Hallo, wij hebben een geweldig dochter en altijd al heel lief en makkelijk geweest. Maar de laatste tijd... ik weet even niet meer wat ik moet doen! Eten heeft ze altijd goed gedaan maar de laatste weken neemt ze een paar hapjes en daarna hoeft ze niet meer. Als mijn man haar eten geeft is er niks aan de hand en eet ze haar bordje leeg. Slapen overdag is altijd wel moeilijk voor haar geweest en nu helemaal, ze wil echt NIET slapen. Savonds krijgen we haar ook moeilijk in bed. Ons dochterje is nu 21 maand. Sinds kort klimt ze uit haar ledikantje dus hebben we een groot bed voor haar. In het begin vond ze het wel leuk en intressant maar nu dus niet meer. Verder kan ze heerlijk spelen en is altijd vrolijk. Tot ze naar bed moet. Ik kan daar heel moeilijk tegen, als ze verdrietig is en geef denk ik veel te snel toe. Zo even mijn hart luchten hoor...
Ik zou proberen om me niet te druk hierover te maken. Een peuter hongert zichzelf echt niet uit. Ze zal vast wel weer beter gaan eten. En met slapen hetzelfde. Wij hebben hier ook van die fases. We hebben al (helaas niet al te lange) fases gehad van 14 u per nacht slapen en nu is het weer "maar" 11 u. En zo wisselt zich dat af.
Thijs eet al maanden zijn avondeten slecht, maar overdag eet hij goed zn boterhammen en zijn fruit, dus dat avondeten maar ik geen drama van. Als wij klaar zijn met eten gaat zijn bord ook weg en krijgt hij een toetje en dat is het dan. Soms gaat hij zonder eten naar bed. Jammer dan, dan had ie maar moeten eten. De laatste weken is het slapen in de avond ook minder, hij heeft net 2.5 uur liggen kletsen. Hij roept ook een paar keer om mij, dan ga ik even naar hem toe en leg hem weer goed in bed en zeg hem weer gedag. Maar soms ligt ie ook te huilen en te dreinen, dan ga ik om de 10 minuten kijken en leg hem weer goed en ga weer weg. Maar in bed blijft ie liggen. Dit kan hij een hele avond vol houden, maar de volgende avond wordt dat al weer minder en na 5 avonden is het ook weer over. Het zijn gewoon fases. Verder is het een heel makkelijk kind. En hij ligt nog in zn ledikant, want papa en mama zijn slaapwandelaars en thijs doet het ook, dus is dit bedje nog wel zo veilig. hij is maar 1x uit bed gevallen en houd daar nu ook rekening mee dat hij niet te ver over de rand moet hangen. Mijn advies, er geen drama van maken en consequent blijven. succes ermee.
Zijn idd van die leuke fases. Alleen toen mijn zoontje bijna 2 was heb ik het middagslaapje afgebouwd. Misschien is jouw kindje er ook aan toe? En met eten, zodra een kind echt honger krijgt meld het kind zich toch. Hier eet Joris soms ook geen avondeten. Ik maak me er niet druk om. Hij moet gewoon aan tafel blijven tot iedereen klaar is, dan bordje weg. Vaak komt hij dan een paar uur later dat hij honger heeft. Dan krijgt hij van mij een boterham of ik warm het eten voor hem op. Komt gelukkig maar zelden voor... Ik maak er ook niet zo'n punt van. Wie weet heeft hij op het moment van eten echt geen honger... Hebben wij ook wel eens, toch?
hier precies het zelfde hoor, eten gaat nu net weer veel beter maar slapen ho maar, mamma moet bij haar blijven, mamma lekker slapen zegt ze dan. Wanneer ik niet bij haar blijf omdat ik denk dat het beter is, gaat ze huilen en dan wordt het van kwaad tot erger tot aan overgeven toe. Dat wil ik niet dus ik ga bij haar liggen en na 10 minuten ong. zeg ikd at mamma even naar de kamer gaat en straks weer bij haar komt kijken, ze gaat altijd akkoord en bij haar kijken hoeft dan niet meer want ze slaapt als een roos. wel wordt ze vaak tussen vier en vijf wakker en dan wil ze bij ons in bed, heb vaak geprobeerd dit te weigeren maar dan huilt ze zo een uur en ook wel tot overgeven aan toe dan sta je daar alles te verschonen kind onder douche. Als ik haar oppak en bij mij neer leg, slaapt ze zo verder, sorry keuze snel gemaakt!@!! slechte opvoeder he ha haha!! hoop dat het ook een fase is en snel weer voorbij gaat!@ jette
Die fase hebben wij ook gehad (en met eten nu nog vaak) maar het gaat vanzelf weer over... (Vond het wel heel zwaar, vooral met het slechte slapen) Succes ermee!
Van het eten hebben wij nooit een probleem gemaakt, we scheppen hem wat op zijn bord (we vragen altijd wel of hij wat wil) en hij eet wat hij wil eten. Soms is dat alleen aardappelen, soms alleen groente. Wij geven hem altijd eerst aardappelen en groente en pas daarna het vlees. Zo eet ik mijn maaltijd ook en als ik aan het vlees toe ben dan krijgt hij het ook. Kylian was 1.5 toen hij begon te rommelen met overdag slapen, het werd steeds korter, het duurde steeds langer (huilen) voordat hij in slaap viel en werd dan ook vaak huilend wakker. Op een gegeven moment heb ik hem niet meer naar bed gebracht tussen de middag. De eerste 3 dagen viel hij tegen 17 uur op de bank in slaap, ik liet hem dan gewoon even 3 kwartier bijtukken en maakte hem dan wakker. Groetje sAnita