Hoe doen jullie dat toch?? Ik vind het allemaal best druk met een baby, een peuter en niet te vergeten een hond. En met kolven ben je, ik teniminste wel, minstens een half uur bezig, terwijl je daarvoor al de borst hebt gegeven. Vind dit dan maar vervelend voor mijn oudste. Misschien leg ik mezelf teveel druk op hoor, want ik vind momenteel het allerbelangrijkste om aandacht te geven aan mijn kindjes. Maar dan heb je toch ook nog je was, boodschappen, je huis en het uitlaten van de hond. Nu gaat mijn oudste 1,5 dag naar het kdv toe, dan probeer ik te kolven. Maar ik vind het dan ook lekker om direct na een voeding even lekker te gaan winkelen, nu ze zo klein is gaat dat nog makkelijk. 's Avonds kolven is ook lastig, want dan houdt mijn dame erg van clusteren. Hebben jullie een vast moment om te kolven? Andere tips???
dat vraag ik me ook af?? ik kolf bijna nooit en als ik kolf dan ben ik met 10 minuten klaar (dubbele kolf).
Ook mijn eerste idee, waarom kolf je? Ik kolfde zo weinig mogelijk, pas toen ik ging werken kolfde ik regelmatiger, maar ook alleen op werkdagen.
Idd waarom kolf je? En waarom meteen na een voeding? Ik heb eigenlijk ook nooit gekolft. Behalve dan de eerste tijd fulltime, maar vanaf dat ze aan de borst dronk, vrijwel nooit meer.
ben hier ook wel benieuwd naar. Ik kolf overdag ook regelmatig en die voeding geef ik dan in een fles. Ik ben dan in totaal een uur kwijt. Best belastend soms. Mijn zoontje krijgt overdag vaak de fles ivm KISS syndroom. Hij heeft snel last van nekje als hij bij mij drinkt. Alleen liggend voeden gaat nog goed, maar dat lukt overdag niet altijd.
Volgens mij ben ik niet heel duidelijk geweest in mijn vraag . Ik kolf nl ook bijna nooit, maar zou het meer willen, omdat mijn dochter toch ook regelmatig uit een flesje moet drinken?? Ik kom er alleen gewoon niet aan toe. Mijn zoon weigerde in het begin de fles, ik hoop dat dat nu niet weer gebeurd. Fay drinkt nu hooguit 2x per week een klein beetje uit een flesje, wat overigens nog wel goed gaat. Dus als ik kolf, doe ik dat na een ochtend voeding met de medela kolf. Gaat ook niet zo snel, max 90 cc kunnen kolven. Maar hoe vaak drinkt jullie kleine dan uit een flesje? Groetjes
Oh zo. Waarom wil je haar uit een flesje laten drinken? Ga je binnenkort werken? Dan kun je het beste 1 volledige voeding bij elkaar sprokkelen denk ik, en dan 1 voeding met de fles geven en dan zelf een volledige voeding afkolven. Dat is hoe ik het zou doen. Ik weet niet hoe vaak je kindje drinkt maar wat ik deed als ik moest kolven voor als ik bijv weg moest, was nog voordat ik zelf ging slapen kolven. Of 's ochtends meteen na de voeding, dan heb je de meeste melk. Of als je kindje maar 1 borst drinkt, de andere borst kolven.
Met een beetje oefenen, kun je 1 kant voeden en de andere kant tegelijkertijd kolven. Doordat je kindje de toeschietreflex oproept, kolf je dan vaak ook meer.
Mijn dochter drinkt nooit uit een flesje. Heeft mijn zoontje ook niet gedaan. Die is van de borst over gestapt op bekers.
Haar oudste kindje gaat 1,5 dag naar een KDV, ik vermoed dat de jongste dat binnenkort ook gaat. Dan zijn flesjes toch wel handig. En je wil geen flesweigeraar, dus nu al oefenen.
