Ik ben extreem bang dat de buren last van ons hebben. We wonen nu bijna vier jaar in een oud huis in een mooie vooroorlogse wijk. Toen we hier kwamen wonen wisten we dat dit een huis zou zijn waaraan we de rest van ons leven werk zouden hebben. Mensen zeggen weleens "Aan een oud huis blijf je klussen." Dat hebben we ervaren. We hebben weinig geld en tijd, maar wel heel veel geduld, en ondanks vele tegenslagen veranderd ons huisje langzaam in een paleisje. Nu is het absoluut niet zo dat we al vier jaar aan een stuk aan het klussen zijn, maar ieder jaar pakken we een groot project aan. Daar gaan ons vakantiegeld en onze vakantiedagen dan heen, en dan zijn we een tijdje druk. We hebben altijd heel erg leuk contact gehad met de buurtgenoten. Als we aan het klussen waren kwamen ze vaak informeren waar we mee bezig waren, kwamen ze met tips en advies, vertelden over hun kluservaringen en toonden bewondering voor onze prestaties. Nu stonden er een paar weken geleden op zondagmiddag ineens twee buurtbewoners voor de deur. We hadden het weekend daarvoor een tegelvloer gelegd in de gang, en dat weekend waren we bezig met een parketvloer in de woonkamer. Deze buurtbewoners verzochten ons streng om te stoppen met klussen. Ze kwamen met een hele waslijst met argumenten, die erop neer kwamen dat de hele buurt last van ons had, dat we geen rekening met andere mensen hielden en ons "krediet" na vier jaar klussen op was. Natuurlijk hebben we begrip getoond. Ze geduldig te woord gestaan. Maar de vloer was bijna af en we hoefden nog maar een paar uurtjes. Dus hebben we een oplossing gezocht om de lawaai-overlast zoveel mogelijk te beperken. We hebben dan ook niet meer gedaan als strikt noodzakelijk. Het waren niet de directe buren. Maar de buren van de buren met hun buren. Ik ben de volgende dag excuses gaan maken bij de directe buren, maar die benadrukten dat ze totaal geen last van ons hadden gehad. Probleem is dat ik sindsdien extreem bang ben om overlast te veroorzaken. Ik durf nauwelijks elektrisch gereedschap te gebruiken, en als we er niet onderuit komen dan durf ik dat alleen midden in huis met alle ramen en deuren dicht. Eigenlijk wring ik me in allerlei bochten om maar geen lawaai te hoeven maken. De klussen waarvoor elektrisch gereedschap vereist is blijf ik zoveel mogelijk uitstellen. En zelfs als ik lange tijd met de stofzuiger bezig ben, ben ik bang voor klachten. Ik durf de bewuste buren niet meer onder ogen te komen, ga ze zelfs uit de weg, en voel me enorm rot over de overlast die we blijkbaar bezorgd hebben. Ik zeg absoluut niet dat de buren zich aanstellen. Het is de afgelopen tijd heerlijk weer geweest, en begrijp dat je op zo'n dag het liefst rustig in je tuintje zit. En doordat we iedere zomer een klus hebben zal de overlast voor hun gevoel misschien al jaren duren. Helaas kan ik het weer niet beïnvloeden. Gelukkig voor jullie want ik hoop sindsdien op vieze regenachtige weekenden zodat de buren niet in hun tuin willen zitten. In de tussentijd weet ik niet goed hoe het verder moet met de klussen die we nog hebben liggen. Ik durf namelijk echt niet verder te gaan. Ik ben zelfs bang dat ze denken dat de klusgeluiden bij buurtbewoners door ons veroorzaakt worden. Mijn partner is mijn rare gedrag inmiddels goed zat en vind dat ik me aanstel. Ik probeer het te relativeren. Waarschijnlijk hebben de buren ons gewoon willen verzoeken om minder lawaai te maken, en s'avonds eerder te stoppen met klussen. Maar om dat voor elkaar te krijgen hebben ze er een heleboel argumenten bij gezocht. Ze bedoelden het misschien niet kwaad... Maar hoe kan ik nu verder klussen zonder dat de buren het gevoel krijgen dat we ze niet serieus nemen? En de frustratie bij hun hoger oploopt? Ik wil best rekening met mensen houden, maar het lijkt me onmogelijk om met iedereen rekening te houden. Ik houd rekening met de directe buren, maar als ik ook ga overleggen met de twee huizen daarnaast, dan zijn dat al zes gezinnen. En als ik dan naar de reikwijdte kijk dan hebben de achterburen evenveel recht om mee te beslissen. Hoever kun je daarin meegaan? Hebben jullie misschien tips om hiermee om te gaan?
