mijn oudste zoon is geboren op 36 weken zwangerschap en woog 10 pond en was 56 cm. In het zh zeiden ze dat hij prematuur was. Ik ben nu 36 weken en 4 dagen zwanger,de weeën lijken helaas door te zetten,mijn meisje is volgens schatting al 3800 gram nu bij 50 cm. Is een kindje met groot gewicht dan toch een prematuurtje of mogen ze dat niet zo noemen. Een vriendin van me zegt van ja ze zijn kwa gewicht groot/zwaar maar alles wat voor de 37 weken word geboren is prematuurtje. Ik dacgt dat kindjes die met zwaar gewicht worden geboren niet prematuur werden genoemd.
Prematuur betekent gewoon dat een baby geboren wordt voor de 37 weken zwangerschap. Hoe ver daarvoor en hoe groot het kindje is, heeft daar niks mee te maken!
Wat Dribbel al zegt, prematuur heeft alleen te maken met de termijn waarop ze geboren worden. Als je kindje niet zwaar genoeg of te klein is voor de termijn heet dat dysmatuur.
Inderdaad, heeft niks met gewicht te maken. Prematuur kindje heeft niet alle zw-weken volgemaakt, en daardoor loopt het kans dat de organen niet helemaal volgroeid zijn. Met 36 weken valt dat overigens meestal mee. Gezien de gewichten van je kinderen is het misschien zelfs beter als ze iets eerder komen.