contract aanpassen of ouderschapsverlof opnemen??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mibow, 3 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mibow

Mibow Niet meer actief

Ik hoop dat iemand me hier antwoord op kan geven want ik kom er zelf niet helemaal uit en wil ook niet alles maar aannemen van mijn werkgever.

Ik ben afgelopen week met verlof gegaan en de bedoeling is dat ik in maart weer aan het werk ga. Ik wil minder gaan werken, van 40 uur naar 24 uur. Best een grote stap, maar financieel zouden we dit moeten redden en zo hoeft mijn partner in het begin nog geen ouderschapsverlof op te nemen. Het komt beter uit als hij dit over 1 a 2 jaar pas opneemt ivm het geplaatst worden ergens anders in NL.

Ik heb een tijdelijk contract, tot november 2016. Dit is het laatste tijdelijke contract dat ze me kunnen geven (3e tijdelijke contract, in nov 2016 werk ik hier 3 jaar) hierna 'moeten' ze mij een vast contract geven. Of ontslaan natuurlijk.

Wat is nu verstandig om te doen? Kan ik beter vanaf maart mijn ouderschapsverlof opnemen (dit zou 1040 uur zijn, 40 x 26). Zo behoud ik mijn huidige contract. Betekent dit dat er nog steeds 40 uur in mijn contract staat? Blijf ik ook recht houden op vakantiedagen opv 40 uur bijv?
    Dit kan ik dan zo laten doorlopen tot november en dan evt in november bij een nieuw contract afspraken gaan maken over 24 uur werken.

Of:
    Laat ik mijn contract aanpassen vanaf maart. Werkt dat zo? Moet er dan een nieuw contract komen of wordt er een aanvulling gemaakt oid? Stel dat er een nieuw contract moet komen: betekent dit dan automatisch dat dit een contract voor onbepaalde tijd is, omdat ze mij niet nóg een tijdelijk contract mogen geven?
    Want in dat geval, zou het toch wel slim zijn om hier voor te kiezen. Een contract voor onbepaalde tijd zou ik toch wel heel fijn vinden.

Maar ik kom er echt niet zo goed uit en weet niet wat nu wijsheid is. Kan iemand me hiermee helpen?
    Thanks!

2. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.823
    2.249
    113
    Hoi, ik ga van 32 naar 24 uur. Ik werk onregelmatig in de zorg en hou mn contract even op 32 uur met 1 dag ouderschapsverlof. Dit kan dan op een vaste dag waatop ik anders geen opvang heb en omdat ik dan de mogelijkheid behou terug te gaan naar 32 uur wanneer ik dat wil ( denk ik niet maar.voelt veilig :-D ) je bouwt geen vakantiedagen op voor je uren ouderschapsverlof, ik in ieder geval niet.
    Ik denk dat ze je contract dan aanpassen event naar 24 uur, tm november 2016 en dan event daarna vast. Anders zou die 3x contractverlening een beetje makkelijk te omzeilen zijn...:) en kan je zomaar 2 dagen minder gaan werken? Je jebt nmlk een contract voor 40 uur. Ouderschapsverlof heb je recht op maar k weet niet of je zomaar minder mag werken?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ivm je WW-rechten zou ik juist zeggen dat je OV moet opnemen. Zolang jij minder dan ik meen 70 weken Ouderschapverlof hebt opgenomen, houdt het UWV rekening met je reguliere contracturen (40) en wordt je WW ook daar op gebaseerd. Zeker gezien het feit dat je contract binnen ongeveer een half jaar na einde bevallingsverlof verloopt.
    Let op dat je het OV zo indeelt dat je je overige OV-uren niet kwijtraakt bij einde contract. Je mag nl het OV in delen opnemen. Het nog niet aangesproken deel mag je gewoon meenemen naar een evt volgende werkgever. Zou je nu al je OV-tegoed, zonder verdeling dus, opnemen, dan ben je dat bij evt contracteinde kwijt.

In geval van in delen opnemen: dan neem je nu de periode van maart t/m half november op. Je hebt bij een opname van 16 uur per week (40-24) recht op 65 weken ouderschapsverlof (40*26 = 1040/16 =65) Ik ga even uit van start OV per half maart. Dat is dan 8 maanden verlof, komt overeen met ongeveer 35 weken verlof. Je geeft dan in je aanvraag een start- en een einddatum aan. De overige 30 weken blijven dan als tegoed staan... omdat je dus hebt aangegeven dat je eerst maar 35 weken opneemt.

Je vakantiedagen worden "helaas" wel gewoon gebaseerd op de 24 uur :D

4. Mibow

Mibow Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Kan ik zeker wat mee.
    Ik ga er van het weekend even voor zitten en dan leg ik het aan mijn werkgever voor. Bedankt!

5. reusje

reusje Actief lid

28 jul 2008
    176
    0
    0
    Vraag
    Wanneer is je contract ingegaan je eerste? Je zegt dat je dan 3 jaar in dienst bent?
    Werkgever mag 3 contracten in 2 jaar tijd geven maw bv 1/2 jaar en dan twee keer een jaar
    Als je twee keer een jaar contract hebt gehad is daarna het contract voor onbepaalde tijd sinds juli dit jaar
    Nieuwe wet werk en zekerheid ivm tijdelijke contracten

6. Mibow

Mibow Niet meer actief

Oeps ik lees jouw berichtje nu pas!

Mijn eerste contract is 18 nov 2013 ingegaan. Dit is een contract geweest van 6 maanden. Daarna een contract van 12 maanden en nu een contract van 17 maanden. Ik kwam er dit weekend pas achter dat ik nu eigenlijk 1 maand 'mis'..
    Volgens mij hebben ze het precies uitgekiend zo..

7. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Precies wat hopmarjanneke zegt. Zo zou ik het ook doen.

8. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Nog een toevoeging? Als je nu je contact laat staan en OV op gaat nemen blijf je wel volledig pensioen opbouwen over je 40 uur.

Mijn P&O afdeling heb ik ook gevraagd of het handig is om m'n contract naar beneden te doen zodat ik wat langer ov kan opnemen. Zij raadde dat af. Stel mijn partner verliest zijn baan dan kan ik direct weer volledig werken en zit ik niet met een baan van 24 uur waarmee we niet genoeg geld binnen krijgen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Volledige pensioendoorbouw geldt niet overal helaas... bij mijn werkgever gelukkig ook wel. Maar het moet wel in de CAO zijn vastgelegd.

Deel Deze Pagina