ehh het is je eigen huis en van 10 tot 10 mag je geluid maken. pnt. natuurlijk trek je geen schaafmachine om half 10 s avonds over je vloer wekelijks maar ik vind dat ze simpelweg niet te zeren hebben. en net stofzuigen kom nou.. Dat mag je met je ramen en deuren open en muziek aan ook doen hoor. Stofzuigen zelf met alles dicht hoor je overdag 9 van de 10 trouwens niet eens bij de directe buren.
Dit gebeurt toch niet elk weekend? Ik kan het namelijk best begrijpen dat als je elk weekend de hele dag aan t klussen bent mensen na 4 jaar dit wel zat zijn eigenlijk
Ik zou een avondje je buren uitnodigen en precies datgene vertellen wat je hier hebt geschreven. Het kan echt een misverstand zijn, en dan kunnen jullie samen afspraken maken.
Tja, wij zijn dan nog geen 4 jaar bezig, maar wel bijna een jaar.... Zullen de buren ook niet altijd leuk vinden. Maar zolang we het niet na 22.00 uur doen vind ik niet dat we overlast veroorzaken. Ik zou me er weinig van aantrekken hoor, vooral omdat je directe buren je hebben verzekerd dat ze geen last van je hebben. Ik werd vanmorgen ook al om 7:30 wakker omdat ze twee huizen verder aan het klussen zijn. Tja pech voor mij toch? Die mensen hebben ook het recht hun huis te verbouwen op momenten dat het hún uitkomt! Binnen bepaalde grenzen natuurlijk, dus niet tussen 22.00 en 7.00 zou ik zeggen.
Gewoon even met de buren praten, misschien was het grootste probleem wel het klussen op zondag . Maar ik zou me er niet teveel van aantrekken, heb ook wel eens geïrriteerd richting buren geroepen ja zo kan hij wel er willen ook mensen slapen die morgen moeten werken, omgekeerd zal dat ook nog wel een keer gebeuren, kan soms voorkomen dat iets net verkeerd valt terwijl het normaal geen groot probleem is, dus niet te druk om maken.
Ja ik begrijp beide partijen wel, ik weet natuurlijk niet hoe erg het is maar ik kan wel begrijpen dat mensen in de zomer niet zin hebben om elk weekend de hele dag naar geschuur te luisteren.. Wat je eraan moet doen, geen idee?
Dus elk jaar gebeurd er een aantal weken wat lees ik en dan tussendoor natuurlijk je schilderijtje ophangen, even boren af en toe. Dan vind ik niet dat je als buren kan gaan lopen klagen. Bij een eigen huis hoort onderhoud. Punt. Als het van de woningbouw zou zijn, stond er ook wel eens weken stijgers in de straat en die beginnen echt dagelijks gewoon om 7.30.
Ik zou toch de buren even uitnodigen voor een kop koffie en het er nog eens over hebben. Duidelijk aangeven welk gevoel jij er aan over hebt gehouden en dat het echt niet je bedoeling is om overlast te veroorzaken. Waarschijnlijk kun je dan in alle redelijkheid tot afspraken komen waarbij er van beide kanten begrip is. Heel eerlijk: ik kan me er wel iets bij voorstellen. Bij ons wordt er het hele jaar geklust/ flink verbouwd (wel elke keer iemand anders) en ik ben het na 5 jaar spuugzat. Ik wil ook gewoon een keer rustig in mijn tuin kunnen zitten Ik merk wel dat ik meer begrip op kan brengen als ik "de lawaaimaker" persoonlijk ken
Wij wonen in een voormalige huur woning, deze hebben wij gekocht net als vele buren en ja daar hoort klussen bij, veel klussen! Ik vind wel dat je buren zich aanstellen, als zelfs je naaste buren zeggen geen overlast te hebben! Ik zou nog een keer naar je naaste buren gaan en vragen of ze echt geen overlast hebben. En ik zou naar de zeikers gaan om nog een keer het gesprek aan te gaan, dat jullie je huis opknappen komt ook de waarden van hun huis ten goede! En meid kom op! Gewoon vriendelijk goede dag wensen en niet met een gebogen hoofd langs lopen!
