extra echo als geruststelling

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Soraya1984, Feb 2, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Soraya1984

Soraya1984 Niet meer actief

#1 Soraya1984, Feb 2, 2012
    Last edited by a moderator: Feb 2, 2012
    Hoi allemaal,

Ik ben nu 11 weken en 4 dagen zwanger, helaas zie ik nog geen rose wolk. ik ben namelijk erg bang gemaakt door mijn verloskundige. Bij mijn intakegesprek werd er gesproken over de combinatietest. Uiteraard noodzakelijke informatie, mijn man en ik hebben aangegeven hier geen behoefte aan te hebben. Mijn man en ik zijn beide 27 en hebben geen Down of andere afwijkingen/handicaps in de familie, waarop de verloskundige erg negatief reageerde met de uitspraak "ja maar 9 van de 10 keer is het toch toeval". Hier zijn we erg van geschrokken, wellicht een goed antwoord maar de wijze waarop ze dit zei heeft ons erg doen schrikken, het was namelijk niet al te vriendelijk. Ik heb dan ook erg uitgekeken naar mijn termijnecho om er achter te komen of alles goed is. De uitslag was erg positief. Alleen kwam ik er dus gister achter dat ze de nekplooi pas vanaf 11 weken kunnen meten. En gelijk schoot de uitspraak van de VK weer in mijn hoofd, wat als!!! Heb de stoute schoenen aangedaan en de echopraktijk gebeld en gevraagd of ik voor volgende week zelf een echo kan laten maken. Gelukkig is dit geen probleem en kan heb ik een afspraak gemaakt!!! ik ben heel erg blij en kijk erg uit naar wat de echo naar voren zal brengen.

Ik heb vanaf de eerste zwangerschapstest een heel erg goed gevoel, ik weet bijna 99% zeker dat het een goede zwangerschap is met een gezond kindje, tuurlijk hield/houdt ik er rekening mee dat er iets mis kan zijn/gaan. Lijkt me niet gezond om hier aan te blijven hangen. Ik vind de combinatietest een erg gedoe met alsnog een onzekere uitkomst en wil daarom alleen een echo. Is dit de juiste weg?

Sorry voor het lange verhaal. Wat is jullie ervaring hiermee??

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Maar als ze een gewone echo maken zegt dat niks over de nekplooi en eventuele aangeboren afwijkingen.
    Zelfs een goede nekplooi zegt niet alles.

Wat je je eigenlijk af moet vragen is, wat zou je doen als je wel een combinatietest had gedaan en er kwam een hoog risico uit? Ga je dan een vruchtwaterpunctie of vlokkentest doen met een risico je kindje hierdoor te verliezen?
    Mijn moeder is zo een kerngezond kindje kwijtgeraakt namelijk!

een extra echo geeft je een globaal beeld van je kindje maar sluit niks uit. De 20 weken echo brengt veel meer aan het licht, ik zou daar iig voor kiezen als ik jou was.

Probeer gewoon te genieten van je zwangerschap en je extra echo. Zie het als een kans je kindje even te bekijken en kies voor de 20 weken echo om de grootste lichamelijke problemen uit te sluiten, of in ieder geval te weten hoe en wat.

3. Jnine89

Jnine89 Lid

Jan 22, 2012
    38
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Vi! :D

Wij laten ook geen nekplooimeting doen. Vind het wel een rare reactie van je vk.

Sowieso is een kindje met een beperking bij ons welkom, maar wij vonden ook dat de kans op een syndroom bij een verdikte nekplooi nog steeds vrij klein is. En een vruchtwaterpunctie willen wij niet laten doen. En dan is het vaak heel veel zorgen maken om misschien wel helemaal niks. Onze vk vond dat zeer begrijpelijk en raadde daar ook een beetje op aan.

4. Soraya1984

Dat is ook de reden dat ik me zorgen maak, die rare opmerking. Alsof ze die combinatietest wil verkopen. Hierdoor ben ik toch gaan nadenken en me zorgen gaan maken. ik laat sowieso de 20 weken echo uitvoeren, maar vind het nog erg ver weg. Daarom ben ik blij dat ik zelf een echo kan laten maken, ik ben op zoek naar een geruststelling en bevestiging van mijn eigen gevoel!! Wat ik begrijp is dat ze tegenwoordig een hoop kunnen zien op zo'n echo, er blijft natuurlijk altijd kans dat ze "iets" niet zien, maar dat is nou eenmaal het leven, ik wil op mijn gevoel vertrouwen en me geen zo'n zorgen maken, want deze stress is ook niet goed.

