Zo... Ik ben blij dat ik niet jouw buurvrouw ben. Ik vind je houding behoorlijk egoïstisch. ' Ik mag het doen en ik ben recht op woongenot.' Programma's als Bonje met de buren zijn hier op gericht. Denk niet alleen aan jezelf maar ook aan een ander. Wat betreft TS: ik snap dat jullie je klussen graag af willen hebben. Wij wonen ook in een oud huis waar altijd wat te doen is. Als iemand in onze straat iets gaat doen, krijgen we een briefje in de brievenbus. Uiteraard alleen bij grote, langdurige klussen. Sowieso adviseer ik je goed contact met je buren (verder dan je naaste buren) te onderhouden. Hebben jullie een buurtvereniging? Wellicht kun je bij een volgende activiteit noemen wa jullie gaan doen. Of organiseer een nazomerse buurtbarbeque. In gesprek blijven. Ik zou zeker rekening houden met de tijden: ik vind klussen tussen 8.30u en 19.30u een redelijke tijd in een kinderrijke buurt. Op zondag klussen vind ik niet kunnen. Ik kan me goed voorstellen dat je buren met deze zomerse temperaturen ook ongestoord buiten willen zitten. Een paar klusvrije dagen lijkt me een goed idee voor hen en voor jullie.
Dit heb ik dus serieus een week lang meegemaakt en toen pas de moed verzameld om er iets van te zeggen Geloof me je hebt liever vier buren die tegelijk een jaar lang non-stop klussen dan dit
Ts, ga met die buren om tafel en vraag waar ze precies last van hebben en/of op welke tijdstippen. Ik kan een heleboel dingen bedenken waar ze zich misschien aan ergeren (denk aan lawaai op zomerse dagen terwijl je in de tuin wil zitten of klussen op zondag) en ik kan een hele hoop oplossingen aandragen maar je weet het gewoon niet. Praat gewoon met ze en wie weet valt het allemaal heel erg mee. Met wederzijds begrip en samen naar een oplossing zoeken bereik je heel wat meer dan doodsbenauwd thuis zitten.
Ik kan de buren wel begrijpen. Hier ook jaar na jaar na jaar etc etc in de verbouwherrie van andere mensen gezeten en dat is gewoon niet leuk. Vorig jaar hebben wij bijvoorbeeld van half mei tot begin oktober, 7 dagen per week van 07.00 tot 22.00 in de herrie gezeten. We wilden eigenlijk niet op vakantie omdat we wat grote uitgaven hadden gehad maar van ellende toch een week weggegaan. En weet je, dat mensen verbouwen is niet erg, wat moet dat moet. Maar gun een ander ook zijn/haar rust. Ik had bijvoorbeeld voor de mensen van vorig jaar veel meer begrip gehad als ze even met de buurt hadden gesproken over hun plannen of op zijn minst iets van bijvoorbeeld een bbq ofzo hadden gedaan na de verbouwing. Als ik jou was zou ik dus even die buren uitnodigen en een gesprek aangaan. Niet alleen om begrip te krijgen van hun kant maar ook voor jezelf. Dit is ook niet leuk leven voor jou en dat kan natuurlijk ook niet de bedoeling zijn. En wat misschien al gezegd is, wat doorsparen en alles zoveel mogelijk in 1 keer doen?
Of wat als de buren dagenlang gaan klussen, terwijl ze de weeën voor de 3e aan het wegpuffen is, misschien wel thuis bevalt, en ook nog de kraamweek in kluslawaai moet doorstaan?
Wat een asociale egoïstische mentaliteit, te triest gewoon. Hopelijk lukt het je toch nog om je kinderen wat fatsoen bij te brengen...
