extreem keelpijn

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 27 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Wat kan helpen is trachitol zuigtabletten, hier zit een verdovend middeltje in. Verder veel waterijsjes en wat mij erg hielp was mijn hals koelen aan de buitenkant. Gewoon met ijskompressen. Evt antibiotica. Heel veel beterschap!!

2. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Keelontsteking duurt gemiddeld 10 dagen en antibiotica kan dat met 0,5 dag verkorten. Ook daar heb je dus niet veel aan ;) Pijnstilling, ijsjes, jezelf zoveel mogelijk ontlasten en uitzitten. Beterschap!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat is niet waar hoor. Toen ik een bacteriële keelontsteking had met hoge koorts kreeg ik na 3 of 4 dagen antibiotica en was het na 1 pil al bijna over. Sowieso met antibiotica gaan veel dingen heel snel over en dat was zonder antibiotica niet gelukt.

4. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113

Ik voelde me toch echt elke keer binnen een dag al een stuk beter hoor. Dus dat het maar een halve dag verkort geloof ik dan niet.

Ts fijn dat het toch al wat beter gaat!

5. Kan je jou reactie onderbouwen?
    Nog nooit gehoord namelijk, lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk.

6. Sue87

Sue87 Niet meer actief

En probeer eens mucoanchin. Bij de drogist te verkrijgen. Zijn zuigtabletten die ook verdoven.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

gorgelen met zout water verlicht ook.

Hopsatee vindt dit leuk.
  8. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Een virale ontsteking heeft niet zoveel aan antibiotica ( verkoudheid bijv.) een bacteriële ontsteking daarin tegen absoluut wel en die zijn ook voor je lichaam het moeilijkst te bestrijden en kunnen vaak ook simpelweg te lang blijven zitten.

Ik zou sowieso nogmaals laten controleren.

Zusterke en Popidepi vinden dit leuk.
  9. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    En thee met honing drinken.
    Weet niet of het al gezegd is haha.

10. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Volgens mij is dat redelijk algemeen bekend? Al jaren in de huisartsen- en KNO-richtlijnen opgenomen.
    O.a. https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/1748

11. Bedankt maar dit bedoelde ik niet.
    Een keelontsteking duurt gemiddeld 10 dagen maar een abkuur verkort dit maar een halve dag. Dit is geen waarheid naar mijn idee. Het gaat mij niet om de keelontsteking maar om wat jij typt over antibiotica.

Een kuur gaat werken vanaf de eerste tablet en je kan echt al na enkele uren verschil gaan merken.

12. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Nouja, het staat toch echt in de noten van de NHG-standaard, waarvan ik de link zojuist plaatste). Ik zal het beter leesbare thuisarts.nl citeren (gebaseerd op de NHG-standaard):
    "Keelpijn gaat meestal vanzelf over binnen 10 dagen."
    "Antibiotica slikken geeft maar een halve dag korter klachten dan de ontsteking vanzelf over laten gaan."

Een antibioticumkuur kan onmogelijk na het eerste tablet al verbetering geven. Daar wil ik ook wel literatuur over opdiepen hoor, als je dat nodig hebt?

13. Het is niet erg, maar je begrijpt mijn punt niet. Ik doelde op de werking van de antibiotica, niet in combinatie met een (virale) keelontsteking.

En de werking van antibiotica, ik weet niet wat jou beroep is maar lijkt haast medisch aangezien je de NGH en thuisarts citeert. Dan mag ik toch echt hopen dat je het verloop weet van de werking van antibiotica.

14. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Ik snap het inderdaad niet meer.
    Ik zei 'Keelontsteking duurt gemiddeld 10 dagen en antibiotica kan dat met 0,5 dag verkorten'.
    Toen zei jij 'kun je jouw reactie onderbouwen?'.
    En nu doe ik dat en is dat niet wat je bedoelt... En begrijp ik er dus inderdaad helemaal niets meer van, nee.

Maar ik geloof dat TS hier niets aan heeft (en waarschijnlijk allang van haar keelpijn af is), dus laten weten er maar over ophouden.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

#35 sydneys, 30 sep 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 sep 2017
    Daar geloof ik niks van. Mijn keelontsteking was nog opbouwend. Ik hield het niet meer uit. S'ochtends antibiotica genomen, smiddags nog erger want tja 1 antibioticapil zal nog niet veel doen in een paar uur tijd. Tegen 14/15u kon ik er echt niet meer tegen!
    Pijnstilling deed echt zo goed als niks. Ijsjes ook geprobeerd maar dat brandde door heel mn slokdarm heen. Alles brandde, zelfs mijn speeksel brandde. En met branden bedoel ik echt branden. Alsof ik een brandwonde tot gat aan het ontwikkelen was in mijn slokdarm. Beste was zo stil mogelijk op de bank liggen en niet slikken voor zover dat lukt. Het leek alsof mn slokdarm aan elkaar plakte, met slikken schuurde die tegen elkaar op.
    Met drinken slik je, met keelpastilles creëer je speeksel wat resulteert in slikken en overgeven van de pijn waardoor ik nog meer pijn kreeg.

Bij veel keelpijnen werken snoepjes, drinken, ijsjes en die dingen goed maar met deze keelontsteking maakten deze pijnverzachters het juist erger.

Maar allee, antibiotica,.. het was alleen maar opbouwend tot mn 2e antibioticapil 6u later. Daarna bleef het gelijk en vanaf de 4e de volgende ochtend zakte het af.

In mn leven nooit antibiotica genomen, misschien als klein kind eens. Maar ik ben er 100% zeker van dat als ik geen antibiotica had genomen, die afgrijselijke pijn nog dagen had kunnen duren en waarschijnlijk nog erger was geworden.
    In jaren nog nooit zoveel pijn van iets gehad. Liever bevallen dan dit soort keelpijn.

16. NavyCrimson91

NavyCrimson91 Niet meer actief

Dit inderdaad! Ik was ook goed ziek. Vind het niet nodig om bij het minste of geringste naar de huisarts gegaan, dus ik dacht: ik ziek wel uit.
    Op het moment dat ik m'n speeksel moest uitspugen omdat ik het niet door kon slikken vanwege de pijn, vond ik het te ver gaan.
    Ik heb per direct antibiotica gekregen en de volgende dag voelde ik al verlichting.
    Ik denk dat ik zonder die antibiotica nog gerust een week ziek was geweest.

17. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Dat weet je dus nooit zeker, het kan namelijk ook het natuurlijk beloop zijn geweest dat zonder antibiotica ook zo gegaan was. Gezien je antibiotica hebt gekregen weet je dus niet of dat geholpen heeft, zoals je in onderzoek altijd zegt N=1 betekend helemaal niks, daarom heb je altijd een grote populatie in een onderzoek anders baseer je resultaten op toeval.

18. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Diclofenac innemen.
    Dat is het enige wat helpt bij dit virus.
    Gelukkig zijn het kleine pilletjes.

Mijn advies,
    Eerst een waterijsje naar binnen werken,
    Dan een pilletje innemen en dan op tijd blijven innemen.

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Diclofenac hadden we ook in huis. Deed helemaal niks. Net zoals paracetamol 1000mg, dafalgan forte 1000mg, ibuprofen 600mg. Heb veel geprobeerd in die korte tijd. :oops:

Deel Deze Pagina