Extra pauzes worden niet toegekend

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door hummeltje5, 8 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Veel werkgevers weten niets over werk en zwangerschap. Mijn leidinggevende was ook nergens van op de hoogte. Had ook nog nooit meegemaakt dat een werknemer zwanger was dus voor hem ook nieuw.
    Ik heb hem dus alles uitgelegd en ook gezegd waar ik recht op heb.
    Ik kreeg rond 25e week klachten en wilde toen een rustplek. HRM vond dat onzin terwijl zij beter moeten weten. Ik heb toen dingen uitgeprint en langzaam kwamen ze tot inkeer. Mijn leidinggevende stond toen wel vierkant achter me. Ik heb een ruimte gekregen met een bed. Kolfruimte is hier een hok met een tafel en stoel en als die bezet is kan ik in de kamer waar mn bed staat. Niet echt een inspirerende ruimte maar ik moet het ermee doen.
    Rust moment is 1 uur op een 8urige werkdag. En kolven is bij ons zovaak als nodig maar wettelijk mag je dat maar een half jaar in de baas z'n tijd doen na geboorte van je kind. Zit dus wel een limiet op.

2. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Dat heb je fijn opgelost Maagd. Ik hoef hier echt niet aan te komen met de vraag om een bed. Kolfruimte gaat ook niks worden, als ik na mijn verlof hier nog terug wil komen, ga ik wel naar huis om te kolven (hoeven ze ook geen hok te bouwen, want er is nu gewoon geen plaats voor).

3. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.024
    3.257
    113
    Kolven in betaalde tijd is tot de dag dat je kindje 9 maanden wordt. Daarna moet je werkgever je nog steeds de gelegenheid geven om te kolven, alleen is het dan in je eigen tijd (of je neemt er vakantie-uren voor op of je werkt langer door). Je werkgever moet je dan nog steeds gelegenheid geven.

4. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat een goeie aanvulling, Els!! Dank!

Bizar om te lezen dat het er op meerdere plekken zo slecht aan toe gaat w.b. de regelingen rondom werk en zwangerschap.

Inmiddels wel weer even met de manager gesproken. Thank god dat hij gewoon 'n man is met goeie wil, en niet zo'n ijzeren tang als die ''dame'' bij HRM! :S

In overleg met hem nu twee diensten omgeruild, zodat ik niet meer een avonddienst heb, waarop een ochtenddienst volgt.
    Ik weet dat ik als zwangere zelfs kan vragen om regelmatige werktijden als het nodig is, maar in mijn werk zijn juist die avonduren heel belangrijk, dus ik ga eerst dit maar een paar weken aankijken en kan uiteindelijk alsnog besluiten om een plan B te trekken.

Ben ook nog even teruggekomen op het gesprek wat ik vorige week met HRM heb gehad (toen die dame zei dat dat niet in de wet staat, waar de manager bij zat). Dit keer inderdaad maar een uitdraai gemaakt van de wettelijke regels van de overheid en dat meegegeven aan de manager.

Het is jammer voor hem dat hij er nu tussenin zit, maar ja, ik heb meerdere keren het geprobeerd persoonlijk met de dame in kwestie af te handelen, en als zij stug nul op het rekest blijft geven, dan zit er naar mijn idee niets anders op dan een derde partij erbij te betrekken.

Nu dus weer in afwachting. Als het goed is krijg ik het wel vrij snel te horen. We zullen zien. Uiteraard laat ik het jullie tzt. weten :)

5. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Nou, ik kan dus fluiten naar dat uur extra pauze... :S
    Balen!
    En de diensten die ik zojuist had omgeruild, konden uiteindelijk ook al niet doorgaan! Wat dat betreft hoop ik vandaag een goede tweede optie te kunnen overeenkomen..

Wordt vervolgd!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je hebt er RECHT op en ze MOETEN dat doorbetalen, het is WETTELIJK geregeld ter bescherming van de zwangere... anders de vakbond of je rechtsbijstandsverzekering er eens even opzetten.
    Of je geeft bij je werkgever in ieder geval dat je jezelf anders gedwongen voelt om juridische stappen te ondernemen....

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Zou duidelijk voor mij zijn. Ben je lid van de bond? Inschakelen en wel nu meteen. Anders via het juridisch loket. Ondertussen kun je je ziekmelden en ZELF contact opnemen met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts is namelijk veel soepeler in werktijden aanpassen als je zelf al contact opneemt. Dat wordt ook bij het UWV geregistreerd, want ziekte door zwangerschap wordt door het UWV betaald en krijgt je werkgever dus 100% vergoed.

Sorry, maar wat een @#$%*-werkgever zeg!

8. beempie

beempie Actief lid

5 mrt 2015
    307
    1
    18
    Noord Nederland
    Hier ook niet echt een fijne reactie van mijn leidinggevende. Vond het maar belachelijk dat ik er om vroeg. Was van mening dat als ik extra pauzes wilde dat ik maar eerder moest beginnen of langer door moest werken. Heb daarom ook maar aangegeven dat ik hier niet akkoord mee ga omdat ik er recht op heb. Hou het anders ook gewoon echt niet vol...... Binnenkort een vervolg gesprek over hoe nu verder, anders de bond er maar eens nasr laten kijken.

9. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Inmiddels heb ik wel een (hopelijk) goede 2e optie kunnen bewerkstelligen w.b. de werktijden, maar ermee eens ben ik het nog steeds niet.
    In mijn werk zijn juist de avonduren van belang, en laten dat nou net de uren zijn (samen met de namiddag) dat ik de minste energie heb. Niet echt bevorderlijk dus. Ik heb dan ook serieus al een aantal keer wat uurtjes opgenomen om eerder weg te kunnen. Dat kost me dus zelf geld, maar goed, beter even zo dan dat ik helemaal geen optie heb, want dat is ook niet echt goed voor die kleine in m'n buik.
    Persoonlijk vind ik het ook van de zotte dat dat extra uur niet doorbetaald wordt. Zoals ik al eerder heb uitgelegd hier zou het er dus op neer komen dat ik ipv. 9 uur aanwezigheid, 10 uur aanwezig zou moeten zijn op m'n werk, om maar dat uurtje extra op te kunnen nemen. Belachelijk dus, want dat is het ene gat opvullen met het andere en kan ik naar m.i. net zo goed een uurtje langer thuis blijven.
    Bij mij persoonlijk is het dus noodzakelijker dat ik ergens halverwege de werkdag een half uur tot een uurtje zou kunnen slapen, dan dat ik bijvoorbeeld een uur later begin of een uur later eindig.
    Maar ja.. werkgevers he. Die willen niks uit eigen zak betalen is mij al gebleken. Ik hoor het ook steeds meer om me heen helaas. Zelfs bij mensen die in de zorg werken :$
    Hoe dan ook lijkt er weinig anders op te zitten dan me gedeeltelijk ziek te melden via de bedrijfsarts, alleen; hoe kom ik aan zijn/haar gegevens zonder dat m'n werkgever erachter komt dan? Je moet toch eerst naar je l.g. om je punt te verduidelijken en je aan te laten melden voor het spreekuur van de b.a.?
    Van de vakbond ben ik geen lid. Heeft ook niet zoveel zin aangezien zij geen zaken doen met de sector waarin ik werk. Helaas..

10. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klopt. Maar ja.. tussen waar je recht op hebt, en wat je krijgt, zit nogal een groot verschil blijkbaar... :(

11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dat slaat inderdaad kant noch wal! Het gaat er juist om dat jij voldoende energie over houdt op een werkdag. A.; voldoende energie om je werk naar behoren uit te kunnen blijven voeren, maar zeker niet minder belangrijk is B.; voldoende energie voor jezelf EN je kindje over te houden, zodat hij/zij gewoon kan groeien zoals het hoort.
    Als jij langer door zou werken, bereiken ze dus precies het tegenovergestelde. Slaat werkelijk nergens op.
    Kan hier zo boos om worden! :x

12. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    De arbo kan nakijken wie je bedrijfsarts is. Telefoonnummer 088 700 2000

13. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werk ook in de zorg en hier is het ook een drama. Heb uiteindelijk wel de kolftijd gekregen waar ik recht op had en ook nodig had. Maar vraag niet hoe... Onze kolfruimte is een kleedkamer voor patienten die niet gebruikt wordt... Voldoet dus ook niet aan de eisen. Dat je in de zorg werkt betekent niet dat men de regeltjes weet en daar gehoor aan geven. Ik heb juist vaak het idee dat het tegendeel waar is. Ook met ziekte en/of blessures...Door blijven zeuren heeft bij mij geholpen en uiteindelijk ook andere collega's.

14. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Superveel dank, Twinkle! Ik heb echt nooit geweten dat deze optie bestaat!! Dank nogmaals. Ga deze week nog bellen!

15. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Voordeel dat ik mijzelf ziek heb laten melden vorig jaar op eigen initiatief. Ik trok het niet maar thuiszitten is niks voor mij. Ik heb het telefoonnummer via een collega gekregen (omdat ik planning doe wist ik bij wie ik kon zijn). Bedrijfsartsen werken voor de arbo ben ik toen achter gekomen. Ik had (gelukkig) nooit eerder met ze te maken gehad. Mijn bedrijfsarts moest trouwens als opzoeken dus het kan geen kwaad als je zelf de regels kent

16. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik heb inmiddels nav. je laatste berichtje ook het telefoonnummer/naam van de BA achterhaald via een collega.
    Wel wacht ik nu nog even een paar weekjes af. Inmiddels ben ik namelijk andere werktijden overeen gekomen, die hopelijk wat minder vermoeiend zijn. Dus eerst dat maar even aankijken, en ik ga ook binnenkort nog op vakantie dus ook weer ff een opkikkertje. Mocht ik het ook niet trekken met die nieuwe werktijden, dan overleg ik gewoon even met m'n VK. Kijken wat zij voor advies geven en of ze het verstandig vinden dat ik dan alsnog de BA inschakel.

Deel Deze Pagina