Mijn dochter heeft 14mnd bv gehad. Helaas werd ik ziek (salmonella, zkh opname) en heeft de bv het niet gered Als ze 18mnd is, komt ons tweede kindje dat ook weer bv gaat krijgen. Nu zou ik graag de oudste weer een beker bv aanbieden, maar hoe pak ik dat aan qua productie? Hoe lang na de bevalling kan ik voor haar gaan kolven? En is dan tussen de middag het handigst? Moet ik opbouwen met eerst kleine beetjes kolven en pas later gaan voor 100-150ml? De baby krijgt natuurlijk wel voorrang qua productie/beschikbaarheid
Ik ben geen expert m.b.t. kolven, maar ik zou denken dat je het beste na de ochtendvoeding extra kunt kolven. Dan heb je meestal wel melk over door de hoge prolactinespiegel van de nacht. Als je je productie wat wilt verhogen voor je oudste, zou ik niet weten waarom je tot een x aantal weken met kolven moet wachten.
Mijn oudste kreeg ook 'maar' tot 15mnd borstvoeding. Toen haar zusje geboren werd, wilde ik haar ook graag afgekolfde melk geven. De eerste 3 weken hield ik voor babyzusje, zodat alles goed op gang kon komen, zij exclusief de colostrum kreeg en rustig kon leren drinken. Daarna zou ik gaan bijkolven voor grote zus. Door omstandigheden is dat er uiteindelijk pas rond 5 weken van gekomen. Ik kolfde 's morgens 'de andere borst' en gaf dat in een bekertje. In het begin was dat 50-60cc, op de duur een mooie portie van zo'n 120cc. Ook wat ik eventueel teveel kolfde op mijn werk, kreeg zus, maar nog extra kolven deed ik niet. Ik wilde geen overproductie riskeren. Of het de goeie methode is, weet ik niet, maar zo deed ik het. En het werkte voor ons goed zo. Overigens dronk grote zus de melk liefst vers, meteen na het kolven. Uit de koelkast ging ook nog, ontdooide melk lustte ze niet.
Nova krijgt wat Tommy niet opdrinkt. Ik kolf standaard iedere ochtend na zijn eerste voeding. Ik stopte noodgedwongen toen Nova 1 was, Door de zwangerschap was de productie drastisch gedaald. Toen Nova 18 mnd was werd Tommy geboren en wilde ze ook weer terug aan de borst, maar niet lang. Nu krijgt ze uit een bekertje haar melk, ze vindt het heerlijk.