Mijn dochter gaat sinds ze 3 mnd is naar het KDV. Ik vind het een gezellig en vrolijk uitziend KDV, waar toch op het 1e gezicht rust heerst als je er binnenstapt. Het intakegesprek was fijn en veel dingen zijn goed geregeld. Nu komt het natuurlijk: ik begin steeds meer dingen te zien die ik niet fijn vind. Allereerst: ik breng haar op 2 dagen en deze dagen horen er in totaal 4 verschillende leidsters op de groep te werken. Nu breng ik haar nog maar een paar weken daarheen en ik heb al zeker 9 verschillende mensen gezien. De ene keer was het inval (kan gebeuren natuurlijk), de andere keer een stagiaire en soms stelde iemand zich helemaal niet voor en wist ik niet waarom die persoon er was. Ik probeer afspraken met de leidsters te maken alleen is dat lastig omdat ik steeds weer iemand anders zie, die het dan vergeet door te geven aan de andere persoon etc. Mijn dochter is erg gevoelig voor prikkels en is daarom sowieso al onrustig op het KDV en daarna. Logisch. Ik probeer hierover zoveel mogelijk met het KDV in overleg te gaan, afspraken te maken, tips op te schrijven etc. Er wordt naar geluisterd en begrip voor getoond. Ik zie het in de praktijk echter helemaal niet. Zo heb ik gezegd dat ik niet wil dat mijn dochter teveel prikkels krijgt door speeltjes. Maar als de deur nog niet achter mijn kont dicht is zetten ze al zon druk draaiend ding met 10 verschillende figuurtjes boven haar. Ook heb ik afgesproken dat ze zoveel als haalbaar is in bedje ligt voor haar rust. Blijkt dat ze geprobeerd hebben haar in de groep te laten slapen! Natuurlijk lukte dat niet. Ik vind echt dat ze haar te veel in de groep in de wipstoel zetten. Ze mag na de voeding 1- 1.5 uur spelen, net als thuis en dan moet ze gewoon weer slapen. Dit heb ik gecommuniceerd maar het komt niet aan. Ik vind mijn dochter elke keer weer in de wipstoel met een doodmoe koppie. Ze behandelen haar als een veel ouder kind: zetten haar 'in de kring' en maken afdrukjes van handjes en voetjes. Leuk maar het is een kleine baby! Wat vinden jullie? Heb ik nu te hoge verwachtingen? Hoe kan ik betere afspraken maken met de leidsters? Hoe communiceren jullie wat je wel en niet wilt? Helpt het om het te noteren ofzo?
Heb je geen dagboekje waar je informatie in door kan geven? Dingen die ik door wil geven zet ik altijd in het boekje en licht dat meestal mondeling nog even toe. Als er dingen veranderd zijn in haar voedingsschema, dan veranderen ze dat ook op het briefje wat ze in de keuken hebben hangen. Misschien kun je anders zelf een schriftje maken waardoor je de dingen die je door wilt geven, allemaal bij elkaar houdt? Dan heb je ook iets om op terug te vallen wanneer je afspraken gemaakt hebt. Ik heb hier ook al wel wat verschillende mensen gezien, maar er is altijd één van de vaste leidsters bij, waardoor ik er geen problemen mee heb dat er anderen bij zijn. Ik heb ook een keer een knutselwerkje gekregen met een handafdruk erop. 't Zou mijn ding niet zijn om met die kleintjes te gaan knutselen, maar als zij dat leuk vinden dan gaan ze lekker hun gang! Leuke herinnering voor later. En verder... ik ben denk ik wat makkelijker dan jij. Mijn dochter heeft geen vast eet/drink/slaappatroon. Nou, ze eet/drinkt wel elke dag in dezelfde volgorde, maar qua slapen gaat ze, als ze aangeeft moe te zijn, naar bed (net als thuis). Ze schrijven hier op het kdv altijd heel precies de slaaptijden in d'r dagboekje, maar eerlijk gezegd kijk ik daar nooit naar. Als we thuiskomen gaat ze warm eten en als ze moe wordt, gaat ze naar bed. Misschien moet je het iets meer los gaan laten. Op een kdv zijn veel meer kindjes, volgens mij is het het prettigst wanneer jouw kindje uiteindelijk meegaat in het ritme van de groep. Bij ons hebben ze bijvoorbeeld het dagritme dat er 's ochtends koek/cracker met sap gegeten wordt en 's middags fruit. Daarom heb ik m'n dochter ook aan gewend om 's middags fruit te geven. Ik vind 't niet nodig dat ze 's ochtends fruit krijgt omdat ik dat fijner zou vinden. Ze moet gewoon meegaan in het ritme van de groep. Succes!