5. Soraya1984

Nou net nog gebeld met VK, had zelfde persoon aan de lijn als intake, dus had aangegeven dat ze me bang heeft gemaakt. Echt gerustgesteld heeft ze me niet helaas maar ze vond de echo een goed idee als ik de combinatietest niet direct wil. Mocht er iets uit de echo komen kan ik dit alsnog laten doen! Dus toch weer beetje blij!!

6. Loezzz

Loezzz Fanatiek lid

Feb 5, 2009
    2,226
    0
    0
    overijssel
    als dat je geruststeld dat is het toch helemaal prima! Garanties heb je jammer genoeg nooit. Als je geen verhoogd risico hebt zou ik me eigenlijk helemaal niet druk maken, hoe groot is die kans nou. En ja.. die kans is er natuurlijk, maar de kans dat je kindje gezond is, is vele malen groter. Daarnaast heb je zelf óók nog een goed gevoel erbij dus ik zou zeggen, niet druk maken en gewoon genieten van je echo!

7. Oemie

Oemie Actief lid

Sep 6, 2009
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou ook geen onnodige onderzoeken laten doen.
    mijn verloskundige heeft niet aangedrongen en steunde mij in mijn keuzes.

tuurlijk heb er altijd rekening mee gehouden. maar je gaat jezelf niet gek maken met alle als als als mogelijkheden.

Je moet je wel prettig voelen bij de verloskundige praktijk. anders zou ik me bij een andere inschrijven.
    iemand die ik ken voelde zich ook erg ongemakkelijk bij haar eerste keus verloskundige. en heeft zich toen toch bij dezelfde verloskundige als mij ingeschreven. omdat ze daar zo vriendelijk waren en met je mee denken.

8. Wilro

Wilro Nieuw lid

Apr 11, 2011
    3
    0
    0
    Wij werden ook overvallen met deze vraag bij ongeveer 7 weken zwangerschap. Na het er met meerdere mensen over gehad te hebben, besloten het ook niet te doen. Wij zijn beide 26 en geen bijzonderheden in de familie.

Onze vk stond ook geheel achter onze keus.

9. me83

me83 Niet meer actief

wat stom zeg dat je vk zo reactie geeft.. het is toch jullie zwangerschap en jullie kindje.. dus jullie wensen gelden zwaarder dan die van haar.. (tenzij er echt reden is om een combi test te doen)

mijn vk vroeg of ik het wilde en gaf me info mee om te lezen.. maar wij wisten gelijk al dat we het niet wilde doen. en dat vond ze prima..

maak je niet te druk erom.. want zo kan je je alles wel aantrekken wat je leest of hoort.. je gaat gewoon nog lekker een keertje extra naar je hummel kijken en genieten..

fijne zwangerschap meid!

10. Amanah

Amanah Lid

Dec 5, 2011
    35
    0
    0
    Huismoeder
    Gelderland
    Vreemde reactie van je vk. Bij mij bij de intake had ik ook zo'n vreemde vogel. Gelukkig ging zij die week met zwangerschapsverlof dus hopelijk zie ik haar nooit meer tijdens mijn zwangerschap. Zij vond het ook wel raar dat ik geen combitest of nekplooimeting wilde.
    Het zou niks veranderen aan mijn keuze, behalve veel meer stress.
    Wij hebben al een kindje dat niet gezond ter wereld is gekomen, het is niet erfelijk, daar is onderzoek naar gedaan. Letterlijk zei ze, een niet gezond kindje en dan toch NOG een kindje nemen??

Een nekplooimeting of combi test zou niks aan mijn keuze veranderen, namelijk dat ik een kindje nooit weg zou laten halen als blijkt dat het niet gezond zou zijn. En ook een 20 weken echo geeft geen zekerheid. Bij ons kindje hebben ze een hartafwijking die ze hadden moeten zijn over het hoofd gezien.

Ik zou me echt niet druk maken, wat bepaald is is bepaald!
    Geniet liever van je zwangerschap, ook een hele mooie tijd die veels te snel voorbij gaat.

