Zwanger en een Hernia

Discussie in 'Gezondheid' gestart door lieke, 10 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    Ik lees hier wel over bekkenklachten en bekkeninstabiliteit hier is het bij mij ook enigzinds mee begonnen.
    Echter zit ik nu al 4 a 5 weken in de lappenmand met heftige pijn in mjin been.
    Het zat eerst in rug en bekken en nu heb ik felle pijnen in mijn linkerbeen.
    Deze trekt tot aan de voet en tenen door en tevens heb ik geen gevoel in de helft van mijn voet.
    Ik kan amper huishouden en de deur kan ik al helemaal niet meer uit.
    Op goede dagen lukt het wel, maar die zijn er amper.
    Ik was eerst bij een bekkentherapeut die beetje naar mijn gevoel niet echt luisterde naar mijn klacht en zat te gissen ja dit is het of dat, maar ik geef je oefeningen , van deze oefeningen kreeg ik meer pijn toen ik dat vertelde zei ze dan doe je ze niet meer.
    Bij controle afspraak verloskundige verweest ze mij door naar een centrum maar na contact met dat centrum blijkt dat je pas na bevallen als een eindstation in behandeling daar komt.
    Omdat ik het verder beetje niet meer zag zitten heb ik weer afspraak bij de HA gemaakt om te vragen of ik een Hernia kon hebben en hoe dan verder, plan de campagne ik kan niet 20 weken nog zo doorgaan dat ga ik dus echt niet trekken.
    Ik heb flink mijn neus gestoten bij de HA ze reageerde niet echt begripvol en vroeg zich af waarom ik bij haar kwam als de VK mij ergens naar toe verweest waarom ik dat daar niet terugkoppelde.
    Ze heeft de VK gebeld en die heeft mij naar een andere therapeut verwezen.
    Daar ben ik gisteren geweest en ze heeft naar mij geluisterd en wat een verademing ze bevestigde mijn gevoel ik vertoon alle klassieke klachten van een hernia.
    100 % is er nooit want dat kan alleen een MRI scan uitsluiten.
    En mijn handicap is de zwangerschap want de pijn die ik heb is neurologische zenuwpijn die niet te behandelen is met paracetamol en omdat ik zwanger ben zal je niet naar een neuroloog gaan
    Echter in overleg met de HA ( de andere van de praktijk ) spreken we af dat als ik met behandeling leefregels fysio niet verbeter en deze pijnen blijf houden ik toch naar een neuroloog ga om te kijken wat deze kan betekenen voor mij.
    Ik kan slecht vinden op internet wat er dan verder kan gebeuren, wel dat je bij natuurlijk bevallen met een hernia of een doorgemaakte hernia wel houdingsadviezen krijgt.
    Wie heeft er ervaring met zwanger en hernia.?
    Sorry als het warrig verhaal is zo lekker zit ik tegenwoordig niet op mijn bureaustoeltje.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Pfff, Heftig Liek. Ik heb geen ervaring, maar wil je toch graag een hart onder de riem steken.

3. Que

Que Niet meer actief

Tja hier helaas wel ervaring.

Ik heb een verbrijzelde ruggewervel en een dubbele hernia.

Je moet proberen niet compleet stil te gaan zitten niets meer te doen, want dan wordt je stijver en dus de pijn erger.

Probeer 3x per dag toch een kwartiertje te gaan wandelen. Ik weet het makkelijker gezegd dat gedaan, maar het is echt beter voor je.

Heb je al gedacht aan zwangerschapszwemmen of gewoon zwemmen. Is erg lekker en je gebruikt dan toch spieren die je nu ontwijkt. Ik heb in het water 10x minder last. En helaas lig ik nu op 4 uurtjes na helemaal plat.

Probeer niet te veel paracetamol te slikken. Begrijp dat je nog ongeveer 20 weken moet. Des te verder je bent des te erger waarschijnlijk de pijn wordt. Je hebt dan niets meer extra's om in te kunnen nemen.

Als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.

Succes!!

4. Que

Que Niet meer actief

O ja

Qwa bevalling ik heb gelezen dat je het beste om handen en knieen kunt bevallen!! Ze zeggen dat er dan minder druk op je rug komt te staan. Ik heb die ervaring nog niet maar misschien kan ik je dat binnen nu en 7 a 9 weken vertellen.

5. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    Hoi Que , klinkt ook aardig pijnlijk en heftig.
    Paracetamol neem ik nu wel max dosis, het zet geen zoden maar maakt het nog beetje leefbaar in huis.
    Ben jij zelf bij de neuroloog geweest.?
    Ik wil inderdaad wel gaan zwemmen nog maar tot nu toe nog geen puf gehad om te gaan tis in de avond hier.
    Stil zitten doe ik niet beweeg hier wel in huis en voor naar buiten loop ik met krukken om te ondersteunen maar sta vaak vast van de pijn in mijn been.
    Ik lig wel redelijk vaak op de bank omdat ik te veel pijn heb om verder te gaan of mijn been eraf geknepen wordt.
    MBT pijnbestrijding , kunnen ze hier verder dan echt niets mee.?
    En wordt jij dan ook niet eerder ingeleid mbt het feit dat je veel pijn hebt.?
    Welke klachten heb jij .?
    Voor jou ook succes ermee. het is niet makkelijk dit zeg.

6. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    txs

7. Annepietje

6 apr 2010
    7
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi Lieke,

Wat super vervelend voor je. Ik ben zelf nu 7 weken geleden geopereerd aan een flinke hernia onder volledige narcose en een week erna (of dus eigenlijk 3 weken erna de 2 kado weken weggelaten) zwanger geraakt. Ik ben nu dus herstellende van de operatie. Bij mij heeft de operatie echt geweldig geholpen, maar ik kan me voorstellen dat opereren in dit stadium bij jou geen optie is. Sowieso heb ik van aug tot feb eerst van allerlei anders geprobeerd als rust, intensieve fysio, medicatie etc, maar uiteindelijk bleef alleen opereren als optie over. Bij mij is het eigenlijk nu precies andersom: de zwangerschap staat mijn herstel in de weg. Maar het maakt onze blijdschap niet minder hoor en ik mocht van de neurochirurg op zich ook wel gelijk zwanger worden hoor. Maar wij hadden niet verwacht in 1x raak. Ik moet voor mijn herstel nu veel oefeningen doen en heel veel wandelen. Ik weet niet of jou dat lukt, maar ik weet dat voor een hernia, die zich vaak op natuurlijke wijze herstelt, juist beweging belangrijk is. Een sportfysio kan je hierbij misschien helpen met gerichte verstekende oefeningen. Maar toen ik op z'n ergst klachten had hielpen alleen zware medicijnen en die kun jij natuurlijk niet nemen... Ik ben nu zelf bijna 6 weken zwanger en heb zwangerschapsklachten in alle heftigheid. Dus ligt liefst in bed, maar moet dus voor mijn hernia juist bewegen. Da's lastig! En tuurlijk ben ik ook bang dat die hernia er weer in schiet. Ik wens je echt heel veel sterkte toe! Hou me op de hoogte! Oh ja, een vriendin had soortgelijke klachten in haar laatste trimester en die is zo'n verstevigende band gaan dragen, misschien een tip? Ik heb trouwens volgende week controle afspraak bij neuro, zal eens vragen wat hij mij adviseet tav hernia en zwangerschap, misschien kun je er nog wat mee. Zet 'm op!

8. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    Hoi Annepietje. Bedankt ook voor je reactie.
    Van harte met je zwangerschap hopelijk herstel je toch beter ondanks je zwangerschap.
    Balen dat je zoveel zwangerschapsklachten hebt , deze zijn ook niet makkelijk.
    Ik heb een bekkenband, maar omdat ik eigenlijk de deur haast niet uit ga draag ik hem niet omdat ik in huis korte stukjes dus loop.
    Ik beweeg in de vorm van mijn huishouden te blijven onderhouden.
    Naar buiten gaan lopen lukt helaas niet altijd mijn been geeft dan niet meer mee helaas.
    Maar ik probeer niet alleen maar te liggen, ik wissel bewegen in huis zitten en liggen af.
    Ben benieuwd naar het advies van je neuroloog.
    Alleen is het bij jouw anders dat is dan na je operatie, ik zit er nog in...helaas.
    Ben ook bang dat een neuroloog eigenlijk niets kan betekenen op dit moment maar hopelijk kan de fysio mij morgen helpen met do en don`ts en nog andere dingen.

9. its

its Lid

18 nov 2009
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo ik ben nu 21 week zwanger en ik heb sinds de 10e week van mijn zwangerschap ook weer een hernia .. ik had namelijk vorig jaar juli ook al een hernia alleen 10 x zo erg als nu .. maar nu is mijn vraag of je wel normaal kan bevallen als je een hernia hebt :(:( want ik wil liever gewoon bevallen als dat kan .. iemand ervaring hier mee ??

groetjes rianne

10. Loe

Loe Niet meer actief

kun je misschien ischias hebben? Is ook gerelateerd aan zwangerschap.

11. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.290
    263
    83
    Ik ben in ieder geval uit de acute fase van de Hernia.
    De zenuwpijn is verdwenen en heb alleen nog de rest pijn verschijnselen en hele dove voet ( links )
    Dit moet zich zelf langzaam stabiliseren volgens de fysio.
    Ik heb zowel aan de verloskundige als de fysio gevraagt of ik normaal mag en kan bevallen.
    Beiden geven aan dat dit geen probleem is.
    Alleen als je een hele acute fase hebt zoals ik heb gehad dan is dit niet goed omdat je het dan erger maakt.
    Dus wat ik heb gehoord mag ik normaal bevallen.
    Ik ga vanaf volgende week 2 keer 3 uur " werken " Dat zal dossiers bijwerken zijn of clienten ondersteunen ( ik werk in de zorg )
    Bedrijfsarst geeft aan dat ik mij ook al is het nog ver weg niet eerder mag beter melden na de bevalling dan dat ik zeker er van ben om 100 % hersteld te zijn, dit ivm UMV.
    Ik wordt in ieder geval van alle kanten serieus genomen.
    Ik ga hopen dat deze fase voorlopig zo blijft, meer kunnen we er niet uit halen volgens fysio omdat ook mijn zwangerschap dit tegen gaat.
    De weg zal best nog lang zijn tot einde zwangerschap en na de bevalling, maar ik zie het zelf zonniger in dan een aantal weken geleden toen ik flinke pijn had.

MBT ischias mij is verteld dat een zwangerschaps ischas pas later in de zwangerschap onstaat door dat de baby gaat drukken.

ITS, welke klachten heb je nu ?

Deel Deze Pagina