verhuizen naar belgie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Angie85, 9 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Mijn vriend wil graag naar belgië verhuizen ivm zijn afkomst (congo), franse taal, en denkt dat hij zich daar helemaal thuis zal voelen.
    Ook het idee om ergens helemaal opnieuw te beginnen maakt hem happy.

Nu weet ik niet hoe het daar is, hoe de mensen zijn, hoe alles geregeld is, of wij snel een baan kunnen krijgen (hij: toerisme, ik: secretaresse).

Ik heb op internet wezen kijken wat voor soort stijl huizen daar te koop zijn, en ik vind het allemaal erg oudbollig:(. (misschien heb ik net de verkeerde site te pakken hihi).

Misschien kan een van jullie mij vertelen over het reilen en zeilen van België?

2. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Dag,
    ik heb met mijn man 1 jaar in Belgie gewoond. Hij kwam ook uit een Franstalig land. Vandaar dat wij eerst een tijdje in Belgie hebben gewoond voordat we naar NL gingen (wat ons doel was).

Omdat ik wel een beetje Frans kan maar niet heel erg goed, hebben we besloten om in Brussel te gaan wonen. Daar is 80% Franstalig en 20% Nederlandstalig. Verder zijn we allebei grote steden types, dus dat was ook een reden om voor Brussel te kiezen.

Mijn man kwam vrij snel aan de slag en maakte ook redelijk wat vrienden. Voordeel van tweetalig Brussel was dat hij gratis Nederlandse lessen kon volgen en dat kwam erg van pas bij onze terugkeer naar NL.

Zelf kwam ik moeilijker aan de slag omdat je bij alle functies (ik ben zelf administratief medewerkster) eigenlijk ook Frans moest kunen. Maar na 3 maanden vond ik werk dat puur Nederlandstalig was.

Qua huizen, tja wij woonden in een appartement, het beviel me wel. De huur was wel hoog maar dat heb je daar.

Waar je op moet letten, is of zijn verblijfsstatus geldig is in Belgie? Heeft hij bijv een NL paspoort of niet? Of een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd.. ?
    Ik ken wel een site voor je met info, stuur maar ff een PB ;)

3. Maya82

Maya82 Actief lid

9 nov 2009
    337
    0
    0
    België
    hoi hoi,

ikzelf woon in België en spreek zelf 4 talen.
    ik denk inderdaad dat je in jouw geval het Brusselse kan opzoeken... en als je echt schrik hebt voor het Franse, kan je misschien beter een randgemeente van Brussel zoeken, zoals bv Grimbergen of dergelijke... maar inderdaad de koop- en huurprijzen zijn hier redelijk hoog... tenzij je richting ardennen gaat, dan worden de prijzen iets goedkoper... hopelijk heb ik je toch wat info kunnen geven, zoniet, stel je vragen maar!

groetjes

4. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    @pisum: mijn vriend heeft een Nederlands paspoort. Zelf ben ik helemaal niet goed in Frans, en denk dat ik ook maar een cursusje moet gaan volgen hihi.

wat wel een tegenvaller is dat de huizen daar dan zo duur zijn. In welke prijsklasse zitten ze daar?

Erg handig om een site te bezoeken waar veel info staat, kan je mij die geven?

Wij hebben een dochtertje van 14 maanden, geen idee hoe er op school lessen worden gegeven.

Hebben ze daar ook kinderbijslag, zorgtoeslag e.d?

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Je hoeft niet per se in Brussel te gaan wonen. Ik woon in Limburg, dus ga ik Limburg even promoten :p

Bijvoorbeeld: je gaat in Tongeren wonen. Je woont dan in Vlaanderen, maar je zit net aan de grens met de provincie Luik. Op toeristisch vlak zijn Tongeren en Luik heel interessant.
    Maar zo zijn er meer grensgevallen van Vlaanderen en Wallonië.

Ik denk dat je vooral voor jezelf moet uitmaken of je in een grote stad als Brussel wil wonen. Of als je liever naar een kleinere gemeente wil gaan.

6. pisum

pisum Fanatiek lid

31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    NL paspoort, is goed, alleen maar handig, heb je verder geen gedoe :)

Hebben jullie enig idee in welke streek jullie zouden willen wonen?

Die sites die ik ken zijn eigenlijk meer van huurhuizen. Willen jullie kopen of huren?

