Prematuur 34-37wkn, wat te verwachten?

Discussie in 'Prematuur' gestart door PinkLove, 5 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Hey dames,

Al weken lig ik plat op bed/de bank ivm verkortende cervix, veel harde buiken en dus verhoogd risico op vroeggeboorte. Ik weet niet hóe we het gedaan hebben, maar inmiddels zit ik bijna aan de 34 weken zwangerschap...ons ukje is nu al een medisch wonder ;)
    Mijn cervix begint nu verder te verkorten (bijna onder de grens waarop ik tot 34 weken longrijping zou krijgen), en het kan vanaf nu óf snel verder verkorten en leiden tot een geboorte op korte termijn óf ik kan nog een tijdje met ontsluiting blijven liggen tot we à terme zijn.

Ik heb wekenlang weinig willen weten over prematuurtjes, maar ik heb besloten er nu toch wat meer over te weten te willen komen. Hoewel niet meer extreem prematuur, moeten we wel rekenen op een prematuur meisje. Daarom de vraag: wat kunnen we nu eigenlijk verwachten bij een prematuurtje dat na 34 weken geboren wordt en géén longrijping heeft gehad? Qua couveuse, longproblemen, voeding/sondevoeding, infectierisico's, etc.? En op latere leeftijd, qua ontwikkeling, oogproblemen, leerproblemen, enzovoort? Veel van wat ik tegenkom gaat over kindjes jonger dan 34 weken en/of kindjes die wél longrijping hebben gehad...

Ons ukje werd met 32 weken trouwens al op 2kg geschat en loopt goed qua groei. Ze zal via een keizersnede geboren worden.

2. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Ik lees hier even mee.

Mijn meisje is met 34+1 geboren en ligt in een couveuse. Ze heeft verder gelukkig geen gezondheidsproblemen. Geen alarmpjes op de monitor en drinkt al 2,5 voedingen zelfstandig uit mijn borst. Ze weegt nu na 1 week 1906 gram. (Ze woog 1782 gram bij de geboorte). Ze krijgt nog 6 voedingen via de sonde die ik zelf afkolf. Ze voegen een goedje ( ik weet niet meer hoe het heet ) toe wat de groei stimuleert.

Verder denk ik echt dat het per kind verschillend is hoe ze het in de toekomst gaat doen en ik zou je daar ook niet in verdiepen. Dat heb je toch niet in de hand.

Een buurmeisje van mijn dochter op de couveuse afdeling is van dezelfde termijn en even zwaar etc. en die drinkt maar 6cc per keer. Mijn dochter heeft net 56cc gedronken bij mij. Er valt dus nu al niks over te zeggen.

Sterkte!

3. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Gefeliciteerd met je dochtertje en wat fijn dat ze het zo goed doet! Heb je longrijping gehad? En hoe oud is ze nu?

4. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter is geboren met 34.5 d.m.v. een (spoed)keizersnee onder algehele narcose. Ze woog net iets meer als 2 kilo. Zij heeft wel longrijping gehad met 29 weken.

Ze heeft wel aan de monitor gelegen, maar heeft geen enkel dipje gehad. Ze is gelijk in een warmte bedje gegaan. Qua drinken is ze begonnen met suikerwater. Op dag 2 is ze overgegaan op prematurenmelk. De eerste week deed ze het rustig aan, max 30 ml ging er in, de 2e week schoot ze omhoog en dronk ze max 90 ml weg. Op dag 17 mocht ze mee naar huis.

Dit is het in een notendop.

Ik hoop dat je ukkie nog even blijft zitten! Maar mocht hij/zij toch snel komen is dit best een redelijke termijn.

@Baibey gefeliciteerd met je dochter!

5. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Sam is met exact 34 weken geboren dmv een spoedkeizersnede. Hij had wel longrijpers gehad met 31 weken. Hij woog 2620 gram, flinke jongen dus voor de termijn. Sam kreeg sondevoeding en dronk aan de borst/fles. Hij lag ook een paar dagen in de couveuse. Al snel mocht hij naar een warmtebedje en toen hij 9 dagen oud was mocht hij al mee naar huis. Ik denk dat het startgewicht erg belangrijk is.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom je geen longrijpers gehad hebt. Zeker omdat je zegt dat het al bijzonder is dat ze nog in je buik zit.

6. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Plotseling met 34 weken gebroken vliezen en toen ook geboren. Ons jongetje was 2320 gram. Een week in de couveuse en toen nog 2 weken in het ziekenhuis, hij wilde niet goed drinken aan de borst. Dat heeft nog maanden geduurd voordat dat dat goed lukte. Ik heb dus veel gekolfd.