Vervelend wat je beschrijft en ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen om maakt. Misschien is het een optie om je te orienteren op een gastouder? Zelf heb ik daar heel goede ervaringen mee. omdat het veel kleinschaliger is kan er veel meer rekening worden gehouden met individuele wensen. En qua leiding is er maar 1 persoon. Natuurlijk moet je wel echt een heel goed gevoel hebben bij een gastouder, maar precies wat jij beschrijft daar loop ik dus niet tegenaan. Succes!
Ik zou een gesprek met de teamcoordinator of manager aanvragen ( dus de persoon die alle leidsters aanstuurt). Aan deze persoon zou ik dit dan allemaal voorleggen en aangeven dat je je niet prettig voelt bij de gang van zaken.
Ook ik zou een gesprek aanvragen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook wel moeite heb met invallers, maar dat is soms even niet anders. Verder hebben de leidsters altijd wel geprobeerd iets met mijn tips te doen. Ik vind het iig wel belangrijk je jij je gehoord voelt! Jij bent immers de moeder en daarnaast betaal je er genoeg voor!
Jeetje ik vind dit echt heel erg raar. Een kleintje van 3,5 maand heeft toch nog veel slaap nodig? Die laat je toch niet de hele tijd in een wipstoel of slapen tussen de andere kinderen (wat inderdaad bij Tobe ook niet zou werken)? Pfff als ik dit zo lees, zie ik er nog meer tegenop om Tobe straks naar het KDV te brengen Ik hoop wel dat die van mij wel ons ritme aan wil houden (inderdaad laat ik Tobe na het voeden ook 1 tot 1,5 uur wakker en daarna gaat ie wakker en al zijn bed in omdat ie anders echt te weinig slaap krijgt).
Ik vond het de eerste maanden ook heel moeilijk toen Eva naar het kdv ging. Eva moest wennen, de leidsters moesten haar leren kennen en ik vond het al helemaal erg en wilde dat alles daar precies gebeurde als thuis. Maar dat gaat niet altijd. Wat betreft het proberen te laten slapen op de groep, veel kindjes reageren op een kdv anders dan thuis en veel kindjes kunnen wel goed op de groep slapen, dus ik denk dat de leidsters het gewoon een keer wilden proberen. Wat betreft dat ze veel in de wipstoel zit, hebben ze dat gezegd? Want als je haar komt halen is het niet zo gek dat ze erin zit, meestal houden ze de kindjes wakker als ze weten dat het zo wordt opgehaald. Het is lastig dat je telkens een andere leidsters treft. Zeker omdat ze er nog niet zo lang naartoe gaat en je nog niet iedereen kent (ik ken inmiddels iedereen wel, ook de invallers). Wat je het beste kunt doen is elke keer weer doorgeven wat je belangrijk vindt. Of een lijstje maken en telkens (bij het brengen) even aangeven dat ze daarop moeten kijken.
