Goedemiddag, even een vraag over testen die gedaan worden tijdens de zwangerschap. Er stond een oud bericht op het forum dat er getest werd op bloedgroep, resus etc. maar ook standaard op HIV. Is dit nog steeds zo. Of kan iemand mij vertellen waar je zoal op getest wordt. Ik ben namelijk erg benieuwd welke stappen je als eerst moet nemen als je zwanger bent. Meteen afspraak maken met huisarts, verloskundige zoeken, hoe gaat dit in zijn werk! Groetjes, Fern
Hey! Toevallig vandaag bloed laten prikken en bij elke zwangere wordt idd hb, ijzer, glucose en infectie ziekten als hiv, rubella en lues getest. Ik heb na positieve test gelijk een afspraak gemaakt bij de vk, huisarts is niet op de hoogte verder. Wel verstandig als je medicatie oid gebruikt. Dat zijn zo een beetje de dingen die je als eerste doet!
Dankjewel Beertje! Voor het bloed prikken, heb je een afspraak gemaakt bij het ziekenhuis? Voor zover ik weet gaat hier alles eerst via huisarts, maar kan me vergissen hoor En gefeliciteerd met je zwangerschap!!!
Ik kreeg bij de verloskundige papieren mee voor bloedprikken en kon dat doen buik de poli van het ziekenhuis die ook in het echo centrum zit. Maar dat kan per regio verschillen denk ik. Dank je wel en een felicitatie bij jou is ook op zijn plaats als ik je goed begrijp?
Bloedprikken gaat via de verloskundige. Hij/zij zal tijdens het intakegesprek (bij mij in week 8) een formulier invullen voor het lab wat je mee moet nemen als je gaat bloedprikken. Op de achterkant van dat formulier stond bij mij waar en wanneer je kan bloedprikken in je regio (daarvoor hoef je geen afspraak te maken). Ze prikken inderdaad ook op infectieziektes als HIV. Met betrekking tot je zwangerschap loopt alles dus gewoon via de verloskundige. Hun kun je bellen zodra je weet dat je zwanger bent. Dan krijg je telefonisch alle info die je nodig hebt. Als je niet weet welke verloskundige er bij jou in de buurt zit kun je dat opzoeken via internet of even navragen bij de assistente van je huisarts. Ik heb mijn huisarts wel op de hoogte gebracht van mijn zwangerschap, maar dat is puur ter info. Nu staat het in ieder geval in hun systeem, dus als er iets gebeurd kunnen ze er rekening mee houden (bijvoorbeeld bij het voorschrijven van medicijnen).
@ Beertje; Nee nog niet helaas... Maar ben wel alvast info aan het inwinnen! Gewoon leuk om ermee bezig te zijn! Begrijp ik het goed als jij al binnen een maand zwanger was? @ wannabepregnant; gefeliciteerd en bedankt voor je info!