Wanneer zelf eten?

Discussion in 'Voeding' started by yossie, May 20, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Nog een onderwerpje.

Ik vroeg mezelf af anaf wanneer je je kindje het beste zelf kunt laten eten? Indien je dus geen Rapley moeder bent... En hoe kun je daar dan het beste mee beginnen?

Hier is ons mannetje nogal lui aangelegd, want als ik hem brood in zijn hand geef eet hij bijna niets, hij kijkt me dan echt aan van: "geef jij het aan mij" zo ook met zijn drinken...

2. adi

adi Niet meer actief

Hier vanaf ong 9 mnd. En het duurt vaak een tijd voordat ze daadwerkelijk iets eten. Het komt vanzelf en kost oefening. Gewoon stukken voor hem neerleggen, er komt vanzelf een noment dat hij ze zelf gaat opeten.

3. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,839
    3,630
    113
    Ik denk dat je kindje het zelf wel een beetje aangeeft. Ik ben nooit een fan geweest van Rapley en kleine kinderen te snel grote stukken geven, maar in de praktijk blieft mijn eigenwijze druifje al een dikke 2 maanden zo veel mogelijk in stukken. :) Ik geef m nog braaf geprakt/grof gepureerd eten erbij, zodat hij ook daadwerkelijk wat binnen krijgt, maar na een hapje of 7 gaat het mondje op slot en alleen nog open voor iets wat hij er zelf in stopt...

Als hij nu zich nog laat voeren, prima toch? Scheelt een heeeeeleboel rommel ;). Op een gegeven moment zal hij uit zichzelf wel wat meer zelf willen gaan doen, vermoed ik.

4. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

Oct 27, 2009
    1,608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    mijn dochter eet vanaf 9 maanden "zelf", gezellig aan tafel en geven wat wij ook eten. ik ben geen replay mama want als wij pittig eten moet ik net zo goed een potje kunnen geven, net zoals wij een dagje weg gaan. Nu is ze een stuk groter en is ze makkelijker geworden (22 maanden).
    Mijn zoontje (5 maanden) gaat zijn eten krijgen hoe hij het zelf wil vers, potje, geprakt of stukje precies zoals hij zelf wil.
    hier geld de regel "geen strijd met eten, als ze maar eten" :D

oh een mijn dochter heeft altijid netjes gegeten, nooit gesmeerd, nooit het bord omgekiept. als ze genoeg had schoof ze het bordje weg en nu zegt ze "kaa" = klaar.
    moet mijn zoontje nog bewijzen dat netjes eten :p.
    hij krijgt nu groenten en fruit en hij morst maar hele kleine beetjes

5. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier at ze altijd al wel dingen zelf, naast hetgeen wij haar dan voerden. Maar vanaf een maand of 11 wil ze ook niet meer gevoerd worden, behalve de kwark/yoghurt liet ze zich nog voeren....
    Inmiddels vanaf 1,5 of zo eet ze zelf haar toetje ook met een lepel!

Wij gaven haar altijd een stuk in haar handjes terwijl wij haar ook voerden. Je kunt het af en toe eens proberen, bijvoorbeeld beginnen met de boterham in stukjes voor je kindje neerleggen en zo verder uitbreiden.
    Als je kindje er nog niks mee doet dan wacht je gewoon nog een tijdje...

6. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Ik zal idd eens wat stukjes voor hem neer leggen, maar goed, hij is nogal passief;). Gaat eerder afwachtend met zijn mondje open zitten dan dat hij er ook zelf iets in stopt. Als hij dan niets krijgt wordt hij nog boos ook:).

7. frannie82

frannie82 VIP lid

Nov 28, 2010
    10,407
    2
    38
    Hier pakt ze het brood zelf van haar bord of pakt het over van mij. Het zelf doen is begonnen of de lepel vasthouden. dan geef ik haar een eigen lepel wel dezelfde als ik heb want anders pikt ze het niet!!!

8. sandraske

sandraske VIP lid

Jul 23, 2010
    14,043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier eet ze vanaf 11 maanden alles zelf. Ook de yoghurt met een lepel, ging niet altijd goed maarja voeren ging helemaal niet..

9. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Brood heeft onze dochter altijd zelf gegeten, vanaf een maand of 8 en daarvoor al broodkorsten. Toen is al wel snel de vijfsecondenregel toegepast :D
    Nu met 10 maanden wil ze alles zelf eten behalve pap en yoghurt. Gaat nog niet erg netjes maar ze krijgt voldoende binnen. De vloer slijt nu wel, van al het schoonmaken :p

Ging hier trouwens vanzelf, we zijn het eten eerst gaan prakken, steeds grover en af en toe gingen we stukjes proberen. Regelmatig teruggegaan naar de keuken om alsnog de staafmixer of een vork erop te zetten maar dat gaat nu prima.

Gevoerd worden werkt nauwelijks meer, dan zit het eten zowat tegen de muur ;)

10. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Het is gewoon wat jij en je kindje het prettigst vinden. Als jij nog wil voeren en je kindje vind dat prima, dan is dat toch ook prima?

11. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik wacht gewoon af totdat de kleine aangeeft het zelf te willen doen, want vooralsnog maakt hij daar geen enkele aanstalte toe!;)

Share This Page