Misschien een rare vraag, maar ik zit er toch een beetje mee. Bij iedere controle bij de huisarts (hier hebben we geen verloskundige) voelt hij of mijn baarmoeder zeg maar groot genoeg is voor het aantal weken. Dit is iedere keer wel zo. Maar betekent dat automatisch dat het kindje ook goed groeit? Ik ben nl nog maar 6 kg aangekomen in deze zwangerschap. En ik maak me een beetje zorgen dat het kindje niet goed groeit. Aangezien ik thuis ga bevallen, zou ik graag willen weten of alles goed gaat, want als het kindje echt te klein zou zijn wil ik in het ziekenhuis bevallen.
hoi, als je baarmoeder volgens schema groeit groeit je kindje ook goed. Alleen kunnen we de groei van je kindje niet op de hand meten en de groei van de baarmoeder wel. Daaruit leiden we af dat het kindje ook goed groeit. Gelukkig gaat dat samen op. Of je wel of niet aankomt en hoeveel zegt niets over de grootte en groei van je kindje. Er zijn vrouwen die 3 kilo aankomen en toch een 8 ponder krijgen en vrouwen die 12 kilo aankomen en een 6 ponder krijgen. Je mag echt vertrouwen hebben in je huisarts. Als hij/zij twijfelt over de groei zal dat zeker gezegd worden en er een groei-echo worden gemaakt. Geen zorgen dus en lekker thuis bevallen! Mirjam