Gezonde Broodbeleg?

Discussie in 'Voeding' gestart door piccolina, 15 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 15 dec 2013
    Laatst bewerkt: 15 dec 2013
    Ik zoek tips voor broodbeleg zonder zout, suiker, gemodificeerde shit en conserveermiddelen.
    Welk merk? Type?
    - smeerkaas
    - kaas
    - kip/vlees/worst
    - smeerworst
    - jam
    - andere tips?

Ik kwam achter dat het erg lastig is want als biologisch dan is niet zonder zout en bijvoorbeels kids ecu smeerkaas bevat meer zout dan 30+ kaas!!???

Wat ik al doe op brood is:
    - avocado
    - hummus
    - boter ongezout
    - appelstroop
    - vlierbessen jam ekoplaza (zit wel suiker uit fruit)
    Op wachtlijst vanaf 9 maanden:
    - tahin sesampasta
    - pindakaas zonder zout
    - zachte geitenkaas??

2. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is er mis met je bovenste lijstje? Dat geef ik mijn kind ook allemaal, en ze vind het heerlijk. In elk product zit misschien wel iets wat niet zo goed voor ze is, maar ze krijgen het maar in kleine porties en ze krijgen er heus niks van hoor.

Ik geef gewoon de 'standaard' merken.
    Slankie smeerkaas vind ze lekker
    Leverpastei van Unox,
    Gewoon kipfilet, vleeswaren uit de supermarkt
    Jam van Bonne mama (of zoiets)...en die vind ze heerlijk, en ja daar zit suiker in, nou in die kleine portie dat ze krijgt maakt dat toch niet uit. Maar wij zijn ook lekker makkelijk :)

3. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Ik geloof niet dat er echt gezond broodbeleg is. Daarom krijgt onze dochter nog geen beleg op brood.

4. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom niet? Ik vraag me dat altijd serieus af....waarom je dat kleine beetje broodbeleg niet geeft? Eten moet toch ook gewoon lekker zijn,
    Jij eet toch ook geen droge boterham zonder beleg?

5. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Zij smult van haar boterham omdat ze iets anders niet gewend is. En waarom zou ik dan iets geven wat ze helemaal niet nodig heeft en waar ze niet om vraagt terwijl het zoals ze het nu krijgt veel gezonder is? Juist dat snap ik niet. Waarom je een baby zo vroeg al laat wennen aan allerlei toevoegingen. Sara vind het heerlijk zonder broodbeleg en word al enthousiast als ik de vriezer opendoe. Dus blijkbaar is het prima zo.

6. Wappie82

Wappie82 Bekend lid

27 sep 2012
    712
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kindje dat lekker vind dan is het ook prima natuurlijk. Als mijn dochter dat had dan zou ik echt niet perse iets anders geven,
    Alleen mijn dochter at echt geen droog brood, ook niet met alleen boter. Maar daarnaast ben ik heel eerlijk dat wij ons ook niet druk maken om die toevoegingen die ze nu wel krijgt. Ik geloof er ook niet in dat het kleine beetje broodbeleg dat ze nu krijgt ongezond is. Kipfilet bijv is helemaal niet slecht. Zolang ze het goed doet vinden wij het prima. En we willen haar graag zoveel mogelijk dingen laten eten, dat ze een makkelijke eter wordt dus.
    Gelukkig is ze dat al!

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #7 piccolina, 15 dec 2013
    Laatst bewerkt: 15 dec 2013
    Nou er is echt dergelijk gezond beleg en ongezond.
    Suiker en zout is ongezond. Zout is te belastend voor nieren tot 1 jaar.
    Smeerkaas bevat smeltzout en andere zooi.
    Als moeder denkt dat smeerkaas ok is is puur onwetenheid.
    Dat dacht ik ook tot mijn kennis dietiste daar op wees en is bewezen dan zout tot 1 jaar erg erg slecht is ook al is beetje.

Gezond beleg is dat en dat is zeker gezond omdat zit bomvol vitaminen en mineralen wat kleintje nodig heeft ook vetten gezonde en suiker natuurlijk:
    - appelstroop/peerstroop zit natuurlijk suiker
    - pruimen gestoomd en smeerbaar
    - avocado
    - eigeel
    - hummus zelf gemaakt( kikkererwten zij erg goed!)
    - geitenkaas
    - bruinebonen zelf gemaakt

Kwam deze link nog tegen maar bovenstaande heb ik van dietiste lijstje.
    Alles over kant-en-klaar beleg | Kiind Magazine

Maar goed mij vraag ging over merken of namen van bijvoorbeeld geitenkaas. Als je niks meehebt en geef alles of geef gewoon droog brood is keuze van elk moeder. Al wel boter elke dag ongezouten is echt must dus boter moet gewoon op.

Ik zelf geef zoet/niet zoet om de dag.
    Ik geef nu enkel ongezouten vette boter en andere dan appelstroop.
    Andere dingen geef ik erg zelden nu zoals jam of smeerkaas.
    Ik wil graag uitbreiden en kijken wat nog meer kan in de richting : gezond, biologisch, geen suiker, geen zout. Daarom de vraag.