Dromertje alleen al door hoe je je opstelt in dat bericht Zelf ben ik opgevoed om rekening te houden met elkaar. En ik probeer dat onze kinderen ook mee te geven. Bij jou gaat dat niet echt op geloof ik.. Maar goed ts, ik snap dat je klaar wilt zijn voor je gaat bevallen, maar ik zou wel zorgen dat ik alleen zou klussen vanaf 800 smorgens tot 1900 savonds. Dat is te overzien denk ik ook voor de buren. DIe kunnen dan ongestoort in de tuin zitten of hun tv programma volgen, of gewoon geen herrie aan hun hoofd hebben. Daarbij zou ik zeker respect hebben voor de zondagsrust van de buren! WIj zijn totaal niet gelovig maar wij gaan echt niet op zondag de auto wassen met naaste buren die veel waarde hechten aan zondagsrust. Ook gaan we geen gras maaien op zonder of klussen doen die lawaaierig zijn. Probeer mijn kinderen als ze op een gegeven moment echt te hard gaan gillen, wat ik zelf ook niet fijn vind trouwens, tot rust te manen. Ze mogen best even hun dolle uurtje hebben, maar dan is het klaar. Denk dat als je aangeeft de zondagen te laten vallen en niet later dan 1900 klust met lawaai (verven oid kan dan dus gewoon nog) je al heel veel goodwill kweekt.
@ts: Ik zou gewoon nog eens met deze mensen in gesprek gaan op een rustig moment. Probeer begrip voor hun te tonen maar vraag ook begrip voor jullie situatie. Wees duidelijk: helemaal niet meer klussen gaat het niet worden want het volgende (vul maar in) moet nog gebeuren. Maar wat kunnen we doen om de overlast te beperken. Zorg wel dat je reëel blijft. Als zij zeggen elke dag maar een uur, leg dan uit dat dit voor jullie sowieso niet mogelijk is, omdat je met je vrije dagen zit. En dat het dan bovendien alleen maar langer duurt. Maar eventueel door de weeks wel gewone dagen maken, maar dan zaterdag wat korter en zondags helemaal niet. (Of andere dagen, maakt niet uit.) Kijk: als de één zegt ik wil op maandag stilte en de ander op dinsdag en de volgende op woensdag, schiet het nog niet op. Maar je kunt wel rekening houden met dagen die voor de meeste mensen rustdagen zijn waarop ze misschien in de tuin willen zitten. Dan geef je toch een signaal af naar de buurt dat je bereid bent rekening met hun wensen te houden en dan zullen zij ook eerder bereid zijn rekening te houden met jullie en wat lawaai te accepteren. Verder zou ik ook even oppassen met eventuele 'extra' overlast. Dus niet ook nog eens een tuinfeest geven tot drie uur 's nachts. Want dan zou ik denk ik ook alle respect voor je verliezen. Dat is wel een heel duidelijke statement van "Ik doe wat ik wil en ik hou verder geen rekening met een ander." Wat betreft Dromertje ben ik het maar met één ding eens: Het is jouw huis en je wilt daar prettig in wonen. En dat geldt evengoed voor de buren. We wonen nu eenmaal in een erg dichtbevolkt land en we zitten redelijk op elkaars lip. Het is dus een beetje geven en nemen. Dat je volgens de wet tot 22.00 lawaai mag maken, betekent niet dat je dat ook elke dag maar moet doen. (Zeg niet dat jullie dat doen hoor!)
Dat denk ik ook. Iedereen wil zeker 's avonds nog lekker van het zonnetje in de tuin genieten, glaasje wijn, biertje, franse kaasjes, boekje, of een bbq, gezellig met vrienden, of buren hehe .
Er is geen regelgeving in de wet vastgelegd over tijden waarin het stil moet zijn. Alleen bij woningbouwcorporaties is er een reglement waarin dit wel kan worden opgenomen. En helaas benutten sommige mensen dit ten volle, want het mag nou eenmaal, zoals hier al is gedemonstreerd. Zoiets als "geef ze een vinger en ze pakken je hele hand". Enige wat niet mag is een ander tot last zijn, en daarvoor mag iedereen de politie inschakelen.
Precies alleen als je smiddags last heb van de buurkinderen die buiten spelen doen ze echt niks. Er moeten zoiezo meerdere meldingen van overlast van 1 specifiek adres komen willen ze het oppakken. Anders hebben ze er een dagtaak aan
Als je niet elke dag klust en je naaste buren niet klagen zal ik me er niet te druk om maken... Je kunt proberen wat meer rekening met ze te houden. Als jullie dat naar jullie idee al doen zal ik gewoon doorgaan waar ik mee bezig was. Succes!
