Het ideale kasboekje....

Discussie in 'De lounge' gestart door frummelke86, 23 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Tips gezocht.....
    De situatie: we hebben 2 soorten betaalrekeningen. Aan beide is een spaarrekening gekoppeld. Op rekening 1 komt mijn salaris binnen, op rekening 2 dat van mijn man. We verdienen ongeveer hetzelfde, mijn man 100 meer. Rekening 1 gaan alle vaste lasten van af, de statische bedragen die hooguit eens per jaar omhoog gaan. Van rekening 2 gaat 500 euro structureel naar rekening 1 om de kosten te dekken. Rekening 1 check ik dus eens per week, wordt alles nog gewoon automatisch afgeschreven, geen gekke afschrijvingen etc. Van rekening 2 leven we. We verdelen de variabele lasten in potjes: boodschappen, kapper/kleding, cadeaus, huisdier, leuke dingen geld. Daarnaast gaat de rest naar de spaarrekening. Aan die potjes van variabele uitgaven heb ik een budget gekoppeld, bijv 750 voor boodschappen. Nu zoek ik een systeem om bij te houden hoeveel we per potje uitgeven. De ing kan die uitgaven sorteren maar ik vind de categorieën waarin ze dat doen niet passend bij ons. Wie heeft een tip voor een handig systeem?

2. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Ik geef trouwens zoveel details omdat iemand misschien wel een betere constructie weet

3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Wil je het wel automatisch hebben? Zo niet dan zou ik in excel allemaal tabbladen maken en 1 hoofdtabblad waar alles gekoppeld is (overzichtspagina). Dan zou je per maand alles kunnen invoeren.

Toevallig heb ik net de mijne weer eens van stal gehaald. Voor mijn gevoel zijn wij totaal geen big spenders maar als ik zie wat er elke maand binnen komt en we nu aan groei hebben van de spaarrekening vond ik het tegenvallen. Denk overigens dat het aan vakanties ligt :oops:. Daar hebben we dit jaar echt heel veel aan uit gegeven (richting 15k).

frummelke86 vindt dit leuk.
  4. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Jawel, het liefste wel denk ik. Via een app? Want het gaat me er juist om dat ik mijn uitgaven er dagelijks op kan aanpassen. Als voorbeeld heb ik: boodschappen 750, kapper/kleding 250, leuke dingen 400, benzine 250, cadeaus 50. Dat houdt in voor de boodschappen ongeveer 150 per week (toiletartikelen en luiers haal ik eens per maand). Maar ik wil het liefste gewoon tijdens het boodschappen halen kunnen zien wat het budget nog is voor de rest van de maand en dan die lekkere biefstuk halen of macaroni maken :p. Zo ook met leuke dingen geld, even een snelle check en zien of we bijv gaan uiteten of zeggen....nou ee hebben ons budget er al ver doorheen gejaagd. Ik dacht, wellicht heeft iemand al zo'n app?

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Ik zou met excel werken of als je van wat meer geknutsel houd en gewoon leuk vindt om met technieken te knutselen Power BI. Libre Office Calc is ook een optie, dst is een soort excel. Zitten wel wat verschillen maar daar loop je niet heel snel tegenaan.

Weet niet of de ING t kan maar soms kan je bij de bank je mutaties per excel/csv exporteren.

Met wat functies als vertikaal zoeken enzo kan je dan t zo gek maken als je zelf wilt. Dan heb je ook alle vrijheid qua indeling. ABN heeft Grip maar dan zit je ook met de beperkingen/indelingen die allicht voor jullie niet werken.

Als je t via een app realtime wilt dan ben je gebonden aan de Grip/ing app zelf. Elke andere derde app zou je toegang moeten geven tot je bank om data uit te kunnen lezen om je potjes bij te werken. De vraag is of je dat moet willen.

Had rabobank niet een mooie functie in hun product zitten?

6. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.619
    113
    Zelf doe ik het gewoon met excel. Maar ik ben daar ook wel een beetje in doorgeslagen hoor. Bij ons wordt namelijk letterlijk alles genoteerd. Het zit gewoon in m'n systeem. Ik werk dagelijks achter de pc en de prive financieen bijwerken is daar een onderdeel van. Zo weet ik dus ook precies of b.v. die biefstuk op vrijdag nog in m'n weekbudget past.
    Dat weet ik overigens al op de dag wanneer ik de boodschappen planning maak. In die planning heb ik de basis producten. En maak ik een week menu en wat ik daarvoor nodig heb. Met dus alle prijzen erbij. Ja, die zoek ik echt elke week op. En dan zorg ik ervoor dat er nog om en nabij de 20 euro over blijft voor onvoorziene boodschappen. De rest van het boodschappen budget gaat naar luxe dingen als wijn, kaasplankjes e.d. of gewoon naar de spaarekening/budget volgende week.
    Het komt er op neer dat ik elke maand van elke cent precies kan vertellen waaraan die is uitgegeven. Dat hangt ook weer samen met de spaarrekening. Daar gaat elke maand nadat het geld binnenkomt veel geld naar toe. Maar ook die is in mijn excelsheet weer opgedeeld in 26 posten. En die posten zijn dingen waar we af blijven zoals sparen huis, wensen oid. Maar ook jaarlijkse potjes voor de waterrekening, kleding, sport, schoolgeld e.d. En potjes voor uitjes, verjaardagen, visite waardoor er uitgebreid gekookt en geborreld wordt etc. Soms kunnen potjes in de min komen. Dat geeft niet maar moet wel eerst weer worden aangevuld voordat de "leuke dingen" pot weer gespekt wordt. Het is een complex systeem. Maar een soort van hobby geworden. Mijn man moet er altijd wat om lachen. Maar verteld ook regelmatig trots dat z'n vrouw de financieen zo goed in de vingers heeft.

zwaaistaart, linnim, Vero0504 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Dit bedoel ik dus! Maar dan ben ik wrs toch afhankelijk van Excel *waar ik geen verstand van heb* ipv een of andere handige app die wrs nog niet bestaat :cool:. Een app waar ik dus op het einde van mijn boodschappen doen het totaalbedrag invoer en die dan automatisch het potje opnieuw zal berekenen.

8. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    In de app budgetbeheerder kan je dit doen.

Ik zweer bij deze app. Standaard is er een basisverdeling maar die kan volledig aangepast worden naar eigen wensen.

Je moet het wel zelf invoeren qua inkomsten en uitgaven maar biedt snel inzicht en overzicht.

Vero0504 en frummelke86 vinden dit leuk.
  9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik snap wat je bedoeld, als je in de playstore zoekt op "Budget" dan lijkt alles veel ingewikkelder dan wat je zoekt.

10. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Ja inderdaad, ik krijg 275 opties maar bij de een kan ik de categorieën niet aanpassen, bij de ander kost het weer een tientje per maand om met man te kunnen delen etc

11. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Ik heb nu al een aantal maanden niks gedaan met de app, want gebruik het hoofdzakelijk wanneer ik de grip op mijn uitgaven kwijt ben/denk te zijn maar hier wat screenshots.
    Screenshot_20221024-083623_Expense Manager.jpg Screenshot_20221024-083637_Expense Manager.jpg

Vero0504 vindt dit leuk.
  12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.000
    113
    Jij bent nou t ideale type op met powerbi aan de gang te gaan lees ik al.

Forcasting met die handel. :roflmao:

Mijn humeur is weer met 800 euro gedaald (APK). Officieel vrij, takke weer buiten...ik ga wel werken.

Shay25 en Inge1984 vinden dit leuk.
  13. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw

Hoe heet deze app precies want bij budgetbeheerder krijg ik nog tig opties van apps

14. Leesteken

Leesteken Fanatiek lid

14 okt 2018
    3.698
    3.491
    113
    DAABBF8A-80D7-48DE-804B-B62A52ED52F2.png Deze is het denk ik. (Ik ben ook op zoek :D)

PeChAn vindt dit leuk.
  15. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Ja die is het idd ;)

16. PeChAn

PeChAn Actief lid

11 mrt 2022
    288
    316
    63
    Vrouw
    Budgetbeheerder, geld tracker.
    Deze:
    CM_Photogrid_1666617019999.jpg

17. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    De grip app doet dit ook, vind ik fijn werken. Je kunt er meerdere rekeningen aan koppelen

18. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

23 jan 2011
    2.441
    1.030
    113
    Vrouw
    Ik gebruik mijn geldzaken maar blijven gekke dingen inzitten waardoor ik het niet goed inzichtelijk heb...
    Ik neig ernaar toch maar weer met Excel te gaan werken

19. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.041
    2.727
    113
    Vrouw
    Nou 6 apps verder en een poging tot excel. Ik ben ambivalent.....of ik ga nu depri aan de chocolade met een kruik in bed netflixen of ik bijt me erin vast en zit om 2 uur vannacht wrs nog te klooien. Ik heb me via het werk alvast voor een cursus excell aangemeld.

Shay25 vindt dit leuk.
  20. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.542
    3.057
    113

Ik vind hem niet handig, kan niet instellen van wanneer tot wanneer "mijn" maand loopt.
    Vind het fijn om dat gelijk te laten lopen met de salarisbetaling.

Deel Deze Pagina