Ja ik snap jullie beiden eigenlijk wel. Het is wel heel vervelend dat je hier zo'n last van hebt. Ga er eens heen, en leg uit wat je hier ook uitgelegd hebt. Vraag of hun aan willen geven wanneer ze absoluut rust willen, met een verjaardag bijvoorbeeld. Zo laat je je goede kant zien, en kunnen jullie afspraken maken om het te voorkomen.
Ik zou op zondag niet klussen, dit is voor veel mensen een rustdag waarop je wel gewoon even met je krantje in de tuin wil bij komen. En, mijn buren hebben 2 jaar aan hun huis geklust (wij hebben ook allemaal huizen uit 1900) terwijl zij nog in hun oude huis sliepen. Buurman had zijn baan op gezegd en heeft dus serieus 2 jaar 6 dagen in de week geklust, en wij liepen het laatste half jaar echt op ons tandvlees. Zaten we een keer buiten als mijn man vakantie had, ging meneer zijn voegen uitslijpen. Zulke dingen. Maar ja, het zal toch af moeten. Maar waarom klussen jullie dan niet een jaar in de herfst bijvoorbeeld? Hartje winter zal niet gaan maar dat vakantiegeld en de vakantiedagen lopen niet weg als je het niet direct opmaakt.. 4 zomers naar de knoppen voor je buren, dan snap ik wel dat ze langs komen ja..
Ik snap het wel van de buren denk ik. Zou het ook niet leuk vinden als je al een paar zomers lang niet rustig buiten kan zitten. Maar als het maar 2 of 3 weekenden of weken per jaar is, dan moeten ze niet miepen. Ik zou ze zoals iemand anders al zegt een keer uitnodigen voor een borrel en het bespreken, anders woon je er ook niet prettig meer zo.
Ik zou ook niet enthousiast zijn als iemand inmiddels al vier jaar de zomer verpest met "projectjes".
"We hebben altijd heel erg leuk contact gehad met de buurtgenoten. Als we aan het klussen waren kwamen ze vaak informeren waar we mee bezig waren, kwamen ze met tips en advies, vertelden over hun kluservaringen en toonden bewondering voor onze prestaties. Nu stonden er een paar weken geleden op zondagmiddag ineens twee buurtbewoners voor de deur. We hadden het weekend daarvoor een tegelvloer gelegd in de gang, en dat weekend waren we bezig met een parketvloer in de woonkamer. Deze buurtbewoners verzochten ons streng om te stoppen met klussen. Ze kwamen met een hele waslijst met argumenten, die erop neer kwamen dat de hele buurt last van ons had, dat we geen rekening met andere mensen hielden en ons "krediet" na vier jaar klussen op was." Waren het dezelfde buurtbewoners die eerst met hun "zogenaamde bewondering" kwamen aanwaaien om vervolgens een paar jaar later jullie een directe halt toe te roepen? Ik zou me in ieder geval toch echt niet zo druk maken om hun. Wat is nou 1 keer in het jaar een beetje klussen? en dan nog, als de directe 6 buren er al geen last van hebben, hoe kunnen zij dat dan wel hebben en voor de rest van de buren bepalen dat zij ook last van jullie hebben? wonen jullie in een roddelgevoelig buurtje? Ik vermoed dat het gewoon afgunst is dat jullie je huisje zo leuk op kunnen knappen. En niet meer durven stofzuigen vind ik best erg. Onze naaste buren van beide kanten hebben net als wij de wasmachine op zolder staan (houten vloer). Als die centrifugeert dan trillen de ramen er bijna uit en is het net of er een laagvlieger (we wonen vlakbij Schiphol) overkomt. maar dat geldt ook voor onze eigen wasmachine. Ik kan ze ook moeilijk verbieden de wasmachine niet meer te gebruiken. Ik hoop voor je dat je het een beetje kan loslaten, want dit is geen leven zo!
Dank jullie wel voor de reacties. We klussen vanzelfsprekend alleen tussen 8.00uur en 22.00uur. Maar dat zijn voor ons uiterste tijden. Dat komt alleen voor als we het echt heel erg druk hebben. Helaas is het ook weleens voorgekomen dat we de tijd vergaten en over die 22.00 uur zijn gegaan. Maar dan heb ik het over uiterlijk een half uurtje. Als het even kan dan beginnen we in het weekend pas tegen twaalven en stoppen we rond 20.00 uur. En nee het is absoluut niet elk weekend. We hebben praktisch de hele winter niet geklust. Maar juist als lekker weer word zijn de omstandigheden voor ons het beste. Dan hebben we beschikking over vakantiegeld en vakantiedagen, en sommige klussen ben je genoodzaakt om buiten te doen. Een watergekoelde tegelzaag kun je niet binnen gebruiken. Al is dat natuurlijk een enorm lawaaierig ding. Niet klussen op zondag zou ik best kunnen begrijpen. Al heeft dat wel tot gevolg dat we dan twee zaterdagen "tot last" zijn. De ene buurtbewoner zal dat prettig vinden, de ander heeft liever dat je het dan in een weekend afrond. Zelf heb ik zelden last van andere mensen. Nooit van klusgeluiden in ieder geval. Wij zijn heel tolerante en inschikkelijke mensen. Ik wil ook best rekening met deze buren houden, en misschien hebben jullie gelijk dat we het gesprek met ze aan moeten gaan. Maar ik ben bang dat ze onredelijke eisen gaan stellen en als ik daar dan niet aan kan voldoen dan ben ik nog verder van huis. Dan kun je wellicht beter onwetend zijn.
Ik zou de vakantiedagen wat opschuiven en het vakantiegeld even apart zetten en niet voor een langere periode achter elkaar elke zomer herrie veroorzaken. Iedereen heeft vakantie en die mensen willen ook van de rust genieten na een jaar hard werken.
Dit dus. Doe nog bvb één klus deze zomer en stel de rest dan uit tot bvb tweede helft van september. En geef als 'goedmakertje' een bbq voor de buurtgenoten....dan is alles ongetwijfeld snel vergeven en vergeten.
Maar als ze onredelijke eisen stellen dan is het toch klaar? Dan is de kans groot dat je ze een h#fter vindt en in dat geval heb je gelijk een stuk minder last van je schuldgevoel Dus door het gesprek aan te gaan kan het qua gevoel er alleen maar op vooruit gaan Edit: Onder een partytent kun je ook prima klussen hoor als het regent! Dus wat dat betreft kun je ook welwater klussen verplaatsen naar het najaar als iedereen toch binnenzit.
Nou moet ik ook opmerken dat de klussen die we afgelopen maand gedaan hebben eigenlijk voor afgelopen winter gepland waren. Ik zou in februari ons eerste kindje krijgen en dan zouden de grootste klussen er weer op zitten. Helaas liep dat anders. Inmiddels ben ik weer zwanger, en uitgerekend in November. Vandaar dat we nu deze maanden willen klussen. We zijn wat onvoorziene omstandigheden tegengekomen. Gelukkig zijn het de laatste loodjes wat betreft klussen. En met een kleintje zal het klussen misschien ook wel achterwege blijven. Maar ik kan niet zeggen dat de komende jaren geen projectjes meer aankomen. Het houtwerk buiten zal nog een keer geschilderd moeten worden, de tuin moet nog een keer volledig aangepakt worden, als we ooit de mogelijkheid krijgen willen we een dakterras aanleggen. Dan zijn we drie jaar verder, en bij eventuele gezinsuitbreiding gaan we schuiven met de slaapkamers... Klinkt dat heel raar? Wij besteden ons geld graag aan ons huis en als we niet van klussen hielden hadden we wel een nieuwbouwwoning gekocht.