Zo erg aan twijfelen, kdv/gastouder/of 1ouder thuis

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Moshi, 14 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Het einde van m'n verlof nadert in een rap tempo en ik twijfel zo.
    Ik ben hoofdkostwinner en heb n vaste baan(zekerheid) dus zelf thuis blijven kan helaas niet.

Graag voor/nadelen van kdv en gastouder.;)
    Hoe hebben jullie voor wat gekozen???

Het gaat hier dan om 2dagen per week (dit is met inzet ouderschapsverlof(onbetaald))

En laatste optie wat ook in m'n hoofd omgaat is om tot de kleine 6maanden is dat partner thuis blijft, ik fulltime en we zuinig moeten leven.;)

2. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Kan je partner niet ook ouderschapsverlof opnemen voor 1 dag per week? Dan heb je langere tijd niet zoveel opvang nodig.
    Wij hebben altijd een gastouder gehad, ons sprak vooral de huiselijke sfeer erg aan. Maar bedenk je wel dat je gastouder ook met vakantie gaat of ziek kan worden, dan zit je zonder oppas. Ik zou dus alleen aan een gastouder beginnen als je iemand achter de hand hebt die voor nood kan oppassen.

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    hier ook altijd een gastouder. Is vooral gevoelsmatig. Dit voelde voor ons veiliger
    Ondanks dat de eerste gastouder totaal andere opvoedideeen erop na bleek te houden zijn we nog steeds blij met onze keuze.
    We hebben nu een geweldig iemand.

4. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij hebben gekozen voor een gastouder. Fijn een vast gezicht voor onze dochter en we hoeven in de vakanties niet door te betalen (man zit in onderwijs) en aangezien onze dochter een ontwikkelingsachterstand heeft vinden wij het prettiger dit met 1 persoon te bespreken dan met een heel team als er dan een aanpassing is hoef je dat maar 1x te vertellen.

5. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    De keuze voor een kdv of go is echt heel persoonlijk. De één vind andere dingen belangrijk dan de ander. Onze zoon zit op een kdv. Wij vonden het belangrijk dat hij werd opgevangen door professionele, gediplomeerde leidsters. Er zijn ook gediplomeerde gastouders maar wij kwamen bij het go-bureau hier bijna alleen maar mensen tegen met een andere achtergrond en zonder pedagogisch diploma. Ook vonden wij het vierogenbeleid heel belangrijk en dat de kinderen niet in de gezinssituatie van iemand anders terecht kwamen. Zodat ze zich dus moeten aanpassen aan dat ritme en eventueel uit bed gehaald moeten worden omdat er bijvoorbeeld andere kinderen opgehaald moeten worden. Een gastouder staat er toch alleen voor. Natuurlijk moet een kind zich op een kdv ook aanpassen (is ook belangrijk dat ze dat leren) maar daar staat wel meer het ritme van het kind centraal, vooral op een babygroep. Op een kdv heb je wel het nadeel dat je meerdere leidsters te zien krijgt en soms ook een vreemde maar dat hebben wij op ons kdv nog nooit gehad. Geen idee hoe ze het voor elkaar krijgen maar ik heb onze zoon nog nooit bij een vreemde leidster achtergelaten. Maar die kans zit er bij bijvoorbeeld veel zieken wel in.
    Bij een kdv betaal je in de vakanties wel door maar als je de schoolvakanties niet afneemt (40-wekenpakket) gaat de prijs per maand omlaag.

6. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Wij hebben een gastouder en ben zelf werkzaam op een kdv.
    Voordelen van gastouder.
    - meer flexibel.
    - telkens hetzelfde gezicht.
    - kleinere groepen
    - kinderen krijgen meer persoonlijke aandacht.

Sommige mensen vinden het eng om een gastouder te hebben omdat die alleen is met de kids.
    En op het kdv een 4 ogen beleid is.
    Ik werk heel vaak alleen en dan staat er een babyfoon aan ter controle. Maar als ik buiten ben heeft dan ding geen bereik.
    Dus waterdicht is dat beleid ook niet.
    Ik denk dat het op vertrouwen moet gaan.
    Vraag wat rondleidingen aan en ga bij wat gastouders kijken. Zo kan je wat sfeer proeven en kiezen wat voor jou het best is.

Vaak is het wel fijn dat het kind eerder naar de opvang gaat. Hoelanger je wacht kan het moeilijker worden met wennen. Ligt natuurlijk ook beetje aan het kind.
    En persoonlijk had ik echt niet tot het eerste half jaar thuis willen zitten. Het is ook weleens lekker om te mogen werken.
    Maar dat is ook persoonlijk. Doe wat goed voelt.
    Zoveel meningen hier maar volg je hart.

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Wij hebben gekozen voor een kdv. Ik vind een gastouder juist te huiselijk. Het idee dat ik moest gaan werken en iemand anders thuis met mijn kind kon knuffelen stond me op de een of andere manier heel erg tegen.
    Voordeel van kdv is dat er altijd opvang is, groot aanbod van verschillend speelgoed, ze leren functioneren in een groep. Nadeel is dat je de volle mep betaald ook al komt je kind kortere dagen.
    Het is een hele persoonlijke beslissing, succes ermee.

8. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    Dat is bij een gastouder ook! Mits je het 4 weken van te voren doorgeeft.
    Als mijn dochter ziek is betaal ik ook door. Ook als ik haar eerder kom halen betalen wij gewoon een volle dag.

9. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Wat ik vooral heel fijn vond is dat er altijd opvang is. Ook al is er iemand ziek. Ook is ons kdv erg kleinschalig met max 7 kinderen op en dag. en een soort huiskamerbeleid. ook zit het kdv in de basisschool waar onze kinderen geen gaan.

Ik heb bij veel gastouders gehoord dat er niemand anders is die de kinderen kan opvangen als ze ziek zijn. Lijkt me toch erg lastig.

10. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Gastouder zoeken?

11. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Wij hebben voor een kdv gekozen. Ik vond dat een fijner idee ivm meer sociale controle (groot kdv, twee/drie juffen per groep en werkten samen met een groep er naast, deelden ook de verschoonruimte ed, veel glas dus goed zicht, enz.). En het voordeel van altijd opvang, ook als er eens een juf ziek is. In het begin hadden ze vaste gezichten, ze gingen twee dagen en hadden beide dagen dezelfde juffen. Later was er nog maar een vast gezicht.

12. Charmed72

Charmed72 Fanatiek lid

8 mrt 2009
    1.354
    271
    83
    Vrouw
    Wij hebben gekozen voor een gastoudergezin.

De reden hiervoor was dat ik vond dat bij een KDV de baby die het hardste krijste, de meeste aandacht zou krijgen. Daar voelde ik helemaal niks voor, ik wilde dat mijn kind aandacht zou krijgen, ook als het rustig was.

Ik heb geen moment spijt ervan gehad. We kwamen terecht bij een gastouder die 180 graden anders is dan ik, haar huishouden is totaal niet te vergelijken met mijn huishouden maar qua waarden en normen zitten we totaal op één lijn.

Na al die jaren is ze een tweede thuis geworden voor de kinderen. Ook in de weekenden mogen ze er logeren en dankzij haar kunnen mijn man en ik ook eens samen weg. Ze passen helemaal in het gezin en zijn gek op ze.
    Hun dochter is nu 16 jaar en past af en toe op.

Ik ben zo blij dat ik toen deze keuze hebben gemaakt, we hebben echt geluk gehad met het gastoudergezin.

13. Pinac

Pinac Fanatiek lid

13 jul 2014
    1.145
    432
    83
    Wij hebben ook heel bewust gekozen voor gastouder. Nu is er in het dorp zelf geen kdv, maar anders zouden we daar ook niet voor gekozen hebben.

Vanaf dat ze een kleine 4 maanden oud zijn komen ze bij deze gastouder, het is echt hun tweede thuis. Juist de huiselijkheid spreekt mij erg aan. Ze draaien echt mee kn het gezin en ook met alle andere kinderen is het daar erg gezellig.

De flexibiliteit en ook dat je per kwartier betaald ipv per dagdeel vind ik ook grote voordelen. Vakanties en ziekte is idd een nadeel, maar tot nu toe altijd kunnen oplossen.

14. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Kdv.
    Voor mij is continuïteit vooral belangrijk. En ik vind het ook een prettig idee dat er altijd minimaal 2 leidsters op de groep zitten. Ook als je als laatste je kind komt halen. Dan zijn er dus nog 2 leidsters en 1 kind aanwezig.

Ander voordeel is dat ze al heel vroeg beginnen met het spelend leren. Peuterspeelzaal wordt absoluut overbodig, omdat dezelfde activiteiten worden aangeboden.

Beide jongens van mij hebben het enorm naar hun zin (gehad). En er staan ook altijd vaste leidsters op de groep. Natuurlijk wisselt er weleens wat. Een leidster kan besluiten ergens anders te gaan werken, er is weleens iemand ziek of met vakantie. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat er geen bekend gezicht was. Bij een gastouder heb je in die situaties toch een probleem.

Sterker nog. Als oudste (7 intussen) mee naar binnen loopt om zijn broertje te halen, dan kent hij de meeste leidsters nog van toen hij er zelf nog zat. En zij hem ook.

15. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Wij hebben gekozen voor een kinderdagverblijf met flexibele opvang. Ik kan tot 2 weken van tevoren reserveringen in het systeem zetten en dat hebben wij ook nodig ivm flexibel werkrooster. Voor een gastouder is het ook wel heel erg veel gevraagd om voor 2 kinderen een flexibele plek vrij te houden. :) En mocht een gastouder ziek zijn dan zouden wij dat ook niet kunnen opvangen, dus voor ons bleef alleen het kinderdagverblijf over.

16. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Wij hebben er voor gekozen dat mijn man thuis zou blijven. Het voelde niet goed om te kiezen voor een KDV/gastouder.

17. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

In jullie geval zou ik er voor kiezen om je partner thuis te laten blijven. Hij man als het kind/kinderen ouder zijn wel weer werken toch?

Deel Deze Pagina