Contract wordt niet verlengd einde zwangerschap, wat is het gunstigst?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door me1989, 3 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ik weet niet echt een goede titel.

1 augustus loopt mijn contract af en de eerste week van november ben ik uitgerekend. Nou had ik ergens gelezen dat als je rond je verlof of een paar weken voor je verlof geen contractverlenging krijgt dat veel gunstiger is. Je zou dan meer geld krijgen en je ww zou dan pas na je verlof in gaan.

Ik kan dit nergens meer vinden, maar ik weet haast zeker dat ik het ergens heb gelezen. Het is belangrijk voor me, want mijn baas wil me proberen te helpen door mijn contract met 3 maanden (dus tot 1 november) te verlengen als ik kan aantonen dat dit voor mij veel gunstiger is.

Dus wie o wie is er zo lief om mij meer info te geven?

2. famke89

famke89 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.495
    375
    83
    Vrouw
    Hoihoi! Kijk even op de site van t uwv..daar staat ook wel 1 en ander beschreven..

Mijn contract loopt af als ik al met verlof dus zit ff in andere situatie.. maar wat ik wel weet is dat ik zwangerschaps-ww krijg welke 100% is van het gemiddelde wat je afgelopen jaar hebt verdient (ik werk in de zorg, dus heb variabel inkomen..) en hierna heb ik nog recht op gewone ww a 70% van gemiddeld inkomen van afgelopen jaar..

In jou situatie denk ik indd dat je eerst in de ww gaat.. tot je zwangerschapsverlof/ww ingaat (6 tot 4 wkn van te voren) en daarna heb je ook weer recht op ww..

Hoe en wat qua financiën zou ik zo niet weten.. vraag het hier anders in het uwv forum of neem ff contact op met t uwv :) succes!

3. kimberly1989

kimberly1989 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.743
    277
    83
    Vrouw
    Jeugdhulpverlener
    Geen idee of je een gunstige situatie kan hebben.. Hier ook 3 mnd voor ud de ww in gedaan..
    Wel apart dat je werkgever je contract nog wel even 3 mnd wil verlengen..

4. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ja maar als mijn baas mijn contract dus met 3 maanden verlengt eindigt dat contract in mijn verlof en dan krijg ik dus 100% doorbetaald tot mijn verlof over is? Daar gaat het me om als ik dat ergens op papier heb wil mijn baas kijken of ze me kan helpen. Ik kan het alleen nergens vinden, ook niet op de site van het uwv. Kan jij me helpen aan een link?

5. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Staat jou verlof dan los van je ww of gaat de duur van het ww waar je recht op hebt van het verlof af?

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Maakt niet uit, mijn contract eindigd 1 juli en zal niet worden verlengd door reorganisatie omdat ze anders een onbepaalde tijd moeten geven (3 contracten gehad) ik ga (als ik nu geen andere baan vindt) voor 6 weken de ww in (eerste twee masnden 75%) en vanaf 11 aug (7 sept uitgerekend) krijg ik zwangerschapsuitkering die dan gewoon weer 100% is van je dagloon op basis van het dagloon dat je verdiende tijdens het dienstverband wasron je verlof begon kijkend naar een periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de dag waarop het verlof begint) daarna heb je weer recht op ww (duur ww gaat niet van jeverlof af) en dat is dan weer 70% en dan zolang je "recht" hebt.

Uit ww heb je altijd recht op zwangerschapsuitkering. Uit een baan ook. Stel je hebt geen recht op ww maar je vermoedelijke bevallingsdatum is wel binnen 10 weken vanaf de eerste dag van he werkloosheid heb je ook recht op zwangerschapsuitkering (100%)

Maar als ik jou was zou ik je contract 3 maanden laten verlengen dat is altijd gunstiger (hoef je niet eerder terug te vallen op je ww)

7. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Ja ik ga ook mijn best doen en ik hoop dat mijn baas me kan helpen. Het gaat niet goed met het bedrijf, maar als ze mijn contract met 3 maanden verlengen dan werk ik daar nog maximaal 6 weken van (vakantiedagen+verlof) en verlof kost mijn werkgever niks, dus zodoende dat ze me misschien kan en wil helpen en uiteindelijk rekken ze mijn werk maar een paar weekjes.

8. raglottie

raglottie Actief lid

7 feb 2014
    323
    0
    16
    NULL
    NULL
    Volgens mij is de vraag einde contract en zwangerschapsuitkering, beantwoord door het UWV webcareteam hier.

9. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.565
    1.867
    113
    Vrouw
    Bij was mijn contract in Maart 2011 afgelopen, heb toen WW gehad en daarna 16 weken zwangerschapsuitkering. Anders zou ik eventjes contact opnemen met het UWV

10. manuela82

manuela82 Actief lid

26 nov 2013
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Je krijgt tot je normale zwangerschapsverlof in gaat 4 tot 6 weken voor je uitgerekende datum een gewone ww. uitkering van 75% de eerste 2 maanden en daarna 70% van je laatst genoten loon. Tijdens je zwangerschapsverlof krijg je 100% van je laatste salaris uitgekeerd. Dus 10 tot 12 weken na de bevalling val je weer terug naar 70%.
    Uiteindelijk is een uitkering een bepaald aantal maanden afhankelijk van je werkverleden. Daarna stopt deze en krijg je als je partner minimaal minimumloon verdient niks meer. Langer doorwerken en zo dus je uitkering later laten ingaan geeft je na de bevalling meer tijd een baan te zoeken. De uitkering van je zwangerschapsverlof telt overigens niet mee bij deze maanden. Dat is een aparte uitkering.

Dus heb je bijvoorbeeld recht op 12 maanden uitkering kun je bv 2 maanden voor je verlof en 10 maanden na je verlof een ww. uitkering krijgen en tijdens je zwangerschapsverlof een 100% zwangerschapsuitkering.

Kortom als je werkgever je een contract geeft tot je zwangerschapsverlof heb je na je zwangerschapsverlof langer een gewone uitkering wat in deze tijd wel fijn is omdat het wel even kan duren voor je wat gevonden hebt.

Daarbij kun je dan aantonen dat je vanwege je zwangerschap geen verlenging hebt gekregen. Dat is discriminatie... Al weet ik niet of jij dan zin hebt een strijd aan te gaan met je werkgever.

11. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Mijn contract is verlopen, 2 maand voor de bevalling.
    2 mei ga ik met zwangerschapsverlof, en deze ene maand overbrug ik met ziekte.

Als ik niet ziek was geweest, had ik 1 maand WW aan moeten vragen, 16 weken zwangerschapsverlof gehad, en daarna weer de rest van mijn WW.

Je kunt er uiteraard voor kiezen om geen WW aan te vragen in de periode voor je verlof, maar ik begrijp dat het bij jou 3 maanden is. 3 Maanden zonder geld is natuurlijk wel erg veel.

Ik zou proberen om die contractverlenging te krijgen en 6 weken voor de uitgerekende datum verlof op te nemen. (om je werkgever 2 weken loon te besparen)
    Dan werk jij nog anderhalve maand, krijg je zwangerschapsverlof bij je werkgever (die 'vergoed' wordt door UWV) en na je verlof meteen de WW in. Op deze manier heb je volgens mij het langst een inkomen.

Deel Deze Pagina