Ok, mijn reactie ga je ws niet leuk vinden... Ik werk op een kdv, en vraag me na het lezen van jouw verhaal af, of jij wel begrijpt dat jouw meisje op een groep met 9-12 kindjes zit? Als je kiest voor een kdv, dan moet je er rekening mee houden dat jouw kindje niet precies zoals thuis behandeld kan worden! Simpel weg omdat de aandacht verdeelt moet worden, dat een kdv in een ritma draait. Tuurlijk moeten ze rekening houden met jouw meisje, ze is nog zo klein! Maar jouw berichtje komt bij mij over alsof ze precies moeten doen zoals jij het wilt. Dit kan gewoonweg niet! Ik vind wel dat ze bij kleintjes zoveel mogelijk het ritma van thuis moeten aanhouden, anders is het voor een kleintje heel moeilijk te verwerken allemaal. Maar je kan gewoonweg niet van een kdv verwachten dat ze met alles mee gaan zoals het thuis is. En daarbij komt dat kindjes op een kdv zoveel zien, opnemen etc. dat ze vaak ook een ander ritme hebben dan thuis! En dat haar juffies haar betrekken met knutsels, is toch juist heel lief? Ik moet je overigens gelijk geven dat zoveel verschillende gezichten heel vervelend is. Dit gebeurt bij ons gelukkig niet, als iemand ziek is, proberen we elkaar te vervangen, en als dat echt niet lukt hebben we vaste inval of de baas gaat de groep op! Maar ook hier kan ik begrijpen dat het soms niet anders is! Sinds de belasting een heel groot deel vergoed willen zoveel mensen gebruik maken van een kdv, en schieten de kdv's als paddenstoelen uit de grond, meer kindplaatsen dan personeel zeg maar! Dus personeel is er gewoonweg veel te weinig! Maar anders waren de wachtlijsten nog langer geweest.... suc6, en ik hoop dat je er snel wat meer vrede mee krijgt! kus miek
(Mijn mannetje gaat over 2 weken voor het eerst naar het KDV en ik zit me er nu al over op te vreten...) Waar ik zo bang voor ben: mijn mannetje krijgt altijd een half uur voordat ie de fles krijgt al onwijs veel honger. Hij MOET dan de speen hebben anders gaat ie huilen. En dat ding valt er natuurlijk tig keer uit Ik ben zo bang dat ze op het KDV daar geen tijd voor hebben en hem dus laten huilen... Eerder voeden kan gewoon niet, want daar is zijn honger gewoon te groot voor. Dan zou ie dus te veel voeding binnen krijgen op een dag... Maar als ik er dan aan denk dat mijn mannetje voor zijn voedingen helemaal overstuur is, dan breekt mijn hart echt Snif...
Maak je hier niet te veel zorgen over! Dat had ik ook maar bij zulke kleine kinderen letten ze daar echt wel op. De leidsters vinden het vaak ook leuk zo'n baby dus aandacht is er zat. Misschien is het wel makkelijk om een spenenketting te nemen zodat deze niet heel de tijd op de grond ligt. Dat vind ik een beetje vies. Ze vinden het zelf ook echt niet leuk als er een kind zit te huilen dus gaan ze er echt wel naar toe. Tuurlijk kan het een keer een minuut of 2 duren maar dat zijn meer uitzonderingen. Succes in ieder geval! Ik stond de eerste keer gelijk te huilen en nu 3 weken later loop ik met een lach weer weg.
Hoi ik wou hier ook nog even op reageren ik werk zelf ook op een kdv, en wat iemand anders ook al zei, het gaat gewoon anders dan thuis. omdat we dus echt in een ritme werken, en er zijn meerdere kids waaronder de aandacht verdeeld moeten worden. bij ons kunnen de kinderen ook niet na een uurtje of anderhalf uur weer naar bed, omdat er dan juist weer andere kinderen liggen te slapen, die ook hun slaap weer nodig hebben, en als die er uit komen, dan kan jou kleine bv weer naar bed. het is gewoon wisseling van de wacht met die slaapkamers.. kan gwoon niet anders. wel hebben wij opt kdv een speciale babygroep, waar de kleintjes dus wel heel veel kunnen slapen volges mij. maar er zitte nook gwoon kleintjes bij mij op de groep. ik weet ook gwoon dat kindjes snel zullen wennen aan alle geluiden en aan alles, dat zie ik vaak genoeg. maar verwahten dat het zo gaat als thuis kan gwoon niet. daar is de tijd en de ruimte gwoon niet voor. we proberen natuurlijk echt wel zo veel mogelijk de ouder zijn wens te voldoen. maarja gaat gewoon niet altijd. en ik zou het opzich niet zo erg vinden als mijn kleintje dalijk wat minder zou slapen opt kdv en dan wat moe zou zijn, dan kunnen ze thuis weer lekker bij tanken. maar dat is misschien ook omdat ik weet hoe het in zn werk gaat... groetjesss
nou dan ben ik blij dat Jenna niet naar jouw kdv gaat zeg, hier hebben ze een groep van max 9 kindjes en dus ook 9 bedjes. Jenna slaapt bijvoorbeeld 3kwartier als ze 1 a 1,5uur heeft gespeeld dus als ze dan moe zou zijn moet ze maar wakker blijven? Verder ben ik het helemaal eens met miekie82.
