Extreem gevoelig voor pil, welke contraceptie?

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Nescio, 20 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hoi dames,

Tijdens mijn tweede zwangerschap had ik heel vaak migraine. Dit was bij de eerste ook zo, na de bevalling was ik er gelijk vanaf. Na de geboorte van onze oudste heb ik nooit contraceptie genomen. Bij de tweede heb ik de minipil (Gracial) voorgeschreven gekregen omdat het toch wel fijn is om niet de hele tijd aan condooms te hoeven denken :)

Ik heb raad gevraagd aan de gyn omdat ik heel sterk reageer op hormonen. Volgens haar was de minipil zeker geschikt voor mij omdat er zo weinig hormonen in zitten. Ook was er, dacht ze, geen relatie met migraine.

Ik heb echter weer een migraineaanval gekregen en in de bijsluiter staat dat ik dan onmiddellijk moet stoppen. Dit doe ik, maar welke anticonceptie is dan geschikt? Spiraal (Minerva) geeft ook hormonen af, en een koperspiraaltje vind ik niet zo'n fijn idee... Zijn er nog meer ervaringen met overgevoeligheid voor hormonen?

2. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Ik heb heel erg last van de hormonen, die bovendien enorme wisselwerking hebben met mijn medicatie... vandaar ook 2 maal zwanger door de pil heen. Ik heb ook erg last van migraine. Omdat het medisch niet verantwoord is om nogmaals zwanger te raken en door de paniekeriger situatie rond mijn keizersnede (o.a. apparatuur weigerde dienst) was de afspraak om het definitief af te ronden;) dus 'vergeten'. En heb ik dus nu een Mirena-spiraal, omdat ik even niet wist wat ik moest doen. Ik heb dus zelf op zich weinig problemen. Ik heb wel een beetje wisselend humeur. Mijn migraine is bijna weg, alleen als ik ongi moet worden heb ik 1 a 2 dagen hoofdpijn, maar dat is niet te vergelijken met hoe het eerst was. Maar ja hier ook een gokje, het is natuurlijk wat minder prettig ivm pil als hij er toch weer uit moet als het niet werkt voor je.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik ben zelf erg gevoelig op hormonen qua humeur en libido. Mirena had ik lichamelijk last van, steeds buikpijn en steeds vloeien. Een koper spiraal heeft geen hormonen maar wel de aborterende werking van het spiraal, naast natuurlijk slijmvlies dun maken en zaad afremmen. Voor ons uit principieel oogpunt dus geen optie.

Is jullie kinderwens klaar? Zo ja, dan zou ik er een stokje voor laten steken permanent. Zo nee, dan is condooms en Natural familie planning (met cursus dus niet alleen op de kalender kijken!) een van de weinige opties. Of een pessarium.

Deel Deze Pagina