Ik zou het klussen verplaatsen naar de winter/herfst zodat mensen inderdaad nog van het warme weer kunnen genieten buiten zonder het geslijp of het andere geluid. Ik kan me goed voorstellen dat ze na 4 zomers wel klaar zijn met het klus geluid. Wij hebben zelf ook een oud huis gekocht waar echt alles aan moet gebeuren en waar we ons vakantiegeld ed in stoppen maar klussen niet in de zomer (ook voor onszelf niet, te warm) en we houden er rekening mee dat we de zondagen rustig houden.
Hier sluit ik me bij aan. Het is natuurlijk altijd wel wat. Hier hoor je ook (vaak in het weekend, want men werkt nu eenmaal doordeweeks) de boren, zagen, heggenscharen en weet ik veel meer. Als jij gewoon probeert de overlast te beperken, zie ik niet in wat je nog meer zou kunnen doen hoor. Aan een eigen huis, blijf je klussen. Dat zouden die buren ook moeten weten. Toen wij zo'n beetje klaar waren met echt het grote verbouwen, ging de overbuurman aan de slag die nu nog bezig is. Tja, als hij klaar is, komt er vast weer een volgende. Aan het eind van de straat woont er trouwens eentje die er al 20 jaar over doet. En het einde is nog lang niet in zicht De enige irritante kwal hier, heeft ook schijt aan alles en iedereen. Timmeren tot ver in de avond, bouwwerken van 3,5 meter hoog neerzetten zonder de buren in te lichten (en ook geen bouwvergunning hebben), feesten met keiharde muziek tot diep in de nacht. Nee hoor, dan doe jij het toch heel netjes zoals je het beschrijft?!
Ik woon in een zeer gelovig dorp en klussen op zondag wordt absoluut niet op prijs gesteld. Komt het zo uit en kan het echt niet andrrs dan doen we vooraf een riefje door de bus in ons rijtje en de achterburen. Wordt altijd zeer gewaardeert. Vermoed dat het je buren 2 deuren verdrrop vooral om de zondag gaat maar daar kom je achter als je met ze in gesprek gaat leg ze uit dat je niet weet wat je nu wel en niet mag doen.. Als ukje hier een huilbui heeft doen we altijd even het raam divht niet de hele buurt hoeft wakker te liggen.uren lang omdat hij niet stil te krijgen is. In de eersye week.hebben we ook netjes gevraagd aan de buren of ze hem hoorden en er ast van hadden. Niet dat ik het huilen dan tegen kon houden maar als je aangeeft day je het ook vervelend vind voor hen zullen ze eerder met je meeleven dan klagen tenslotte wil ik hirr nog lang wonen dus ruzie met de buren zit ik niet op te wachten en dus hou je rekening met elkaar.. Alleen toen ze aankwamen bellen of ik mn auto weg wilde halen want die atond op 'hun' plek voor de deur heb ik ze vrindlijk gezegd dat dir parkeerplek niet bij iemamd zn huis hoort..
Hier hetzelfde, en ik moest daar even aan wennen maar nu vind ik het heerlijk. Als het niet anders uit komt doen we het ook niet, want je krijgt echt direct mensen aan je deur. Feesten ed duren op zaterdag avond nooit langer dan tot 12 uur. Dus als wij 1 keer per jaar een feest geven doen we dat op vrijdag. Maar goed, als je op zondag gewoon niet klust en verder tot max 19 uur herrie maakt en daarna gaat schilderen ofzo lijkt het me al een stuk leefbaarder voor de buurt.
Lastig, maar in je huis moet je toch het eea kunnen doen binnen de toegestane tijden? Op zondags misschien inderdaad dan niet, maar verder, ja lastig, ik zou toch een gesprek met ze aangaan, en tussen bepaalde tijden mag het toch ook gewoon! Van de woningbouw uit zijn ze ook al om 7u bezig tot een uur of 5 en dan nog wel elke dag!