hallo, ik ben nu zwanger van mijn 2e kindje. (nog heel pril) maar heb bij mijn eerste zwangerschap een zwangerschapsvergiftiging gehad en eclampsie tijdens de bevalling. Ik kan alleen nergens vinden hoe groot de kans is bij een 2e zwangerschap. vind het zelf wel spannend. ben benieuwd of er mensen zijn die dit ook hebben gehad en eventueel ook een 2e hebben gekregen met of zonder vergiftiging.
De kans op herhaling is aanwezig. Als het van dezelfde partner is, als het eerste kindje, is de kans wel kleiner en/of verloopt het milder. Als het een nieuwe partner is, dan is de kans evengroot als bij de eerste!! Je zult begeleid moeten worden door een gynaecoloog in beide gevallen.
Ik heb bij onze eerste zw.vergiftiging gehad, nu bij de tweede nergens last van gehad. Bij ons overigens wel 2e kindje van dezelfde partner dus dan zou de kans minder groot zijn... Gefeliciteerd met je zwangerschap!
bij de eerste ook gehad (gelukkkig was eclampsie voortijdig te voorkomen door inleiden) nu bij de 2e nergens geen klachten vanochtend controle gehad en heb een bloeddruk van 110/70 en voel me kip lekker (ben 40 wk en 2 dg)
Ik heb Hellp gehad bij de eerste, maar tot nu toe nog nergens last van. Overigens hoef je vaak helemaal niet onder begeleiding van een gyn. Ik zit gewoon bij de verloskundige. Die stuurt me pas weer door als mijn bloeddruk weer zou stijgen. Ik ben dus wel super benieuwd hoe de tweede bevalling gaat lopen. Had bij de eerste een stort-bevalling van 3,5 uur, maar dat kwam waarschijnlijk omdat mijn lichaam het "vreemde object"eruit wilde werken met alle macht. Ben benieuwd of mijn lichaam deze zwangerschap/bevalling ook weer zo hard gaat werken of dat het langer gaat duren.
eclampsie is niet hetzelfde als vergiftiging.. ik heb bij de eerste ook het hellp gehad + eclampsie wat zover is gekomen dat ik insulten kreeg... nu ben ik ondertusse 32 weken zwanger, loop wel bij de gyn waar ik heel goed in de gaten gehouden word. maar tot nu toe gaat het goed heb dr ook wel een goed gevoel bij maar blijft wel heel spannend allemaal hoor.. tegen mij zeiden ze dat ik er 25 procent kans op heb maar dan wel later in je zwangerschap. en je word ook beter in de gaten gehouden. je kan ook altijd eerst een gesprek aanvragen met een gyn als je er over twijfelt.
Pre-eclampsie is hetzelfde als zwangerschapsvergiftiging. Eclampsie (zonder pre) is een nog ernstigere complicatie die daarna kan komen (gelukkig zeldzaam)
Hier ook PE gehad, ben nu zwanger van een andere partner dus vind het allemaal heel spannend weer. Tot nu toe voel ik me kip lekker en hoop dat ik deze zwangerschap gewoon een x mag uitlopen. Loop wel onder strenge controle bij de gyn.
Je hebt ** Pre-eclampsie ** Hellp ** Eclampsie Via google kan je de verschillen lezen. Ts: je hebt kans op herhaling. Vaak zie je toch weer de tensie stijgen. Als je de vorige keer alleen een hoge tensie en eiwitverlies hebt gehad kan de verloskundige ook de controles weer doen. Zonodig verwijst deze weer door. Bij een Hellp/Eclampsie in anamnese worden ze bij ons door een gynaecoloog begeleidt.
HELLP kan leiden tot eclampsie! ik hoef niet terug naar gyn ben onder controle van vk en heb een bloeddruk van gemiddeld 110/65 (zelfs nu bij naderende 41 wk) toen met Hellp had ik tensie van 150/120
Verbaast me toch. Ik ben zelfs bij de gyn omdat mijn zus pre-eclampsie heeft gehad en daarna ook nog HELLP. Moet toegeven dat ik ook schildklierpatiënt ben EN dat ik een overleden kindje had door een chromosoomafwijking EN dat ons kindje (waarvan ik nu zwanger ben) verwekt is met ICSI. Alle kleine dingen bij elkaar maken, dat de gynaecoloog mij toch liever zelf onder controle heeft, zoals ze het verwoordde. Eerst was ik wel bij de VK. Maar na het HELLP-syndroom van mijn zus heeft de gyn het overgenomen.
Hier had ik aan het einde van de zwangerschap van mijn zoontje PE Toen ingeleid Nu bij deze zwangerschap de eerste controle bij de gyn, toen mocht ik door naar de vk weer Nu word ik extra in de gaten gehouden, sinds anderhalve week weer hoge bloeddruk en wat vage klachten, maar nog geen tekenen dat het echt mis gaat Word steeds extra gecontroleerd door de gyn, maar mag nu weer terug naar de vk gelukkig Ik ben trouwens nu weer zwanger van dezelfde partner als bij mijn zoontje De gyn vertelde mij dat je een volgende keer 25% kans hebt dat je weer PE krijgt bij een volgende zwangerschap
Ben bij mijn vorige zwangerschap opgenomen met 29wk. Pre-eclampsie en Hellp gehad. Spoed keizersnee met 32 wk 6d. Daarna diverse Prius onderzoeken gehad en kans op herhaling is na veel sporten en B6 en B11 nu nog 8%. Hoop dus dat het deze keer veel beter gaat. Volgende week maandag al 1e echo. Krijgt ook traject begeleiding. Vanaf 1e moment. Ze houden je continue in de gaten. En kunnen zelf tijdens je zwangerschap de kans op herhaling aangeven. Loop zelf in het Radboud. Vind het super daar. Moet er wel een eind voor rijden maar heb het er graag voor over.
Ik heb trouwens (vanwege mijn zus) een speciale echo gehad, een doppler echo. Met 24 weken. Ze keken naar de bloedstroom in de bloedvaten die naar de placenta gaan. Als die vaten mooi open staan, is het goed en heb je veel minder kans op pre-eclampsie later in de zwangerschap. Ze kunnen dus inderdaad gedurende de zwangerschaps voorspellen hoe groot de kans is, dat je het (weer) krijgt.
he bedankt allemaal voor alle reacties. vind het nog wel spannend, maar krijg er zo wel meer vertrouwen in! volgende week naar de verloskundige. even afwachten wat die gaat zeggen.