11. Soraya1984

Gister echo gehad, heb ontzettend genoten, heel erg lieve meid die alles heeft nagekeken en ons uitvoerig de baby heeft laten zien. Alle vingertjes geteld. Het is ontzettend aan het bewegen, heerlijk om te zien hoe ons kindje groeit. En het duimt!!! Zo schattig om te zien. Alles ziet er goed uit en werkt haha. Zie eindelijk mijn rose wolk!!!

12. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    wat fijn zeg!! lekker genieten nu!

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,556
    529
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Dat is een echte No-Go voor een verloskundige in mijn ogen. Zij bepaalt toch niet in hoeverre jullie de zorg voor je niet-gezonde-kindje kunnen dragen? En of je er de zorg van een 2e bij kan hebben?

Nee, dat zou ik een VK ook niet in dank afnemen!

14. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Vind het ook heel onbeschoft dat de vk zo reageerde. Mensen moeten zelf weten wat ze willen, zowel de test niet doen als wel doen is een legitieme keuze. Een vk zou nooit haar eigen mening moeten opdringen daarin. Ik kies er wel voor, weet verder helemaal niet wat ik met een negatieve uitslag zou moeten, maar zie het inderdaad vooral als extra echo :) Jouw manier is dus eigenlijk precies hetzelfde, alleen dan zonder kansberekening. Je weet zelf toch het beste wat goed voelt, niet waar!

15. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik ken dit gevoel. Wij hadden een hork bij de eerste echo, die het ook heel cru en zakelijk besprak. Het heeft denk ik niet zozeer met het 'wat' te maken, maar met het 'hoe'. De tweede keer had ik een veel aardiger vk, die feitelijk hetzelfde zei, maar zo anders ingepakt dat ze me er totaal niet bang mee maakte. De eerste vk riep bij alles, 'dat ziet er goed uit, maar ik zie weleens anders'. Dat wilde ik echt niet horen. En dan erachter aan: maar ik zie natuurlijk geen dingen die gemeten moeten met een combinatie test. Ja, dat weet ik ook wel, ik ben hier voor een termijnecho, niet voor de combinatietest :$ :(

Het is wel waar wat ze zegt, de erfelijkheid speelt maar een HEEL kleine rol bij de trisomieen waarop bij de combinatietest getest wordt. Maar wat belangrijker is, is dat de kans hoe dan ook groter is op een gezond kind. Alle prenatale diagnostiek bij elkaar betekent trouwens nooit een garantie op een gezond kind, of je nou Down/Patau/Edwards laat uitsluiten of niet, het kan altijd zijn dat er iets anders is dat ze niet zien, dat je kind een ziekte krijgt tijdens zijn leven... etc. Het leven komt niet met een garantiebewijs.

Ik heb zelf ervaren dat je met die onzekerheid moet omgaan. Door een kerngezonde eerste sta ik er met meer vertrouwen in dan bij mijn eerste zwangerschap. Een gezond kind is geen vanzelfsprekendheid, het is iets waar je erg dankbaar voor mag zijn (vind ik).

16. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Dat snap ik niet, waarom ga je voor een kansberekening als je niet weet wat je met een negatief resultaat zou doen? Dat is juist iets wat je je vantevoren wel moet afvragen...?

17. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Waarom moet dat? Ik heb het me wel afgevraagt trouwens, maar ik kom er gewoon niet uit. En ik doe de kansberekening omdat die in ieder geval geen kwaad kan. Hopelijk is de uitslag helemaal goed, en dat is het gewoon leuk een extra echo en wat geruststelling. Zo niet, dat zie ik dan wel weer. Vruchtwaterpunctie kan toch pas vanaf 15 weken, en de combitest is nog voor de 14e week, dus je hebt per definitie een week bedenktijd.

18. Soraya1984

Ja dat heb ik zelf ook hoor. Ik heb ook de extra echo laten uitvoeren voor iets meer zekerheid en geruststelling maar zonder echt te weten wat ik met eventueel slecht nieuws zou doen, inderdaad meer een gevoel van dat zie ik dan wel weer...

19. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

Nov 14, 2011
    2,616
    2
    0
    Maar gelukkig was alles dus helemaal goed!!! Dat is fijn zeg!

20. Soraya1984

Ja dank je wel!! Ook echt superblij...blijft toch spannend. Maar heb me echt voorgenomen dat als alles goed zou zijn ik me niet meer van mijn rose (of blauwe) wolk laat stoten hahah. Zie trouwens dat we ongeveer even ver zijn!! Wat leuk!!! Misschien overheen gelezen maar is het je eerste?

Share This Page