Bij mijn kdv zijn er ook net zoveel bedjes als de hoeveelheid kindjes. De oudere kinderen gaan wel in ploegen naar bed, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze dan de kinderen meer persoonlijke aandacht kunnen geven als ze gespreid naar bed gaan en niet allemaal tegelijkertijd. Daarbij hebben ze op het KDV dus ook een specifiek ritme, misschien niet gelijk aan die van thuis, maar volgens mij is het feit dat er een ritme is belangrijker dan dat deze gelijk loopt aan het ritme van thuis. De hele kleintjes, zoals die van mij, slapen trouwens wel in hun eigen ritme maar dat komt omdat hij natuurlijk nog op specifieke tijden voedingen krijgt. Dat is anders als je over gaat op vaste voeding. Ik heb inmiddels mn intake gehad
ik weet dat er een helehoop goede kdv's zijn, maar ben toch zo blij met mijn oppasmoeder! ik vind persoonlijk ook dat kindjes naar bed moeten kunnen zodra ze moe zijn! belachelijk dat dat niet kan, dan zijn er dus teveel kinderen of te weinig ruimte. dat het niet gaat als thuis is logisch, maar lees van de kdv-leidsters geenr eactie op het wippertje bij 3,5 maand waar de kleine zo veel in ligt?! ik denk dat er aan beide zijden ruimte is voor aanpassingen en begrip. dus mss dat TS zich inderdaad nog een beetje neer moet leggen bij het feit dat haar kindje niet de enige is daar, maar het kdv kan ook wel iets meer mee gaan met de wens van de ouders en denken aan de leeftijd. ik zou het persoonlijk ook overdreven vinden om een kindje van 3,5 maand mee te laten doen met de groep. dat is niet lief, dat is baby's niet baby laten zijn in mijn ogen en zou zeker niet gewenst zijn.
Misschien is een gastouder een idee, past dat beter bij je dochtertje? Mijn dochtertje is met 7 maanden voor het eerst naar het kdv gegaan, ik vind het persoonlijk niets als ze nog zo klein zijn, maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Wat fopspenen betreft, bij ons kdv stimuleren ze dat zoveel mogelijk af te leren, echt hygiënisch is anders en ik denk niet dat ze elk moment tijd hebben om die dingen weer af te spoelen en terug in een mondje te stoppen. Ik probeer me er niet te druk om te maken (en dat lukt aardig) over hoe het daar gaat met slapen etc., zolang ze haar maar 2 x per dag laten slapen. Eten net zo, is dat wijkt ook wat af van thuis, maar ze hebben nog een hele groep om rekening mee te houden. Ik vind het wel raar dat ze gelijk allerlei hysterische speeltjes boven je dochtertje hangen, als je net hebt aangegeven dat ze daar niet goed tegen kan. Onlangs hebben we wel een gesprek met het hoofd gehad, omdat veel aanwijzingen van ons niet werden opgeschreven en uitgevoerd en daar hadden we wel de pest over in. Het toppunt was dat ze haar geen medicijnen hadden gegeven, was niet genoteerd en we kregen bij het ophalen een antwoord dat het ook niet echt nodig was. Ja, ammahoela, dat is niet aan hun te bepalen. Door ons gesprek, bleken er meerdere dezelfde fouten naar boven te komen bij andere kinderen. Ze hebben het e.e.a. aangepast en sindsdien gaat het goed.
Jenna gaat ook met 6maanden pas hele dagen (tot die tijd vanaf afgelopen maandag 2 a 4 uurtjes om te wennen) maar denk dat sommige moeders niet echt keus hebben ivm werk etc.
Fenna gaat naar een antroposofisch KDV. Alle zaken die jij nu aan kaart zijn daar juist andersom geregeld. In eerste instantie vond ik het een beetje zweverig klinken, maar ik ben toch gaan kijken. Wat een verademing. - enkel houten speelgoed - horizontale groepen (0 tot 1,5 / 1,5 tot 3 / 3 tot 4) - alle rust en ruimte. (Fenna ligt vrijwel altijd alleen op een kamertje te slapen) - geen snoep etc. Alles wat ze krijgt is biologisch verantwoord - ieder kindje is een individu, en het KDV past zich aan, aan wat het beste bij het kindje past. (slaaptijden, eten etc.) misschien is een antroposofisch KDV voro jou ook een oplossing? Het is volgens de Rudolph Steiner filosofie.
TS verteld nou juist dat ze dit bij haar op het kdv doen, vandaar dat ik daar op reageer. en ik ben het met je eens, ik vind dat ook niet echt mogelijk