rijdt?
    Niet alleen in de parkjes maar ook hier op de singel EN de schaatsbaan.
    (De geoefende baanschaatsers niet natuurlijk maar de amateur hobby schaatser wel..)

14. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Voor die 2/3x per jaar dat wij naar de schaatsbaan gaan met onze kinderen hebben de oudste en middelste harde hoge schaatsen: skeeler-idee. De jongste op dubbele ijzers met haar laarzen ;)

15. cw26

cw26 Fanatiek lid

Mar 6, 2015
    1,082
    310
    83
    Op onze ijsbaan verhuren ze ook geen easy gliders. Denk omdat de kinderen en ook de volwassen makkelijker weg komen op de schaatsen met harde schoen.

Ik bekeek ook net even het weer maar vrijdag wordt het inderdaad alweer warmer. Denk dat wij hier in het westen niet kunne schaaten. Misschien in het oosten wel.

We wachten af. Een goede winter zal wel weer eens fijn zijn! Ook om het schaatsen weet te stimuleren

Fingers crossed op koud weer

Share This Page