Extreem lage papp-a waarde en normale beta HCG

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Bond, Mar 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bond

Bond Lid

Jan 19, 2014
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mensen,

na twee miskramen zijn wij weer zoooo blij met het feit dat we opnieuw zwanger zijn.

Alleen hebben we afgelopen week gehoord dat we een verhoogde kans hebben op m.n. een kindje met het Down syndroom. De nekplooi was goed, 1.7mm, alleen heb ik een extreem lage papp-a waarde, die de berekening anders doet uitkomen. Kans van 1:29. De andere waarde is wel normaal.

Nu lees ik op internet ook allerlei verhalen over lage papp-a waardes ivm groeiachterstanden, vroeggeboortes e.d.

Mijn andere 2 kindjes, die overigens gezond zijn, waren aan de kleine kant, resp. 2500 gr (41 wk) / 2765 gr (38 wk).

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? We gaan 3 april voor de NIPT test. Al met al een zeer stressige periode voor ons weer.....

2. Muts76

Muts76 Actief lid

Mar 21, 2011
    254
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het in het andere topic ook al gezegd maar doe het voor de zekerheid nog even hier: zou je niet liever de test in het OLVG doen, of in Belgiƫ als dat dichter bij is. Het is een hoop geld maar dan weet je wel al veel eerder of het goed is of niet.

Je zegt dat je een extreem lage papp-a waarde had, weet je ook precies wat de waarde was? Ik heb zelf vorige week te horen gekregen dat we een kans van 1 op 62 hadden. Dit komt door een verdikte nekplooi (2.4-2.6 mm, nog wel binnen de norm dus) in combinatie met een lage papp-a waarde. Ik wilde eigenlijk wat meer informatie daarover hebben maar over die bloedwaarden is echt heel weinig te vinden. Ik kwam ook wel wat dingen over groeiachterstanden tegen maar nergens echt duidelijk wat nou precies het effect ervan is.

3. Bond

Bond Lid

Jan 19, 2014
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

mijn papp-a waarde is 0,009 mom/l. Dit is echt extreem laag.
    Maar mijn twee kindjes waren ook niet zwaar bij de geboorte, maar wel gezond! Ik heb vanuit het AMC begrepen dat die papp-a waarde ook in verband kan worden gebracht met groeiachterstand, vroeggeboorte en pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging).

Ik probeer me maar hieraan vast te houden... dat het weer een klein kindje wordt... zo zenuwslopend dit!

Nog 3 dagen te gaan... dan wordt de nipt test afgenomen. Wij zagen het niet zitten om naar Belgie te gaan. Het is best een hoop geld en dat kunnen wij niet missen. Hoe graag ik het ook zou willen.

Ik vraag me ook zo af hoe ze je mededelen of de uitslag wel of niet goed is.... zullen ze meteen zeggen of het goed/slecht is of eerst een heel verhaal..... ik word echt gek van het wachten..!

Wat gaan jullie doen met de kans van 1:62 Muts76? Ik neem aan ook vervolgonderzoek?

4. Tannetje

Tannetje Actief lid

Jul 12, 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    had bij mijn vorige zwangerschap ook een extreem lage papp- a waarde. Hierdoor een kans van 1/15 gekregen destijds en gelukkig was er verder niets aan de hand.
    Wel vanaf 30 weken een groeiachterstand en op het laatst tegen pre eclampsie gezeten. Onze dochter is geboren met een gewicht van 2455 gram. Bleek een hele kleine placenta te hebben

5. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoi bond, ik heb geprobeerd je een berichtje te sturen, maar om 1 of andere reden is je account geblockt voor prive-berichten.

Hier dus ook een erg lage papp-a gehad. Kindje had ook een kleine placenta (tweeling-placenta noemen ze dat) bleek bij de geboorte. Dit kan de lage papp-a verklaren aangezien dit eiwit gemaakt wordt door de placenta. Geen gewichtsachterstsnd of vroeggeboorte. Wel hoge bloeddruk (geen pre-eclampsie).
    Er zijn aanwijzingen dat er een link is met vroeggeboorte ed en lage papp-a maar het is geen vaststaand gegeven.
    Hoop dat de nipt jullie gerust kan stellen!

Ik heb mij mijn hele zwangerschap zorgen gemaakt. Voor niets dus.
    Laat dit je zwangerschap niet beheersen! Dat wil ik je nog even meegeven. Te veel stress kan ook zorgen voor een laag geboortegewicht!!!

6. Bond

Bond Lid

Jan 19, 2014
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Merah,

ik heb iets aangepast in mijn instellingen. Ik hoop dat het nu wel lukt.
    Je mag me anders ook gewoon mailen. Jawesjej@hotmail.com

Alvast bedankt!

Share This Page