Hallo allemaal, Voor in ons nieuwe huis ben ik op zoek naar een rolgordijn voor de ramen in het kamertje van ons zoontje. Het betreft heel hoge ramen (soort balkondeur). Afmetingen zijn 190 cm hbreed en 210 cm lang. Liefst in felrood of turquoise, van verduisterende stof. Nu het volgende probleem; Laat ik deze maken, dan kost dat minimaal 200 euro (zelfs bij de Hema oid), en ik ben dus op zoek naar een winkel die ze standaard in het assortiment heeft. Karwei en Hema al geweest, de rolgordijnen zijn daar 180 cm lang, das te kort dus.; Weet iemand toevallig waar ze langer zijn? Gamma/Praxis misschien?
Je kunt ze heel makkelijk zelf maken. Heb ik ook gedaan. Het rolsysteem kun je los krijgen bij de kwantum, dan naai je de stof op de goede breedte en lengte, en die plak je aan die buis. Klaar! Scheelt je zo 190,- Wij hadden namelijk hetzelfde probleem, en was nu voor een tientje klaar Maar anders zou ik niet weten waar je ze voor een normale prijs extra lang kunt krijgen. Van de ikea zijn wel hele goede, maar volgens mij ook standaar maat.
Er is geen winkel die ze standaard in het assortiment heeft. Wij hebben ook rolgordijnen nodig van 260cm lang. Hebben ECHT alles afgezocht maar je moet ze echt laten maken als je dat wil. Inderdaad is zelf maken dan de beste optie, maar ik durfde er niet aan omdat ik zo ongeveer twee linkerhanden heb.
Nee ikea heeft wel lange, maar dan niet verduisterend en niet in een kleurtje. maar die stof, wat voor stof moet je dan nemen? Want dat gaat toch rafelen?
Nee je kunt in principe elke stof gebruiken, als je het maar omnaait. Dan gaat echt echt niet rafelen. Je kunt wel eens kijken bij een stoffenwinkel, daar hebben ze ook goede verduisterende stoffen. Het is echt supermakkelijk hoor. Gewoon een lap op de juiste maat afwerken door dus de randen om te naaien, en dat plak je vast.
O, dat klinkt toch ingewikkeld, omdat het recht moet zijn (*kucht*) en dan nog omstikken (nog nooit gedaan), en dan krijg je aan de achterkant dus een omslag en dan rolt ie toch niet meer mooi in het lood op?
Recht is niet zo moeilijk hoor. In de meeste stoffen kun je er een draad uit trekken, dan weet je zeker dat je recht knipt. Het oprollen is geen probleem hoor, je krijgt een minimale zoom maar een rolgordijn laat je altijd langer dan werkelijk nodig. Dus bv 15 cm langer, dan zie je echt niks van die plooi hoor. En hij rolt gewoon goed op. (de stoffen op winkel rolgordijnen zijn ook afgewerkt met zomen) Heb je geen (schoon) moeder of zus of tante die je kan helpen met het zomen? Het is ook echt simpel hoor, haha als ik het kan dan kan iedereen het.
O, bedankt voor de info! En als ik het nou knip met de kartelschaar, zou het dan ook gaan rafelen? En wat heb je onderin gedaan, een houtje ofzo (voor t gewicht zeg maar, dat zit in die winkelrolgordijnen ook?
Ik denk dat knippen met de kartelschaar geen zin heeft. Je moet het namelijk omzomen. Dus dan zie je daar niks meer van. Een stof die niet is omgezoomd rafelt bijna altijd, daar heeft de schaar niks mee te maken. Onderin heb ik een ijzeren buisje, maar hout kan ook. Er is ook loodband te koop dat zou je ook in de zoom kunnen verwerken. Dan hoef je geen stokjes onderin te steken. Als je het gaat doen en je komt er niet uit dan mag je me wel pben.
Oh, dat is fijn, bedankt! Nou, we gaan ons even oriënteren op gewone zonwerende gordijnen, of we dat leuk vinden, en anders ga ik het idd zelf maken, dus dan hoor je me ongetwijfeld via PB Bedankt! Mocht iemand onverhoopt toch nog een adresje kant en klaar extra lange rolgordijnen weten dan hoor ik het nog steeds graag!