Extra couveuse verlof berekenen

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Koekje2015, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekje2015

Koekje2015 Bekend lid

7 feb 2015
    626
    0
    16
    NULL
    NULL
    Beste Uwv team,

Mijn dochter is 8,5 week te vroeg geboren op 17 oktober. Mijn uitgerekende datum was 15 december. Mijn dochter ligt vanaf de geboorte in het ziekenhuis en zal vermoedelijk dit weekend ontslagen worden. Dan is ze in totaal 7 weken opgenomen geweest.

Mijn verlof zou eigenlijk pas begin november beginnen maar ik ben op 29 september zelf opgenomen met zwangerschapsvergiftiging en dus 100% ziek gemeld vanaf toen. Mijn bevallingsverlof 16 weken zijn op 17 oktober ingegaan.

Mijn vraag is; hoeveel extra weken verlof krijg ik bovenop mijn huidige verlof. Ik begreep dat er een maximum van 10 weken is en dat de eerste week niet meetelt maar verder begrijp ik niet hoe je het moet berekenen.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 3 dec 2015
    Laatst bewerkt: 3 dec 2015
    Beste Koekje2015,

Wat erg om te lezen dat je dochter in het ziekenhuis is opgenomen. Ik hoop voor jullie dat het nu beter gaat.

Je wilt graag weten hoe je een verlening van het verlof in verband met de ziekenhuis opname van je dochter kunt berekenen.

De berekening van de verlening van het verlof vind je op onze site. Actuele informatie hierover vind je hier.

Ik wil de berekening graag uitleggen aan de hand van de situatie die je hebt geschetst. Omdat je nog voor de ingangsdatum van het verlof bent bevallen is het bevallingsverlof de dag na je bevalling al gestart. Je hebt dus in jouw geval een bevallingsverlof van 16 weken. Je geeft aan dat je dochter vermoedelijk dit weekend naar huis mag en dat zij dan in totaal 7 weken in het ziekenhuis heeft gelegen. Voor het voorbeeld wil ik dit dan ook even aanhouden.

1. Het totaal aantal dagen dat je kindje in ziekenhuis ligt is 7 weken, dus 49 dagen.

2. De eerste 7 dagen van de opname trek je hiervan af: 49-7 = 42 dagen.

3. Van deze 42 dagen neemt je alleen het aantal dagen dat binnen het bevallingsverlof ligt. Hier is dat 16 weken. De 42 dagen ziekenhuisopname liggen in dit geval binnen deze periode van 16 weken. Je rekent verder met deze 42 dagen.

4. Het aantal dagen dat je bevallingsverlof langer duurt dan 10 weken, trek je af van de uitkomst bij stap 3, dat is 42 dagen. In dit geval duurde uw bevallingsverlof 16 weken. 16 ? 10 = 6 weken = 42 dagen. Het aantal dagen extra verlof is dan 42 dagen ? 42 dagen = 0 dagen.

Op basis van deze informatie zou er waarschijnlijk geen recht zijn op een verlenging van het bevallingsverlof. Als je twijfelt of je recht hebt op een verlenging kun je deze het beste wel aanvragen, dan wordt dit definitief beoordeeld.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina