eerlijk gezegd zou ik het ook echt gruwelijk irritant vinden als er elk jaar precies tijdens de warmere seizoenen wanneer je lekker buiten wil zitten wordt geklust.. wanneer iemand met zo'n tegelzaag aan het werk is kan je elkaar bijna niet verstaan! Zoals anderen ook al zeiden; je kan je vakantiegeld toch op de spaarrekening zetten en in de herfst klussen? en dan kleinere klussen zonder lawaai in de zomer..?
Nee klinkt niet raar, maar het klinkt toch ook niet raar wanneer je eindelijk 3 weekjes vrij hebt en lekker in de zon wilt liggen of zitten je de hele dag moet luisteren naar een slijpmachine en dat dat voorgaande jaren ook al het geval was?
Wat al eerrder gezegd is, ga eens met de buren praten. Maar dan niet alleen met de buren die geklaagd hebben, maar nodig bijvoorbeeld de buren tot 3 huizen links en rechts uit, en de ijbehorende overburen. Oraineer een barbeque of zo zolang het nog mooi weer is. En breng het ter sprake. Vraag of er last is, of jullie op een bepaalde manier de overlast terug kunnen dringen, beschrijf wat je hier gezegd hebt. En eerlijk, als alleen dat ene stel er last van heeft hebben zij net zo veel recht om te klagen als wanneer de hele buurt er last van zou hebben. Dan is het wel zo netjes om met hun in esprek te gaan. Dus maak er niet een wij egen zij barbeque van, maar gewoon open en eerlijk zeggen dat jullie dit als goede buren op willen lossen. En een bbq met de buren is altijd goed voor de banden. Wij hebben elk jaar een etentje met 4 buren op een rij, en een voorjaars- en een najaarsborrel. Zo spreek je elkaar, ken je elkaar en hou je de irritaies tot een minimum
Dit dus. Sparen en misschien meerdere dingen tegelijk aanpakken in 1x. Dat je niet jarenlang overlast hoeft te veroorzaken. Daarnaast vind ik tussen 08:00 en 22:00 ook nogal een ruim begrip. Wij hebben hier bv. 2 kleine kindjes en zou het van mijn buren niet kunnen waarderen als ze tot 22:00 lawaai maken (of de buren daarnaast want je hoort alles door de muren heen) Dan zou ik het nooit later maken dan 19:30. Puur omdat ik zelf weet hoe het is als je kindjes moeten gaan slapen in klereherrie.
Tja maar ik kan me niet voorstellen dat je weken constant met zo'n waterzaag bezig bent is vaak 1 of 2 dagen, daarnaast begreep ik dat ze laminaat aan het leggen waren toen de buren kwamen nou zoveel herrie maakt dat niet hoor, ja een keer een plankje zagen met de decoupeerzaag, doen wij in de schuur, maar dat geeft ook weer niet zo lang en veel herrie in mijn ogen. Dus dan kunnen ze toch nog zat in de tuin zitten, en anders gaan ze maar naar het strand
Ik begrijp de buren ook zeker wel hoor! Ik vind het alleen erg moeilijk om er een oplossing voor te bedenken. Maar ik lees al jullie meningen graag, en vanavond eens bespreken met mijn partner wat we ermee kunnen doen...
wij hebben het probleem gelukkig niet. onze naaste buren zijn mn schoonouders en daar hebben we toch al ruzie mee en tegenover ons woont iemand die gelukkig nooit mauwt. toevallig weet ik hoeveel pokkeherrie zon tegelzaag maakt omdat wij bezig zijn met de tuin te bestraten. en geloof me wij hebben een hele hele grote tuin die nog lang niet klaar is dus die zaag hebben we nog veel nodig. maar ik kan me heel goed voorstellen dat je buren dat ding op hun rustige zondag niet fijn vinden. mijn man is ook altijd bezig en aan het klussen maar op zondag en savonds maakt hij gewoon geen lawaai of bij nood een paar uurtjes hooguit. onze buuf heeft nog nooit geklaagd maar heeft zelf bv 4 honden die best vaak blaffen en daar zeik ik ook weer niet over. plus daarbij mijn kids maken ook weleens herrie. ga toch een keer nog om de tafel met de buren en leg gewoon uit wat je hier ok uitlegt. en nog een tip: 21september is het burendag. breng dan es een lekker taartje langs! ga ik hier ook doen
Precies! Wij gaven altijd rond 1 september een uitgebreide bbq voor alle buurtgenoten, gewoon om de banden aan te halen en wat goede gesprekken met elkaar te hebben. Ik vind echt wel dat jullie je klussen moeten inkorten of de schema's moeten aanpassen, ik hoor nu steeds excuses waarom jullie toch iets persé in de zomer willen doen. En sowieso de zondagen niet klussen en niet 'savonds na 19.30.... dit laatste zou ern ongeschreven regel moeten zijn in een buurt met jonge kinderen. En anders wat al gezegd is....sparen en meer in één keer afmaken. Dit was bij onze vroegere VVE ook verplicht, je mocht niet eindeloos klussen, het moest binnen een 'redelijk' tijdstip klaar zijn.
Hoe gaan jullie het doen als volgende zomer jullie kind er is? In korte vakantietijd een projectje in elkaar klussen zit er dan niet meer in. En je hebt weinig goodwill gekweekt om begripvolle buren te hebben die tijdens hun projectjes de middagdutjes willen respecteren. Ze mogen immers lawaai maken overdag, zoals jullie nu ook al 4 zomers lang vinden.
eerlijk....naast mijn schoonouders wonen ook mensen die het hele huis in jaren aan het vernieuwen zijn, nou idd gruwelijk vervelend. Een keer een grote klus prima, maar dit gaat ook al 5jaar op en af, nou zij zijn hun buren ook heel zat. Na een paar maanden rust, hoppa de nieuwe klus.
Ja, moeilijk, het heeft 2 kanten. Natuurlijk hebben jullie veel werk aan je huis en wil je het opgeknapt hebben, maar ik kan me ook voorstellen dat de buren niet echt zullen genieten van hun zomervakantie of weekend als ze steeds naar die herrie moeten luisteren en dat al 4 jaar lang. Daarnaast zou ik gewoon zoals al eerder genoemd na half 8 's avonds niet meer klussen waarbij de buren je kunnen horen. Net zoals hierboven al genoemd, zou ik de buren uitnodigen voor een borrel, bbq of weet ik veel wat, taart bakken en gelijk nogmaals je excuses aanbieden voor eventueel geluidsoverlast plus je verhaal doen (en hun ook hun verhaal laten doen), dan kunnen ze vaak al wat meer begrip opbrengen.
De argumenten die ik heb om wel te klussen doen er eigenlijk ook niet toe. Iedereen heeft het recht om te klagen, dat heb ik de buren altijd gezegd en dat blijf ik zeggen. Ik heb liever dat mensen klagen, zodat ik rekening met ze kan houden als wanneer de frustraties (zoals nu) te hoog op lopen. Ik had zelfs liever gehad dat ze eerder waren komen klagen. Een van onze directe buren hebben kleine kinderen, en die heb ik ook altijd gevraagd om het aan te geven wanneer het klussen om wat voor reden dan ook tot last is. Daarbij heb ik zelfs voorbeelden gegeven als middagdutjes, griepjes, migraine-aanvallen, slapeloze nachten, weekend-diensten of wat dan ook... Maar dit zijn heel tolerante buren en ze blijven zeggen dat ze nergens last van hebben. De buren aan de andere kant hebben ruim een jaar lang non-stop hun huis verbouwd. Dat is een methode, maar het valt te betwisten wat hinderlijker is. Ik kan me voorstellen dat de combinatie van buurtgenoten die om beurten een jaar lang full-time klussen, en mensen die dat verspreid over de jaren doen op een gegeven moment gaan irriteren. We wonen dan ook in een oude buurt waar eigenlijk voortdurend mensen aan het verbouwen zijn. Bijna ieder huis wat hier verkocht word, is totaal uitgeleefd, en word volledig gerenoveerd. De buren die nu klagen wonen er al tien jaar, en hebben hun huis toendertijd ook volledig verbouwd. Toen wij ons huis kochten wisten wij dus al dat dit een buurt was waar voortdurend geklust word. Ik verwacht straks als ik kinderen heb dan ook geen "goodwill" van de buren. Iedereen mag van 8.00 tot 22.00 uur klussen. En ik ga ervan uit dat dit hier altijd het geval zal zijn. Het huis naast de buren met kleine kinderen word nu bewoont door een oud vrouwtje, en is ook volledig verouderd, dus ook dat huis zal binnen niet al te lange tijd volledig gerenoveerd moeten worden. Begrijp me niet verkeerd, ik realiseer me dat we blijkbaar erg tolerante buren hebben en daar boffen we echt mee! Ik wil graag alle buren te vriend houden, dus we gaan ook zeker bekijken in hoeverre we ze tegemoet kunnen komen. Maar wanneer we de ene buur tegemoet komen door niet op zondag te klussen, zal de andere buur zich irriteren dat we dan twee zaterdagen nodig hebben. En wanneer we de klussen nu uitstellen om straks een halfjaar aan een stuk te klussen, zal er wellicht weer iemand zijn die liever heeft dat we dat over langere tijd spreiden. Misschien hebben jullie gelijk en hebben we te weinig rekening gehouden met andere mensen. We zijn ervan uit gegaan dat wanneer de directe buren er geen last van hadden dit voor de rest van de buurt ook niet zou gelden. Het probleem is ook niet dat er mensen klagen, het is alleen een kunst om een oplossing te vinden om door te kunnen klussen zonder mensen tot last te zijn. Vandaar dit topic, om eens te peilen wat jullie ervaringen en gedachten zijn. Tot dusverre zeker waardevol, dus bedankt!
