Onze dochter is nu op een paar dagen na 2 1/2 jaar. Een paar weken geleden zeiden ze op het KDV dat ze er HEEEEEEEL erg aan toe was om zindelijk te worden en het weer was mooi. Na een dagje zonder luier (en minstens 6 natte onderbroeken) had ze het door. We hebben nog wat oefendagen gehad, maar het ging eigenlijk gelijk goed. Ze draagt nu altijd overdag een onderbroekje en alleen een luier(broekje) als ze slaapt (of bij langere stukken in de auto). Ze heeft nog wel eens een ongelukje, vooral als ze moe is of een dvdtje kijkt. Maar ze was dus zo zindelijk. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen: het kan snel gaan met de zindelijkheid en dan zit je opeens met 2 commodes. Zou ik voor een 2 1/2 jarige niet aanschaffen. En krijgt jouw kindje niet over korte tijd een groter bed en een grote meisjeskamer? Zou ik regelen als je 20 weken zwanger bent, dan kan de nieuwe baby naar de babykamer van de oudste! Of kan de baby althans de babymeubels krijgen. Onze dochter gaat deze week naar een grote kamer met grote meubels. De babymeubels (commode, ledikant, kast) zijn dan voor de nieuwe baby als die geboren is (wel eerst een wiegje, hoor).
Verschonen deed ik met 2,5 meestal staand of op de grond. En nu met een eengezinswoning verschoon ik vrijwel altijd beneden en afdrogen na het douchen/bad doen we op ons bed (kamer van de jongste is op zolder). Commode wordt dus echt sporadisch gebruikt. Als je een tweede babykamer koopt voor de baby, dan zou ik de commode er bij nemen (maar dus niet erbij kopen voor de oudste), maar anders zou ik het lekker laten. En met één commode zou ik die op de babykamer zetten of in de kamer het dichtstbij de badkamer (behalve als je de baby in bad doet op tijden dat de oudste slaapt ofzo, dan juist weer niet ).