Huizenkoopvraag aan starters

Discussie in 'De lounge' gestart door Syane, 6 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Even een vraagje... Wij overwegen ons huis te koop te zetten. Het is een ideaal huis voor starters. De vraagprijzen van vergelijkbare huizen, beetje afhankelijk van extra's, zijn tussen de 198.000€ en 210.000€. Qua huizenzoekmachines online (funda, Jaap, etc) is vaak de prijs doe je kunt invoeren op ronde getallen, dus tussen de 150.000 en 200.000 zoeken of tussen de 150.000 en 250.000 zoeken. Stel dat je als starters aan kale koopprijs ongeveer 200.000€ kunt besteden, zoek je dan ook op een hoger segment, dus boven die 2ton?
    Wij twijfelen namelijk voor welke prijs we het dan te koop zetten en wat kijkers trekt.

2. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ja je kijkt ook iets boven die prijs.
    Ik in iedergeval wel.
    Vandaag is de makelaar bij ons geweest en ons huis gaat over een paar maanden in de verkoop.
    Dus zijn we ook aan het kijken,wat we gaan terug willen/kunnen kopen.
    Kijk tot 30000 boven het bedrag wat wij er aan willen uitgeven.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij kijken er niet boven. Ik kijk naar wat ik kan en wil betalen. Wanneer ik hoger kijk is er altijd iets mooiers en groters te koop en gaat je emotie met je aan de haal.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik kijk niet hoger dan ik kan betalen. Dat vind ik niet nodig. Zoals gezegd; er is altijd wel een 'mooier' beter huis (dat meer kost). Dit is de prijs en daar doen we het voor.

5. Kersenvlaai

21 apr 2014
    71
    0
    6
    Wij kijken er ook niet boven. Weten wat ons maximale bedrag is om te kunnen lenen. Maar gaan daar zeker niet boven zitten. Dan is het dadelijk ons droomhuis en kunnen we het niet betalen. Dat zou dan een flinke domper zijn.

6. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    De makelaar is hier dus vandaag langs geweest.
    Die heeft gekeken wat onze woning waard is en waar hij voor in de verkoop gaat maar dat is niet de prijs die ik er voor krijg.
    Moet er ook bij vertellen dat ons huis als we het verkopen voor de vraagprijs dat we 25000 overwaarde hebben daarnaast nog 14000 in de spaarpot.
    Ik kijk dus naar huizen die iets hoger zijn en als iets bevalt en ons huis is verkocht dan ga ik zeker onderhandelen en niet de prijs bieden die ze vragen.
    Wij krijgen zeker het bedrag niet wat wij vragen al hopen wij dat natuurlijk wel.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Maar, als je bijvoorbeeld 2ton kunt betalen, dan kijk je toch tot 225000? Je weet dat je toch minstens 10.000/15.000 eraf haalt. Als je dan een zoekopdracht tot 200.000 ingeeft, mis je dus huizen die voor 210.000 geprijsd zijn en die je ook kunt betalen. Je moet dan inderdaad niet boven de 250.000 kijken, want je krijgt niet 1/5 van de prijs af.

Wij kijken in ieder geval ook wel iets boven ons budget, maar we weten wat we maximaal aan hypotheek willen hebben. (We kunnen daar best een stuk boven, maar dat willen we niet.) Als je dus bij een duurder huis gaat onderhandelen, weten we waar we op uit willen komen. Lukt dat niet, dan gaat het over.

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ja idd

9. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik zou ongeveer rond het bedrag kijken wat ik kan besteden. Dus tot 15.000, over de prijs bijv. Want je kan met een bod lager dan de vraagprijs uitkomen maar je moet ook nog k.k. en dergelijk betalen en een huis is nooit perfect. Dus extra kosten.

10. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Jij verwoord precies waar ons dilemma over gaat. :)

11. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij zijn dan wel geen starters, maar hebben een huis gekocht wat te koop stond voor €275.000. We zijn uiteraard eerst naar de bank geweest wat we konden lenen en daarna een bedrag afgesproken waar we ons prettig bij voelde.

Dit is wel echt een super tijd hoor. Wij betaald voor ons oude huis €900 per maand hypotheek en de nieuwe bewoner €500. Zeer gunstige rente.

Denk dat veel mensen er vanuit gaan dat er nog wel wat van de vraagprijs af kan. Hoeveel heeft natuurlijk te maken met een tal van factoren; locatie, staat, hoe lang te koop en meer van dat soort dingen.

Ligt er ook aan of de starter zich goed laat informeren over wat ze kunnen lenen. Wij kennen ook wel mensen die naar huizen gaan kijken die ze never nooit niet kunnen betalen.

12. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij kijken tot 275000 manlief kan met nhg 238500 lenen zonder nhg nog wat meer maar dat wil ik niet. Als we geen onderhandelen weten we wat onze eindprijs Is omdat er ook nog eigen in gelegd MOET worden omdat er nog maar 102% gefinancierd word

13. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Wij hebben in juli ons 2e huis gekocht en ik ging echt niet hoger kijken dan we wilden. Konden volgens de bank 3 ton lenen maar ik wil niet op max hypo zitten dus wij hadden onze funda instellingen staan tot 250000 en dan wilden we het liefst nog iets daaronder maar als het moest voor een perfect huis wilden wij dus echt niet hoger gaan dan een vraagprijs van 250

14. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dan nog kijken we niet hoger, want we willen het huis ook verbouwen/inrichten naar onze smaak. Daar moet ook geld voor vrijgemaakt worden. En vreemd genoeg hebben we tot nu toe altijd nog gemerkt dat we over ons vooropgestelde budget heen gaan door het één of ander, dus als we geld over houden; het zij zo. Maar goed, we hebben een hele hoop eisen waaraan ons volgende huis moet voldoen (we zijn net verhuisd en dat is budgettechnisch nu helemaal out of the question ;) )

15. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    De meningen verschillen zie ik :) Ik vind het best lastig inschatten wat te doen.

16. Nee, ik kijk niet hoger.
    Wat er nog vanaf kan geven we dan uit aan verbouwing.

17. Manque

Manque Niet meer actief

Wij hebben net ons eerste huis gekocht en keken ook hoger tijdens onze zoektocht. We wilden max. 200.000 uitgeven, dus we keken tot 250.000. We vonden een huis met een vraagprijs van 245.000 en hebben na lang onderhandelen 202.000 betaald. Dus hoger kijken is geen slecht idee.

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.867
    113
    Sow, dat heb je goed gedaan :)

19. Manque

Manque Niet meer actief

Was veel werk hoor! Eerst onderhandelen, daarna gegevens van de buurt opvragen via kadaster, klagen dat het verschil met de andere huizen te groot is, opnieuw onderhandelen. Daarna bouwtechnische keuring, klagen dat de staat van onderhoud tegenvalt en weer verder onderhandelen. En ik wist hoe graag die mensen ervan af wilden, ze waren al naar het buitenland verhuisd.

20. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik kijk ook boven ons budget.
    Wij hebben ook een huis gekocht dat bij de zoekmachine een stapje hoger was. Hebben toch 34 000 van de prijs af gekregen.

In jou geval als je huis 210.000 waard zou zijn, dan zou je 10 000 boven de zoekmachine vallen.
    Ik geloof wel dat de meerderheid van degene die 2 ton kunnen betalen echt wel een stapje hoger kijken. In jou geval zou dat 225 zijn.

Deel Deze Pagina