School voor kinderen weet ik niet, maar het zal allemaal wel in orde zijn ;)

Kinderbijslag heb je idd. Zorgtoeslag niet, maar dat is omdat de zorgverzekering spotgoedkoop is in Belgie. Ik meen me te herinneren dat mijn man en ik per jaar niet eens betaalden want wij hier per maand kwijt zijn :$

7. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
  8. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Wat de huizenprijzen betreft: die zijn over het algemeen juist stukken goedkoper dan in Nederland. Is een van de redenen waarom er in de grensgebieden zoveel Nederlanders in België gaan wonen.
    Maar het maakt wel verschil natuurlijk WAAR je woont. En idd, een plaats als Brussel is stukken duurder dan een klein dorp of kleinere stad. Amsterdam is natuurlijk ook duurder dan Lutjebroek, om maar eens wat te noemen ;)

Er zijn een aantal voordelen aan België voor zover ik ze mij herinner: kosten voor ziektekostenverzekering zijn inderdaad een fractie van wat wij betalen. Betaalt nog niet eens per jaar wat we hier per maand moeten betalen. Zo ook zijn auto's en autobelasting een stuk goedkoper. Kinderbijslag ligt stukken hoger.
    In België is over het algemeen ook veel meer sprake van hiërarchie. De baas is echt de baas en daar kijkt men tegenop. Zo ook de dokter of schooljuf. Waar kinderen hier veel meer meegaan in een democratisch systeem, meer op basis van gelijkwaardigheid, is het daar meer zoals het hier vroeger was op school: discipline, beleefdheid e.d. Daarom ook dat veel 'moeilijke' nederlandse kinderen in België op kostschool gaan, omdat ze baat hebben bij die 'duidelijkheid'.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre er 'snel' werk voor jullie te vinden is, maar dit lijkt me een onderzoekje waard.
    Neem eens contact op met de ambassade anders?!

9. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Bij die voordelen hoort dus ook, zou het bijna vergeten te vermelden, meer leefruimte en tuin voor je geld in vergelijking met nederland.

10. Angie85

Angie85 Actief lid

27 dec 2007
    297
    0
    0
    secretaresse, mama
    den haag
    Ik ben een beetje naar de huizen aan het kijken, maar ik vind het er echt erg grauw uit zien!

Mijn twijfel is hierbij wel toegenomen!

Ben ook nog nooit in België geweest....

Misschien ga ik toch weer in discussie vanavond met me vriend...

:(

11. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Nou chipske de huurprijzen onze regio ( lanaken) toch echt wel pittig , wij betaalden evenveel voor een appartement als mijn ouders in maastricht voor hun huurhuis.
    Maar ik woon heel graag in belgië wil ook echt niet terug naar nl.

12. Ineke1983

Ineke1983 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.322
    0
    0
    Limburg, België
    Over de "grauwheid" van de huizen: ik denk dat dat toch echt van regio tot regio afhangt en natuurlijk van je budget...
    Ikzelf kom ook uit Limburg en vind het er prachtig wonen! Er zijn steden maar ook heerlijk veel natuur :)
    Wel is het een minpunt dat je als secretaresse niet zo goed Frans kan, want dat vragen ze namelijk bijna altijd, het is ten slotte de 2de landstaal en veel bedrijven hebben contacten in Vlaanderen en Wallonië...
    In de school waar ik les geef zijn enkele Nl gezinnen en die lijken het best leuk te vinden bij ons ;)
    Hopelijk komen jullie eruit!
    Groetjes

13. randi

randi Niet meer actief

als je in brussel, leuven, gent soit alle grootsteden gaat wonen zijn de huurprijzen inderdaad een heel stuk hoger en de huizen naar mijn mening inderdaad niet zo vrolijk. in de kleine steden, het limburgse en de ardennen zijn de huren een heel stuk lager dan in nederland en heb je inderdaad veel meer leefruimte ervoor in de plaats en zit je ook meer met groen rondom je woning. je hebt moderne woningen en ouderwetste woningen maar denk dat dat in nederland ook wel zo is. hier ligt het kindergeld inderdaad hoger en wordt het maandelijks uitbetaald. de scholen hebben in belgie een goede reputatie hoor en je hebt er ook veel keuze in net zoals in opvang voor kleine kinderen. ziekteverzekering is hier véél voordeliger dan bij jullie maar voor kleding en meubels ben je vb wel goedkoper in nederland ook voor bepaalde voeding. het is wikken en wegen natuurlijk . het belangrijkste van verhuizen naar een ander land is volgens mij toch wel dat je er volledig moet achterstaan want bij de minste twijfel ga je last krijgen van heimwee vrees ik en waardoor je op den duur ook niks possitief van dat land meer kan zien.
    succes

14. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

19 jul 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Als Belg zijnde en getrouwd met een Nederlander kan ik alleen maar 100% bevestigen wat Chipske hierboven heeft vermeld. De huren zijn in Belgie stukken lager. Mijn zus woont in Nederland en die betaalde zich blauw. Een huis kopen is ook veel goedkoper en makkelijker. Alles wordt terugbetaald door de ziekteverzekering, tot 6 keer IVF toe. Het is een ietwat omslachtig systeem, want je moet papiertjes binnen brengen bij de mutualiteit en dan wordt het geld teruggestort op je rekening.
    Je vriend zal het superleuk vinden in Brussel want er is een grote Congolese gemeenschap, met supermarkten en kappers en restaurantjes, .... Ik zou er persoonlijk niet graag wonen, ik hou van Brussel om uit te gaan, maar vind het een vuile stad. In Antwerpen is het veel gezelliger en uiteindelijk is het maar een half uurtje rijden van Brussel, dus dan kunnen jullie alletwee makkelijk een baantje vinden. In Antwerpen zijn ook heel veel congolezen en heel veel gemengde koppels, daarom vind ik de sfeer daar veel toffer voor een gemengd koppel. Veel meer groen, en veel hogere kwaliteit van onderwijs voor je kleintje. Of jullie kunnen tussen Antwerpen en Brussel gaan wonen, bijvoorbeeld Mechelen(e19) of Boom(a12).
    Als je nog vragen hebt over Belgie, laat maar weten.
    xx

15. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

19 jul 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Helemaaaal niet grauw schat, je moet ook niet kijken naar de typische plaatsen op internet. Als ik naar Nederland ga vind ik het net veel grauwer daar, alsof alle huisjes op mekaar lijken...is ook omdat ik natuurlijk niet naar de juiste plaatsen ga, snap je.

Ik raad je echt aan om ook in Wilrijk, Niel, Aartselaar te kijken. .

16. Dyja

Dyja Actief lid

2 sep 2009
    151
    0
    0
    full time mama van 2 heerlijke zoons
    ergens in Nederland
    Kijk eens op de site van voila.nu. Deze mevrouw kan je alles vertellen over het verhuizen naar Belgie. Wij zijn er dit jaar ook mee bezig geweest, de huizen zijn daar om te kopen veel goedkoper (veel meer grond, veel groter huis) dan in Nederland. Wat de zorgverzekering betreft betaal je daar ook veel minder. En je krijgt er elke maand kinderbijslag. Belgie is echt een land die voor het welzijn van het kind is. Succes bij het maken van jullie besslising.

Liefs Dyja

17. Lynnami

Lynnami Niet meer actief

Ik heb als nederlander ook 5 jaar in Belgie gewoond en zou zo terug gaan. Ik heb in Vilvoorde/Dendermonde en Waasmunster gewoond en dat waren allemaal goede ervaringen.

18. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik ben een West-Vlaamse die alweer bijna 4 jaar in NL woont.

Dat wat men moet betalen voor de zorg is inderdaad een fractie van wat men hier betaald. Maar mijn ervaring is dat je wel heel wat zelf moet betalen, en dat niet vergoed bent van de mutualiteit. De huizenprijzen zijn er lager, afhankelijk van waar je wilt wonen. Geneesmiddelen zijn enkel bij apotheek te verkrijgen en niet bij de drogist zoals hier.

Aan de andere kant zijn heel wat winkels open op zondagochtend. Goh, wat mis ik de vers ge bakken croissants en koffiekoeken op zondagochtend!

In principe behoort elke Belg tweetalig te zijn. De praktijk bewijst helaas het tegendeel :(

19. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    ik vind het eigenlijk opvallend dat veel mensen zeggen de huren zijn lager :O terwijl dat bij ons net niet was.
    Wij betaalden 600 euro voor een appartement van 85m2 terwijl mijn ouders in maastricht 500 euro betalen voor een huis van 170 m2.
    Ligt er natuurlijk aan van welke streek je komt.

Deel Deze Pagina