water afkoken voor flesje of niet

Discussion in 'Flesvoeding' started by Vvlinder, Jan 9, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ey meiden,

Hier ben ik weer.
    Gister intake gehad met mevrouw van de kraamzorg die gaf aan dat als je het flesje maakt gewoon nu lauw water uit de kraan kan pakken ipv afkoken of in de magnetron doen.
    Ik denk toch dat ik het eerst doe afkoken of in de magnetron doe waren of in de fleswarmer.

Hoe denken jullie hier over en hoe doen jullie het?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Er is een hele discussie geweest over al dan niet warm/lauw water uit de kraan gebruiken. Het beste is om dit niet te doen (verschillende waterbedrijven raden het ook af), omdat in warm water uit de kraan meer zware metalen zitten. Drink zelf eens warm water uit de kraan, niet te drinken toch? Dan zou ik zeker de voeding voor mijn baby er niet mee bereiden!

Afkoken dus, of inderdaad de magnetron of flessenwarmer gebruiken. Hier wordt trouwens aangeraden de eerste maanden flessenwater te gebruiken ipv kraanwater, maar dat zal per land verschillen.

3. Maia

Maia Niet meer actief

lauw/warm water uit de kraan zou ik sowieso niet doen. wordt inderdaad afgeraden.

omdat Tim redelijk gevoelig is met zijn darmen koken wij 's ochtends water en bewaren dat in de koelkast. En dan warmen we het op in de magnetron wat we nodig hebben.

Bij Fleur heb ik gewoon koud water uit de kraan gepakt en dat opgewarmd met de magnetron.

4. Babii

Babii VIP lid

Jun 10, 2009
    11,520
    3
    38
    Tja, m'n HA zei dat het wel mocht, Nederlands heeft immers zuiver water. Toch kook ik standaard een liter per dag, en warm het water per fles op in de magnetron.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Koud water uit de kraan is nog altijd een ander verhaal dan warm water uit de kraan. En als waterbedrijven het afraden, zou ik dat advies niet zomaar in de wind slaan.

Raar trouwens dat zorgverleners dat advies nog geven. Een kraamhulp notabene.

6. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    ja ik was eigenlijk toch niet van plan om het op die manier te doen, wou eens kijken wie het hier wel of niet deed en hoe jullie hierover dachten.

Ik en mijn moeder vonden het gister ook al raar toen de kraamvrouw dat zei, maar we hadden allebei zoiets van nee dat doen we maar niet.
    Zelfs mn man dacht hetzelfe toen ik het hem gister vertelde

7. WmvSS

WmvSS Fanatiek lid

Apr 13, 2012
    1,160
    0
    0
    Den Haag
    Wij gebruiken bar le duc en gekookt water. In een fles van 90 cc doen wij 60 bar le duc e 30 gekookt dan is de temp ook gelijk goed :)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier koud kraanwater en dan in de magnetron (dus niet afkoken).

Warm water uit de kraan wordt afgeraden door de waterbedrijven, dus dat was geen optie voor ons.
    Afkoken is weer niet nodig, omdat het koude water wel prima is.

Maar de kraam noemde hier dat advies van lauw kraanwater ook, mocht ik over gaan stappen van de BV. Ik vroeg hoe dat dan met het advies zat van de waterbedrijven, en dat kende ze niet, dit was gewoon protocol voor hun.

9. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    ja dat gaf mijn schoonzus ook als advies met barleduc. heeft zij 13 jaar geleden ook bij mn neefje gedaan ook op aanraden

10. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Hoe bewaar je de liter water? In een maat beker,?
    Ik heb daar geen deksel bij

11. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Kan je die niet afdekken met folie? Of een ander dekseltje van iets??

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Gewoon een (gesteriliseerde) thermoskan??

13. nlovesn

nlovesn Actief lid

Oct 10, 2011
    437
    0
    16
    Ik kook iedere dag water af en dat doe ik in de thermofles met koud water erbij, zodat het een lekkere temperatuur heeft. Als het wat te koud is zet ik het altijd even in de magnetron. Thermofles kunnen wij onderweg ook overal mee heen nemen! Altijd handig lauw/warm water bij de hand :)

14. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ja idd, das ook een goeie

15. Mama van Dilara

Mama van Dilara Actief lid

Sep 10, 2012
    102
    0
    0
    Schiedam
    Ik heb ook nooit lauw water uit de kraan gegeven. Ik kookte het koude water en vulde dit in de fles en zette het dan in de koelkast en zodra ik het nodig had hoefde ik het alleen in de magnetron te doen, ik had wel meerdere flessen in de koelkast staan want ik vond het een drama om erg slaperig de juiste maat aan te houden hihi. Nu gebruik ik koud water uit de kraan en doe en dan gekookt water bij zodat ik direct de juiste warmte heb .

16. Theebeeb

Theebeeb Niet meer actief

Kun je ook complete flesjes met water en poeder klaarmaken en in de koelkast zetten?

17. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Nee denk dat het dan te dik word

18. MinnieMe

MinnieMe Fanatiek lid

Apr 17, 2011
    1,724
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier kook ik de helft af, voeding erbij, en dan de andere helft koud water uit de koelkast. (uit gekochte flessen) sinds onze dochter last had van krampjes kookte ik het water voor de hele fles, maar zo heb ik meteen de juiste temperatuur. Voor de evt nachtvoeding gebruik ik alleen gekookt water wat ik in n jerrycan doe voor ik naar bed ga. Als het nog te warm is wanneer ze komt maak ik gewoon het flesje en laat ik t onder de stromende koude kraan afkoelen. Ze heeft n stuk minder last van krampjes nu.

Ik zou geen flesjes in het voren maken. Maar meer omdat opnieuw opwarmen van de voeding niet aangeraden wordt.

19. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    3,499
    0
    36
    Wij hebben alles geprobeerd. Deden ook eerst warm water uit de kraan, geleerd van de kraamverzorgster.

Mijn dochtertje bleef last houden van krampjes, vandaar dat we het water zijn gaan koken. Ik zou het dus gewoon koken!

20. Vvlinder

Vvlinder Fanatiek lid

Jun 24, 2012
    3,050
    38
    48
    VZ-IG
    limburg
    Ja ga ik ook doen, wilde ik al maar nu weet ik het zeker!

Share This Page