Aankomen en afvallen... wat is waar?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Gentle, 11 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Na al weken lang aan mijn VK (frauenarzt) gevraagd te hebben of ik wel genoeg aankom, begin ik me nu langzamerhand een klein beetje zorgen te maken.

Voor mijn 20e week ben ik wel een aantal kilo aangekomen, en daarna nog maar minimaal. Ik weeg inmiddels 80,8 kilo en dit is bijna hetzelfde als wat ik woog met 22 weken. Inmiddels ben ik ruim 30 weken zwanger en in totaal nog geen 5 kilo aangekomen.

Wat heeft dit nu uiteindelijk voor effect op mijn zwangerschap? Ik zie overal staan dat je nu in deze weken toch echt veel aan zult komen, maar bij mij gebeurd er niets. Mijn buik stelde met 22 weken nog weinig voor, en is nu echt al behoorlijk gegroeid. Ik heb steeds het idee dat het toch niet kan zijn dat de baby zo goed groeit en ik dan blijkbaar in andere dingen afval of zoiets...?

Moet ik hier iets aan doen? Mijn VK zegt nog steeds dat het geen probleem is en 'alles wat er niet aankomt hoeft er niet af', maar ik heb het idee dat ze me niet serieus neemt.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Je vk heeft echt wel gelijk hoor. Je kindje pakt wat hij/zij nodig heeft en misschien had je voor de zwangerschap al wat meer reserves? Ik neem aan dat je genoeg eet in elk geval, dan zou ik me geen zorgen maken.

Er zijn ook vrouwen die door bijv overmatig overgeven niet eens aankomen tijdens de zwangerschap, maar ook die kindjes groeien hoor meid.

3. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hier hetzelfde. Ben nu bijna 30 weken en 5kg aangekomen. Mijn gewicht staat een beetje stil de laatste weken.

Ook mijn vlk zegt dat dat geen probleem is. En eerlijk gezegd maak ik me daar ook niet zo druk om.
    De kleine beweegt goed en volgens de laaste pretecho zit hij redelijk op schema. En idd, als het er nu niet aankomt hoeft het er straks ook niet af.

kzou proberen te vertrouwen in je vlk. Ze weet waar ze het over heeft. En als je je echt zorgen maakt het gewoon nog een keer goed aankaarten.

xxx Suzie

4. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ik was tot 32 weken ook nog maar 5 kg aangekomen en de laatste 2 weken ineens nog is 3 kg erbij dus in totaal nu 8 kg.
    En idd de kleine neemt echt wel tot zich maar dan van jou!
    En idd wat er niet aan komt hoeft er ook niet af!

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook geen grote groeier.. Gemiddeld is het 12 kilo, dus zijn er ook altijd mensen die eronder zitten.
    Na 18 weken zat ik 3 kilo onder mijn startgewicht. En ik zat met 41 weken zwangerschap 7 kilo erboven. Vooral na de 30 weken.
    Na de geboorte was ik heel rap weer op gewicht (4 kg baby, wat bloed, vruchtwater, vocht)

En je leest het: 8 pond baby. Die heeft echt wel gepakt wat hij nodig heeft!

Zolang je gezond eet (ik ging naar een dietist) dan zou ik me geen zorgen maken.

6. Nonnie28

Nonnie28 Actief lid

18 nov 2008
    159
    0
    0
    Woonbegeleider
    Amsterdam
    Hoi,

Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor, als dat wel zo was, dan had je VK dat echt wel gezegd. Inmiddels controleert ze ook de ligging van het kindje en als het een extreem kleintje was geweest dan was je allang doorgestuurd voor een groei-echo. Het is nou eenmaal bij iedereen verschillend wat je aankomt, als jij gezond en regelmatig eet is er niks aan de hand. Het is wel belangrijk om vertrouwen te hebben in je VK. Maar als je je niet serieus genomen voelt, zou ik er nog een keer over beginnen en duidelijk zeggen dat je je er zorgen om maakt.

Gr, Manon

7. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij is het bij gewicht zo dat iedereen een ander aantal kg's aan komt. De een niets en de ander 25 kg. Het is belangrijker dat je buik blijft groeien, dan groeit je kindje namelijk ook.

8. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

ik ben helaas heel veel aangekomen. Maar het zegt niks hoor. ALs je gewoon eet en je kindje groeit goed is er niks aan de hand. Je baby pakt echt wel wat hij/zij nodig is.

