Onze zoon van 15 maanden is een hele goede eter. Wij moeten vaak zelf de rem er op zetten anders blijft hij alles naar binnen schuiven Maar hij eet dus alles zelf met zijn handjes. Alleen wanneer hij zo af en toe een potje krijgt wil hij gevoerd worden. Tot nu toe staan wij het ook toe dat hij z'n groentes, vlees, vis en aardappeltjes met zijn handjes naar binnen werkt, maar het is natuurlijk één grote kliederboel (helemaal met rijst..). Wanneer we het proberen te voeren met een lepel, wordt hij echt woedend. We geven hem ook altijd een lepel, maar daar doet hij nog niet veel mee. Is het verkeerd dat hij met zijn handjes eet? En nog een eetvraagje. Pappa mag hem (bij potjes en toetjes) absoluut niet voeren waar mamma bij is. Dan moet mamma het doen. We geven hier niet altijd aan toe, maar hebben ook geen zin om altijd die strijd aan te gaan. Is dat voor sommige ook herkenbaar? En wat doen jullie daar aan?
Wat betreft dat eerste: mijn zoontje eet ook graag met z'n handjes en ja, het word een grote kliederboel, maar naarmate ze ouder worden, word dat wel beter. Ze vinden het voedsel dan meestal wat minder interessant en stoppen het gewoon in hun mond ipv het eerst aan een grondige inspectie te onderwerpen. Wat betreft je tweede vraag, daar heb ik geen antwoord op. Lijkt me lastig!
mijn dochter eet nog wel is met dr handen. meeste prikt ze wel met een vorkje. en toetje eet ze ook zelf , doe het in een schaaltje geef dr een lepel en ze eet het zelf op. het word hier ook nog wel een klieder boel en al eet ze het met dr handen ik heb zo als het maar naar binnen komt. antwoord op je 2de vraag heb ik niet, hier word alles zelf gedaan ,als ik wil helpen dan word ze heel erg boos.
Kyra eet met haar handen. Een lepel (geven we maar af en toe) is vooral leuk om dingen mee uit haar stoel te lanceren. Nou vind ik het niet zo erg om de vloer schoon te maken, maar spaghetti van de muur/plafond af bikken gaat me toch iets te ver. Dus tegenwoordig krijgt ze er alleen een bij de yoghurt (dat is iets makkelijker poetsen). Over een tijdje zullen we gaan oefenen met mes en vork, maar dan moet ik eerst het vertrouwen hebben dat ze er niet mee in haar mond of ogen gaat prikken. Misschien is het een idee om standaard voor een week ofzo iets te geven wat gevoerd moet worden waarbij jij even uit de kamer gaat. En als hij dat goed doet dan weer mét jou in de kamer.
Ik heb een zoontje van een jaar en 3 weken en dat is een tenger menneke. Hij is geen grote eter. Zo eet hij geen fruit tot zeer beperkt. Brood gaat heel goed. Als ontbijt is 1 boterham binnen 5 minuten verorberd over het algemeen. Ook met de lunch heb ik geen klagen.... 1,5 tot 2 boterhammen zijn zo in zijn mond. Hij pakt dit allemaal zelf van bordje. Als hij genoeg heeft schuift hij stoel naar achteren. Avondeten pakt hij deels zelf en gedeelte wat geprakt is geef ik hem op een lepeltje. Ook hier wel een knoeiboel met dat zelf eten, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij. Wij hebben ook weleens dat papa geen toetje mag geven en als ik het dan doe is het wel goed. Gebeurt niet heel vaak, maar als het zo is en het wil niet lukken bij papa dan probeer ik een keer en wil hij dan nog niet dan is het jammer.