Dat je zoontje flesweigeraar was, hoeft niet te zeggen dat je dochter dat ook wordt, dus dat scheelt. Ik ging kolven voor m'n jongste toen ze een week of 5 was, idd om te leren uit een flesje te drinken voor als ik weer zou gaan werken. Ik deed dat inderdaad vooral op dagen dat oudste naar het kdv was en in het weekend, want dan was papa ook thuis. Of als er familie op visite was, die dan met de oudste kon bezig zijn terwijl ik kolfde. Liever niet meteen na de voeding, dat leverde zo weinig op. Dat deed ik een uurtje na de voeding. Dochterlief was super met flesjes! Ze pakte die meteen, dronk eruit alsof ze nooit anders had gedaan (hoe anders dan haar broer....). Echt nooit problemen mee gehad. Het enige wat minder ging, doordat ik minder vaak kolfde dan met de eerste, is het opbouwen van een flinke voorraad in de vriezer. Ik heb nooit meer dan 2 voedingen op voorraad gehad. Maar weet je, ik heb ook nooit te weinig gehad om mee te geven naar het kdv. Die grote voorraad was dus gewoon niet nodig.
Oh, alleen om te oefenen. Ja, dat deed ik ook, maar daar ging ik echt geen hele flesjes voor vol kolven hoor. Ik kolfde een ml of 20 en dat gaf ik of mijn man dan in een flesje. Daarna mocht ze lekker bij mij drinken. Het is puur om te oefenen ja, dan hoef je echt geen heel volle flessen aan te bieden hoor.
Ik gaf voor het "oefenen" altijd maar 20 of 30cc, ben je ook snel klaar met kolven . Pas toen ik echt moest gaan opsparen voor de eerste dagen kdv, en omdat ik niet wist hoeveel ze eigenlijk dronk, werd dat wat meer. Maar we hebben pas op het kdv ontdekt hoeveel voor haar een hele voeding was hoor, voor die tijd had ze nooit een hele voeding uit het flesje gehad.
Bij onze tweede ben ik in m'n verlof gaan kolven na de ochtend voeding om zo een vriezer voorraad op te bouwen (en kon ik in ieder geval 1 keer per dag m'n borsten goed leeg krijgen). Ik kolfde te weinig op werkdagen en ging hard door m'n voorraad heen bij de oudste. Om te oefenen is een cc of 20-30 zoals de anderen zeggen wel genoeg. Helaas ging het oefen drinken bij papa altijd wel ok. Toen ik na 10 weken weer ging werken besloot mevrouw dat ze geen fles meer wilde. Papa lukte het met veel moeite en op het kdv maar een cc of 50-100 per dag, wat ze dan 's nachts inhaalde. Onze oudste heeft altijd de fles goed gedronken. Het is dus nog even afwachten of ze de fles blijft accepteren. Wij hopen in ieder geval dat onze derde uk de fles wat leuker vind dan z'n grote zus.
Hier met 4 weken begonnen met bijna dagelijks een flesje om te oefenen. Ik kolfde 's ochtends een borst af (hij dronk maar een borst). 's avonds kolfde ik in plaats van de voeding die hij in de fles kreeg. Als hij dan nog honger had legde ik hem gewoon weer aan (vaak was dat ook zuigbehoefte). Ik deed ook voeden aan de ene kant en kolven aan de andere kant tegelijkertijd 's ochtends.
Als je een handkolf gebruikt, dan zou je kunnen overwegen om een enkelzijdige elektrische kolf te kopen. Dan kolf je al iets sneller. Een dubbelzijdige elektrische kolf is uiteraard nog sneller, en heel handig als je binnenkort gaat werken. Tussen de voedingen door kolven, verhoogt je productie meer dan als je direct na een voeding kolft. Als je dus snel last hebt van stuwing, dan is direct kolven na elke voeding het beste om een voorraadje te beginnen en te oefenen met een flesje. Zodra je kindje een complete afgekolfde voeding uit een flesje drinkt, dan moet je beide borsten compleet leeg kolven. Hopelijk heb je dan diezelfde hoeveelheid weer, als dat niet lukt, dan zijn er een aantal tips die je kan proberen als je geen toeschietreflex krijgt, of moet je nog een keer kolven. Ik moest altijd 2x kolven (dubbelzijdig) voor 1 voeding, en 3-4x voor 2 voedingen, ik werkte toen fulltime. Aan mijn toeschietreflex lag het niet, heb zelfs een tijdje domperidon gebruikt om de productie op te hogen, maar kreeg daar buikkrampen van, dus heb me er maar gewoon bij neergelegd dat het zo was.
hier regelmatig geoefend en nog steeds een flesweigeraartje Ik heb ook een hekel aan kolven, mijn dochter gaat dan allemaal kattekwaad uithalen zoals de koelkast leeghalen Doe het meestal alleen als mijn man thuis is.