Twijfel over een nekplooimeting. Doen of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door trutje, 18 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik zit enorm te twijfelen of ik het moet doen of niet, ik heb vanmiddag de vraag gehad of ik een nekplooimeting wilde of niet en moet er deze week eventueel een afspraak voor maken.
    Aan het begin van mijn zwangerschap heb ik o.a. penicilline gehad, gerookt en weet ik veel wat. Ik wist niet eens dat ik zwanger was. Dit geeft mij nu heel veel onzekerheden ondanks dat ik al snel uit mezelf gestopt ben met roken en verder heel gezond leef.
    Kan iemand me adviseren?

2. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    hmmm... een nekplootmeting, is een echo en bloedprikken... en dan gaan ze kijken of er een verhoogde kans is op een afwijking.. tis echter alleen een kansberekening, dus zekerheid heb je niet... ik heb hem wel laten doen, dat bloedprikken vond ik niet erg, moest toch gedaan worden, en ja zo'n echo is alleen maar leuk !!! ...

ik denk dat je het zelf moet beslissen... :D
    veel succes ermee in iedergeval

3. Niet meer actief

Ik heb hem ook laten doen, de kans was bij mij all nihil omdat ik jong ben maar ja elke echo die je extra kan krijgen is mooi

4. keizerin

keizerin Niet meer actief

Ik zit te denken om hem ook te doen en mijn vriend wil het ook wel.
    Alleen moet je hem zelf betalen hé wat kosten dat bij jullie?

5. gabje20

gabje20 Bekend lid

20 jan 2006
    597
    0
    0
    Hai, ik heb de nekplooimeting ook laten doen in verband met bloedingen aan het begin van mijn zwangerschap.

De echo is inderdaad heel leuk, en het bloedprikken duurt maar even.

Groetjes

6. Annemarie1984

Annemarie1984 Bekend lid

13 feb 2006
    512
    0
    0
    Maar moet je het dan ook zelf betalen als je buiten de medicische indicatie valt?
    Misschien ook een overweging om mee te nemen?

7. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    nou ik moest niks betalen, en had geen indicatie...

misschien is dit overal anders???

8. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Wat raar dat sommige mensen die eerste echo moeten betalen zeg, je krijgt er toch zelfs 2 vergoed van ieder ziekenfonds???? :( En ik zou hem zeker laten doen trutje al is het alleen maar om naar je beeb te kijken.

9. Saraah

Saraah Fanatiek lid

6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    hahahaha... sorrry... ik dacht echt ff : trutje :confused: nou jaaa !!!

maar dat is haar nickname !!! hihihihi !!!!

10. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Bedenk voor jezelf wat je met een eventuele uitslag wil doen... Voor mij zou syndroom van Down (enige waar op getest wordt) absoluut geen reden zijn om de zwangerschap te beeindigen en al vanaf het begin weten dat er iets niet 100% is met je kindje lijkt mij heel zwaar tijdens je zwangerschap....
    Het is echt niet alleen maar kindje kijken hoor!
    En deze overweging heb ik ook voor de 20-weken echo gemaakt en die hebben we wel laten doen

11. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Ik heb besloten toch de meting te gaan doen en heb vandaag dus al bloed geprikt. Volgende week heb ik dan de meting. Ook ik zou denk ik de zwangerschap uitdragen als er iets mis is met het kindje. We zien wel. Ik wil gewoon wat meer zekerheid.

12. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    whahahahahaha ja ik wist ook niet hoe ik het er anders neer moest zetten sorry hoor ehh trutje :) geintje

13. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    De nekplooimeting en serumtest (ofwel combinatietest) kijkt niet alleen naar down. Er kunnen ook andere chromosomenafwijkingen worden geconstateerd.

Groetjes Senseemillia

14. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Had net al bij de november a.s. moeders een bericht gepost.
    Ik laat ook de combinatietest doen. Ze kijken of het kindje chromosomenafwijkingen heeft. Natuurlijk is down het meest voorkomende, maar er zijn echt nog wel anderen.
    Ik heb ook nog wel gerookt in het begin, maar volgens mij is dat niet van invloed op de chromosomen die bij een afwijking verkeerd samenkomen.
    Vraag anders eens een folder van het ziekenhuis. Ik heb die ook gekregen en er staat ontzettend veel nuttige info in. Ook ingeval je plots wel een verhoogde kans hebt.
    Groeten Senseemillia

15. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Oh en nog even iets over de 20 weken echo. ... dit is toch ook niet alleen gericht op het 'de baby is gezond of niet'? Mocht een kindje een afwijking hebben die een directe behandeling nodig heeft na de geboorte dan kan het ziekenhuis er in ieder geval al wel rekening mee houden.
    Een collega vna mij heeft een kindje met een geboren hartafwijking. Prima mee te leven maar na de geboorte was een directe behandeling/operatie wel nodig. Doordat ze pas iets later achter die afwijking kwamen was het een heel gedoe om het kindje op de juiste plek in het juiste ziekenhuis te krijgen. Inclusief moeder die net was bevallen.
    Voor haar was in het ziekenhuis bevallen dus gewoon echt beter geweest.
    Ik denk dat je nu zoveel kan zien/doen voordat het kindje geboren wordt, dat je (in ieder geval wat ik doe) daar gebruik van moet maken.
    Ieder uiteraard zijn eigen keus hierin.
    Groeten van Senseemillia

16. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    ;) Ik vind Trutje niets vreemder dan een jaartal achter je nick of naam hoor :)

17. Marijke1985

Marijke1985 Fanatiek lid

11 jan 2006
    2.505
    1
    0
    serveerster
    Nee dat begrijp ik meis maar ik had er gewoon zo neer gezet dat Saraah dacht huh :( :confused: dat kan toch??

18. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Het stond er idd wel heel grappig tussen...hihi. Ik moest gisteren ook erom lachen. Mijn man keek me aan van wat is er nu weer op 'jouw' forum..
    Groetjes Senseemillia

19. Molly

Molly Fanatiek lid

4 dec 2005
    1.456
    0
    0
    De tante van mijn vriend heeft het syndroom van Down, heeft iemand enig idee hoeveel groter bij ons de kans is dat wij ook een kindje met het syndroom van Down krijgen?

20. trutje

trutje Fanatiek lid

12 apr 2006
    3.411
    0
    0
    Voor dat soort vragen doe je een nekplooimeting. Dan wordt het berekend nl.

Deel Deze Pagina