Hallo, 8 weken geleden is mijn dochter geboren en sinds 3 weken is zij thuis. Het was een zware zwangerschap, ik heb 3 maanden in verschillende ziekenhuizen gelegen en mijn dochter ook omdat zij niet meer groeide en er gedacht werd aan een afwijking. We xijn de ziekenhuizen nog niet uit want ze heeft waarschijnlijk een stofwisselingsziekte. Nu hebben wij seks gehad een paar keer. Ik gebruik geen pil en gerf borstvoeding. Eerlijk gezegd dacht ik echt dat je dan niet vruchtbaar was totdat je weer ongesteld word. na een controle van de vk hoorde ik dat dst helemaal niet zo is. ik heb sinds een week veel witte afscheiding en had ook een paar dagen roze afscheiding. Dit heb ik na de zwangerschap nog niet eerder gehad. Ook ben ik erg moe maar dat kan ook door de borstvoeding komen. ik ben ineens zo bang dat ik zwanger ben en weer zo'n ziekenhuis periode in ga. En achteraf zo dom dat kk niet eerst de vk heb gebelt. hoe groot is de kans dat je zwanger word tijdens borstvoeding zo kort na een bevalling? En vanaf wanneer word je weer zo vruchtbaar als zonder borstvoeding? Is het nutteloos om een test te halen en maak ik me nou gewoon druk om niks? begrijo me niet verkeerd, als ik zwanger zou zijn is het natuurlijk hartstikke welkom.
Wat jammer dat je nog niet goed voorgelicht was qua vruchtbaarheid! Je bent namelijk 14 dagen VOOR je eerste menstruatie vruchtbaar. En als je dan zwanger zou raken, dan weet je dat tenslotte niet omdat je nog niet ongesteld bent geweest. In principe geeft borstvoeding wel een bepaalde bescherming, heel veel vrouwen hebben namelijk geen cyclus ( menstruatie ) tijdens hun borstvoeding maar dan moet je wel heel veel voeden, op verzoek en ook in de nacht. Als je het echt op zeker wilt spelen, zou je toch aanvullend iets moeten gebruiken, als het niet erg is als er een kindje kort achteraan komt dan, uh, zou je het risico kunnen lopen. ( Wij gebruikten ook geen AC de afgelopen 5 jaar, hebben 2 geplande kindjes, verder hielden we ons aan de natuurlijke cyclus van mij. Geen gemeenschap op bepaalde dagen ) En je andere vraag was ik vergeten; Ik had bij beide kindjes 2-4 weken vloeien en na 6 weken was ik beide keren weer ongesteld. Dus het zou echt kunnen zo dicht na je bevalling...
Bedankt voor je antwoord. Ik eben inderdaad nog niet ongesteld geweest. Ik voed zowiezo om de drie uur ook snachts. Dat is gewoon normaal toch?
Tijdens het geven van de borstvoeding ben je verminderd vruchtbaar. De natuur beschermt je een beetje, zodat je niet zo makkelijk een tweede keer zwanger raakt. Maar *verminderd* is niet hetzelfde als *niet*. Je kunt dus inderdaad gewoon zwanger worden en moet z.s.m. weer aan de anticonceptie!
@Tifa: De kans dat je zo kort na de bevalling en met volledige borstvoeding aleer zwanger bent, is erg klein. Maar 'erg klein' is zoals al gezegd niet hetzelfde als 0. Ik zou niet direct in de paniek schieten, maar haal voor de zekerheid even een testje dan weet je waar je aan toe bent. Verder zou ik toch kijken welke anticonceptie nu het beste bij je past.
Hoi Tifa, Om de 3 uur kan prima zijn als dat het ritme van je kindje is, sommige kindjes hebben behoefte aan veel meer drinken ( Bijvoorbeeld in de avond heel lang aan de borst liggen of overdag elke 2 uur ) maar 3 uur is wat ze in principe aanleren ja, en als je productie voldoende is en je kindje goed groeit is dat prima. Zo niet, dan misschien overwegen toch op verzoek te voeden. Ik ben benieuwd of je gaat afwachten of gaat testen!
Ik voed inderdaad ook op verzoek hoor. Ene keer na 2 uur alweer en andere keer na 5 uur. Bedankt voor alle reacties. Ik wacht nog even af denk ik!
Borstvoeding is gewoon geen betrouwbare anticonceptie. Ja het klopt als je voed op verzoek ook in de nachten dat je eisprong weg KAN blijven. Er zijn dames genoeg die ook weer gewoon heel snel een cyclus krijgen. Zover ik weet mag er nooit meer als 3 uur tuseen zitten met voeden. Word dit langer dan word de kans op een eisprong groter. Tel daarbij op dat je na een bevalling zeer vruchtbaar ben. Mijn schoonzus heeft 10 maanden tussen de 1e en de 2e omdat ze precies dacht wat jij schrijft.
Borstvoeding geven, is absoluut geen betrouwbare ac! Ik gaf mijn tweede volledige borstvoeding en werd zwanger van onze derde. Succes meid!
Ik was ondanks volledige bv (om de 2 -3 uur voeden) na 8 weken weer ongesteld (dus eisprong na 6 weken). Daarna ook direct een regelmatig cyclus. Ik zou even een afspraak maken met de dokter om passende ac te bespreken.
Ik begrijp je angst. Ik maak me elke maand zorgen dat ik zwanger ben (ook al gebruik ik wel anticonceptie). Ik lees dat van wel meer dames die net bevallen zijn: liever niet direct nog een keer! Soms is het enige wat erop zit, afwachten...
Geen garantie, mijn zusje heeft er op die manier 11 maanden tussen zitten. Anders kan ook, ik had gehoopt dat ik snel weer zwanger zou zijn...
Ik zou daar inderdaad niet op vertrouwen, borstvoeding als AC. Ik heb ook volledig BV gegeven, maar was 6 weken na de bevalling weer ongesteld. Ben gestart met de Cerazette pil, die mag bij BV.
Ik ben drie keer zwanger geworden tijdens het geven van volledige bv. Dit was wel alle drie keer nadat ik (na 6 maanden na de bevalling) eerst 1x ongesteld was geworden. Tijdens de maanden dat ik nog niet ongesteld was, ben ik dus ook niet zwanger geworden terwijl ik ook geen ac gebruikte. Borstvoeding houdt een bepaald hormoon in stand waardoor je bm slijmvlies dun blijft en er geen eisprong/menstruatie optreedt. Maar dit is niet in alle gevallen zo, want er zijn genoeg vrouwen die ondanks de bv al snel weer ongesteld werden. Ik werd pas ongesteld zodra ik hapjes ging bijvoeden.