9. Wupped

Wupped Bekend lid

21 jan 2009
    531
    1
    0
    Bi/BO Consultant
    Capelle aan den ijss
    #9 Wupped, 11 jun 2009
    Laatst bewerkt: 11 jun 2009
    ik ben juist kwa eigen gewicht nog afgevallen , weet momenteel neit wat ik nu weeg.
    maar ik zat in ene afval spurt toen ik zwanger werdt en ben 40 kilo vorig jaar tot en met eind december kwijt geraakt, en dat heeft er nog een tijd ingezeten en me ma zegt nogsteeds als ze me benen en armen en billen ziet.

de kleine groeit ver goed alles is volgens de vk op lengte breedte en groote dus zorgen maken hoef ik me niet.. nu hoorde ik van me ma dat zei ook minder gewicht was overghouden ten tijden vand e bevalling dan ze begon

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Volgens mij lopen wij al een tijdje redelijk gelijk op, ook wat gewicht betreft Gentle. Met dit verschil dat ik me geen zorgen maak erover. Zolang de vk er niks van zegt en bij controles voelt dat alles goed groeit (zegt ze ook iedere keer nadrukkelijk), vind ik het prima. De kleine beweegt zich een ongeluk dus die heeft het prima naar haar zin. Mijn weegschaal gaf vanochtend +5 kilo aan en ik zou het eerlijk gezegd graag zo houden, maar dat zal niet gebeuren (zeker niet als ik binnenkort met verlof ga en niet meer dagelijks naar mijn werk fiets). Maar als het wel zo zou blijven, zou ik dat niet erg vinden zolang alles goed is.

En als jouw Frauenartz bij herhaaldelijk vragen jou hetzelfde antwoord geeft, dan denk ik dat je haar wel kan vertrouwen hoor, succes!

11. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Bij de verloskundige hier wegen ze helemaal nooit. Ze voelen alleen of de bm goed gegroeid is. Volgens mij maakt het dus helemaal niks uit hoeveel je tijdens je zwangerschap groeit.

12. Kimama

Kimama Actief lid

7 jun 2009
    107
    0
    0
    Bij de eerste ben ik gestopt met m'n gewicht in de gaten houden toen ik ruim 20 kilo erbij had.. Dat waren vooral bitterballen (die kon ik de hele dag eten, mmm) en ook dat is heus niet goed voor je kindje.
    Rond 30 weken moest ik voor een groeiecho, en er was niks mis.
    Met 39 weken beviel ik van een meisje van 3015 gram en 46 cm. Niet groot dus.
    Nu ben ik bijna 24 weken, en de kleine vreet me op. Wat er aankomt verdwijnt meteen in m'n buik en borsten, en m'n broeken zakken bij wijze van van m'n kont.

13. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben ook nog maar 5 kilo aangekomen.

Met 26 weken was ik er 3 aangekomen. Mijn verloskundige lachte mij toen uit, want ik dacht dat dat veel was.

Toen opeens in 1 week 2 kg aangekomen en nu zit ik nog op de 5.

Maar je kindje groeit de laatste 10 weken hard, dus het kan zo dat je er nog 5 bij aankomt hoor!

Ik houd voor mezelf aan dat zolang ik niet meer dan 12 kg ben aangekomen, het wel goed is :)

Mijn baby groeide volgens de vk, vorige week, goed. Niet te langzaam en ook niet te snel.

Alles in orde dus.

14. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Fijn om zoveel reacties te horen van dezelfde situaties! Ik zie het zo vaak staan dat mensen juist heel veel aankomen, en ik maak me dan natuurlijk weer druk ;)

Ik heb inderdaad nog even de tijd, en de baby is hier ook nog buitensporig actief, dus die heeft er niets van te lijden. Ik heb laatst een website bekeken waar ze me een beetje bang hebben gemaakt geloof ik (Gewicht tijdens de zwangerschap | Mens en gezondheid: Zwangerschap, laatste stukje) en daardoor denk ik steeds dat het kwaad kan als ik niet genoeg aankom.

Bedankt in ieder geval :) Oh ja, en ik blijf mijn frauenarzt wel gewoon lastig vallen met mijn vragen, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat ze me alles verteld. Ze zegt soms nogal weinig...

Deel Deze Pagina