Ik ben van mening dat 100% bio en gezond leven niet hoeft.
    Maar waar het kan wil ik liever opletten.
    Zo geef ik bijvoorbeeld opvolgmelk zonder suiker maar 1x per week mag ze wel danoontje van mij. Ik pas weekmemu zo aan dat ze niet te veel suiker binnen krijgt en omdat ik zelf kook heb ik volledige inzicht in zout en suiker. Nu krijgt ze geen zout zelfs brood is alleen spelt bio. Geef gern andere. Maar vind dan jammer van de smeerkaas dat daar het wel inzit

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Roomkaas zie ik er niet tussen staan, is een goede tip :)

En een beetje suiker ofzo kan niet veel kwaad maar smeerkaas (zooooveel zout, echt heel slecht) en leverpastei (al het afvalvlees bij elkaar, heerlijk maar niet heus) zou ik echt nooit geven aan die kleintjes. Eet het zelf ook niet

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat je al doet lijkt mij een prima lijstje!
    Hier tot 1 jaar vaak ook alleen (room)boter... vond ze prima!
    Nu ze 3 jaar is kijk ik minder nauwkeurig wat dat betreft. Ze mag echt wel ooit hagelslag of worst op haar brood! Maar onder het jaar ben ik daar ook niet aan begonnen...

10. Spring

Spring Fanatiek lid

17 sep 2012
    1.430
    174
    63
    NULL
    NULL
    Is smeerkaas echt zo slecht? Dat wist ik niet! Wordt juist vaak aanbevolen toch?!

11. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Ik geloof dat ik erg ongezond ben….

Ik kreeg vroeger op brood:
    roomboter met kaas of jam
    chocoladeboter
    boterhamworst
    smeerworst
    smeerkaas
    gekookte worst
    ham
    kipfilet
    hagelslag
    chocopasta
    vruchtenhagel
    en ga maar door

En mijn zoontje heeft bijna dezelfde keuze en natuurlijk eten we dan niet alle boterhammen met "slecht" beleg. Ik heb weinig zoet beleg in huis (alleen Nutella) omdat wij dit zelden eten. En ja hij zit in het weekend ook met een bakje chips of popcorn voor de TV. Het weekend is voor dit soort speciale dingen. Verder denk ik dat het belangrijk is om alles met mate te doen (schijf van 5).

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik begrijp nooit zo goed waarom niet "gewoon" doen...hoe oud moet je kind worden? 117?
    Varieer, let op teveel suikers en vetten, voeg geen zout toe en leer je kind genieten van eten.

13. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.614
    1.155
    113
    hier ook gewoon smeerkaas, smeerworst, jam en appelstroop op tafel.
    waarom, omdat we daar zelf ook groot mee zijn geworden en nee nog geen hageslag en pasta ed

ik let heus wel op bij dingen maar voor ons hoeft het niet door te slaan...
    maar ieder zn eigen keuze daarin, doen waar jij je goed bij voelt...:D

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Dankje voor tip!
    Roomkaas is welk merk of maakt niet uit?
    Ben helemaal niet thuis met beleg.. Want eet zelf nooit brood of iets op..

15. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ja en dat is jammer want ik gaf het ook 2 keer tot ik even ging nadenken en vroeg aan iemand die met voeding bezig is
    Nu eet ik het zelf en mij dochter ook al jammie jammie vond ze dat niet meer zeker nog jaar niet!

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Vandag rondje winkeltje gedaan puur opzoek maat natriumarme beleg.. Dus niet bewerkte kipfile etc.. Bestaat niet zit gewoon overaal zout.
    Heb tip gekregen voor natriumarme kaas bij kaasboer of maaslander.
    Dus zout zit er wel maar 25% minder dan in gewone kaas. Zonder zout bestaat ook maar enkel online te bestellen..

Ik leef ook normaal en doe ook normaal hoor ik ga niet wereldreis maken voor zoutloos leven. Ik wil 'schade' beperken.
    En wat jullie vroeger aten of ik is anders wat nu in schappen ligt dus dat vergelijking vind ik maar raar. Bovendin groot zijn we allemaal geworden maar we zijn nog niet oud genoeg om gevolgen van ons leven te beoordelen.

Riccota zal dat wat zijn??
    Heb van iemand gehoord dat dat ook zoutarm is

Welk kipfile geven jullie? Zag veel soorten gerook ongerookt etc.
    Kalkoenfild mag ook neem ik aan?

17. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    En huttenkase met komkommer oid?

Smeerkaas is idd blugh..plastic op je brood hahaha! .schandalig dat ze dat aanbevelen voor kinderen. Maar in mijn ogen is het boedingscentrum ook een undereducated simpele instelling...

18. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Pff als ik me daar mee bezig moet houden, heb ik dagtaak aan....
    Hier nu boter, jam, stroop, fruitsap, Zolang dat goed blijft gaan, prima...
    Soms probeer ik iets maar blijf bij bovenstaand!

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nou wat ik ook soms doe is van volle yoghurt of melk zelf kwart(huttenkase) maken. Dat kook ik op lage vuur dan scheidt kaas uit groene water dan laat ik het op doen uitlekken.
    Dat gebruik ik voor de kwarktaart of toetjes.

Heb haar dat nog niet gegeven op brood wel met fruit want is vrij zuur maar is echt goede product je weet wat erin je kwark zit en lekker ook.
    Ga het op brood proberen met komkommer misschien lust ze dat ook

20. Eylem

Eylem Niet meer actief

Smeerkaas zit vol met smeltzouten en ik ben echt niet moeilijk maar dat geef ik ze niet, naast dat het gewoon vies is, ik eet het zelf ook niet. Dan gewoon een plakje kaas.

Nee, geen zuivelspread ofzo want dat is weer bewerkt maar gewoon roomkaas...Aldi, Lidl, ach elke supermarkt heeft het wel, van die kuipjes.

Deel Deze Pagina