Wie weet wat over het effect van Rontgen foto's vd tandarts?

Discussion in 'Gezondheid' started by kristie, Jan 10, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kristie

kristie Lid

Jan 10, 2008
    7
    0
    0
    Ik voel me zoo stom!

ik ben nog geen 10 weken zwanger en ik heb vandaag rontgen foto's laten maken bij de tandarts. ik had gewoon geen idee dat het slecht zou kunnen zijn. Thuis zocht ik op internet of ik wel verdoving zou mogen bij een wortelkanaal behandeling, en toen zag ik opeens overal staan hoe slecht het wel niet is om in de eerste 12 weken rontgen foto's te laten maken!

paniek dus. Ik heb de verloskundige gebeld en zij zei dat foto's maken bij de tandarts niet slecht hoeft te zijn omdat de straling heel laag is.

maar ik vertrouw het niets... ik had ook helemaal geen bescherming en mijn tandarts werkt met vrij oude aparatuur.

weet iemand meer hierover?

Edit moderator: verplaatst naar Gezondheid. Wil je erop letten waar je iets plaatst? Alvast bedankt!

2. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Heeft mijn vriendin ook per ongeluk laten doen, en heeft gewoon een gezond kind gekregen. Het is misschien dom, maar de tandarts had ook moeten vragen of er kans was op zwangerschap. Dat horen ze volgens mij ook te doen. Je kan er nu niets meer aan doen, dus niet meer druk over maken nu.

3. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Hallo

Maak je maar niet al te druk erover! Ze raden het idd af om het te doen, maarja het gebeurd wel vaker hoor.
    De straling is idd laag.
    Vertrouw maar op je verloskundige, die zullen deze vraag al zo vaak gehad hebben ;)
    Geniet lekker van je zwangerschap en pieker er maar niet te veel over.

4. Bri

Bri Niet meer actief

De straling is laag en bovendien niet op je buik gericht. Ik denk niet dat er iets mis gegaan zal zijn, dus vertrouw maar op je VK (en gebeurd is gebeurd...).

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ik moest er een tijdje geleden een kies uit laten halen (nog niet gedaan en hij blijft mooi zitten waar die zit)

Maar in het ziekenhuis waar ik het zou laten doen, die zeiden dat het geen probleem was, omdat inderdaad de straling laag is en gericht op 1 plek, dus dat het gewoon kon voor zwangere vrouwen.

6. kristie

kristie Lid

Jan 10, 2008
    7
    0
    0
    Thanks voor de reacties meiden, stelt me weer een beetje gerust ;)

7. HammyQ

HammyQ Actief lid

Jun 8, 2007
    115
    0
    0
    Heb tijdens m'n zwangerschap ook een foto bij de tandarts moeten laten maken en kreeg een loodschort over m'n buik om de straling tegen te gaan.
    Mijn tandarts maakte de foto liever niet maar het kon niet anders.
    Ondanks dat de straling laag is staan ze toch zelf ook achter een wandje als de foto gemaakt wordt.

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Al die kleine beetje straling, van elke foto die gemaakt wordt, is wel een boel straling voor de tandarts tijdens zijn loopbaan. Vandaar dat het personeel dat rontgenfoto's maakt achter een scherm staat. Anders zouden ze voor hun 65e allemaal ziek zijn van de straling

9. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    Heb net voor de innesteling, maar wel 6 dagen na de bevruchting bitewingfoto's (röntgen) bij de tandarts laten maken. Toen wist ik ook niet dat ik zwanger was... Is het in die fase van de zwangerschap ook gevaarlijk? Of misschien zelf gevaarlijker? (Man, wat moet je aan veel denken zeg, als je zwanger bent!)

10. wendyp

wendyp Niet meer actief

Moppie...ik zou zeggen.... lees het topic even door...

Rontgenfoto's van tanden worden gewoon tijdens de zwangerschap gemaakt, liever uiteraard niet. Bij ons in het ziekenhuis doen ze het wel gewoon.

11. Moppiepoppie

Moppiepoppie Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    2,072
    250
    83
    Was net naar de orthopeed voor m'n enkel. En die heeft bewust weer geen foto laten maken. Nou ja, policy verschilt denk ik per ziekenhuis...

12. wendyp

wendyp Niet meer actief

Enkel is wel iets anders dan je tanden, aangezien er bij je tanden maar een beperkte straling vrij komt, (is met zo'n klein apparaat doelgericht op je tanden)

Gewone rontgen maken ze bij zwangere vrouwen in geen enkel ziekenhuis.

13. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Het geeft niks als je tandarts 1 of 2 rontgenfoto's tijdens de zwangerschap van je tanden/kiezen maakt.
    Je moet natuurlijk niet elke week bijvoorbeeld 2 foto's laten maken, dan loopt de straling op en wordt het wel schadelijk voor je baby.

Share This Page