Al ben je elke dag aan het klussen,je mag tot 22.00uur geluid maken zoals boren,zagen enz... Ik vind het erg overdreven dat mensen uit de buurt gaan zitten klagen over overlast. Je naaste buren hebben er geen eens last van en dan gaan andere buurtgenoten zitten klagen?! Ik zou gewoon tegen ze gezegd hebben dat je bezig bent het huis af te maken en dat gewoon doet zolang jij daar voor nodig hebt,al is het 10 jaar. Jullie moeten er in wonen en je wilt toch prettig wonen in je huis? En als je daar voor moet zagen,schuren,boren en weet ik wat nog meer,gewoon doen! Als hun er last van hebben is dat vervelend voor ze maar ze kunnen nou niet maken door te zeggen dat het ''krediet'' na 4 jaar op is. Wie zijn hun om die eis te stellen? Jullie klussen op de momenten die voor jullie het beste uitkomen en je neemt daar je vakantie dagen voor op en je vakantiegeld,dus het is niet dat je het hele jaar door elke dag non stop tot diep in de nacht bezig bent met de dingen die je doet en geluid maken. Die mensen hebben gewoon niks beters te doen lijkt wel. Ze zijn,lijkt wel,erg gericht op wanneer jullie wat aan jullie huis doen?! Snap wel hoe je je voelt overigens. Wij wonen in een gewoon rijtjeshuis en hebben vreselijke buren die echt op alles letten wat we doen. We woonden hier een weekje en kregen al de vraag of we niet met de deuren wilden slaan. Dat doen we dus niet en dat heb ik ook gezegd. De kinderen maken te veel herrie en zo hebben hun last van hun woongenot. Ja sorry zei ik,maar jullie denken toch niet dat ik mijn kinderen de mond ga laten houden buiten als ze in de tuin spelen omdat jullie daar last van hebben? Kreeg ik als antwoord: Ja maar van de vorige bewoners hadden we nergens last van. Uhh,dat kan kloppen zei ik,die waren hoog bejaard en die hebben neem ik aan geen jonge kindjes meer in huis rond lopen en spelen. Nu kregen we laatst een brief van de woningbouw dat de buren overlast hebben van de kinderen hun gespeel en of hij onze ramen dicht willen houden. Ja sorry maar ik ga met lekker weer niet mijn ramen en alles dichthouden omdat enkel de buren er last van hebben. En onze hondEN zouden ontzettend veel blaffen. We hebben geen hondEN maar 1 hondje,een chihuahua en die blaft echt zelden Kortom,overal,in elke buurt zitten gewoon zeikerds die gewoon dwars moeten doen om een of andere reden. Sta er gewoon boven hoor want dadelijk hebben hun hun zinnetje en jij zit met dingen in je huis die je zo graag gedaan wilt hebben maar het niet meer durft omdat je bang bent dat je overlast veroorzaakt. Iemand die in en rond het huis klust vind ik geen overlast maken.
Als ben je 4 jaar lang, elke dag van 10 tot 10 aan het klussen! Dat mag gewoon hoor! Hun moeten niet zo zeuren.
heb dit al vaker uitgelegd maar nogmaals er zijn geen wettelijke normen voor geluidsoverlast. Er zijn woningbouwcoorperaties die als regel hebben na22:00 zachtjes en om 23:00 stil maar dit is dus geen wet en ook niet van toepassing bij koopwoningen. Geluidsoverlast wordt gemeten aan de hand van decibels, je kan dus smorgens om zes uur ook geluidsoverlast hebben of smiddags om twee uur. Iemand die zo'n harde muziek maakt dat ze decibelgrens overschrijden, daar kan dus wel iets aan gedaan worden. Verder is het dus een kwestie van fatsoen en NIET van een wettelijke norm zoals hier vaak gezegd wordt
Nou idd zeg Shopaholic, ik kan ook de hele dag met een stuiterballetje op mn laminaat stuiteren en zeggen dat het mag.
Stop voor het volgende project ruim van tevoren een aankondiging in de brievenbussen van je buren. Dan geef je ze in ieder geval de kans om hun vakantie te plannen tijdens projectweken.
Poehhhhh gelukkig woon ik niet naast jou met zo'n instelling Ben heeeeeeeeel benieuwd hoe jij het zou vinden als je kindjes lekker liggen te slapen en ik als jou buurvrouw ga mijn boel liggen schuren tot een uurtje of 22:00. Want dat maakt herrie kan ik je vertellen! Maarja het mag dus dan doe ik het lekker tis mijn huis en ook al wil ik het 36x schuren tot 22:00 in de avond!! Zeg nou zelf...