Hij ontwikkelt zich super, niets aan hem herinnert aan zijn vroeggeboorte, misschien alleen dat hij wel prikkelgevoelig is en dat in de nacht moet verwerken.

Hopelijk blijft je meisje nog even zitten!

7. Aylen

Aylen Niet meer actief

#7 Aylen, 6 jul 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jul 2013
    Onze zoon is na spontaan gebroken vliezen geboren met 35 weken. Hij woog toen 2950 gram en was 46 cm. Hij zag er dus gewoon voldragen uit. Helaas toch een infuusje nodig en hij had een hoog bilirubinegehalte en we bleven daarom nog 8 dagen in het ziekenhuis. Aan de borst drinken is helaas nooit gelukt, mede door weinig hulp in het ziekenhuis en sondevoeding de eerste paar dagen. Ik heb nog wel 3 maanden volledig gekolfd, daarna gingen we over op kunstvoeding.

Nu, zes maanden later, merk je nergens aan dat hij te vroeg geboren is. Het is een (hele) flinke baby van inmiddels al 9 kilo en hij ontwikkelt goed, even snel als zijn leeftijdsgenoten :)

Heel veel succes met je kleintje, ik hoop dat ze nog even blijft zitten!

8. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    35,3 met 2,5 kilo, spontaan geboren nav gbs bacterie bij mij. Wel longrijping gehad met 33 weken, maar die schijnen maar een week te werken ofzo dus ik weet niet of het hem een voorsprong heeft gegeven tov kinderen die met 35,3 niets hebben gehad. Hij mocht na 6 dagen mee.

Kun je niet eens langsgaan bij de couveuseafdeling van je ziekenhuis? Weet je al of je bv gaat geven?

9. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Pfff word jaloers als ik lees hoe snel jullie kindjes mee mochten, nathan is geboren met 34 weken een zonde longrijping. Meneertje is nu twee weken oud en ligt nog steeds aan de monitor en drinkt nog niet volledig zelfstandig! Het ligt echt dus aan het kindje! Hier hebben we het hele rijtje kunnen aanvinken, geelzucht, ademhaling temperatuur en niet zelfstandig voeding kunnen drinken. Ondanks dat is het een heerlijk mannetje en hoop ik dat ie snel mee mag!!

10. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Mijn dochtertje heeft wel 5 weken in het ziekenhuis moeten blijven, waarvan ze 3 weken in de couveuse heeft gelegen.
    Ze mocht naar huis, exact op de datum dat ze uitgerekend was :)

Het drinken ging de eerste weken heel moeizaam. Ze wist echt niet wat ze met dat speentje in haar mond moest doen.

Ze is met 35 weken gehaald, omdat ik PE had, en hierdoor groeide ze niet meer.
    Ik heb geen longrijping gehad. Haar longen waren helemaal in orde.

Ze is nu nog steeds heel klein (net een pasgeboren baby). Ze is snel overprikkeld, maar ik weet niet of dat een gevolg is van de vroeggeboorte.

11. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Interessant om de verschillende ervaringen te lezen! Wij kregen vandaag het goede nieuws dat F. uit de couveuse mag naar een bedje! Ze heeft dus 9 dagen in de couveuse gelegen. Ben erg blij!

12. musicalfan

musicalfan Fanatiek lid

7 mrt 2009
    2.279
    0
    0
    @pinklove, hoe gaat het nu?

@baibey, gefeliciteerd met je meisje en wat goed zeg dat ze het zo goed doet

hier mijn meisje geboren met 33wk4dgn. Ze woog net 2 kilo.Na een week mocht ze van couveuse naar wamtebedje. Ze heeft wel sondevoeding en infuus en onder de lamp gelegen.
    Maar ze mocht met precies 36 wk al naar huis.

Inmiddels is ze bijna 8 maanden oud en volgt haar eigen lijntje op de groeicurve. De borstvoeding is heel erg lang tobben geweest, ook met tepelhoedje e.d, pas na 5,5 maand kon ze geloof ik zonder. Nu gaat het super.
    Qua ontwikkeling heb ik ook niet het idee dat ze echt achter loopt. Maar dan nog, ik ben sowieso van mening, of kindjes nu te vroeg, op tijd of te laat geboren worden, ieder kind ontwikkeld zich op zijn/haar eigen manier op zijn eigen tijd.

Hopelijk mag je kleintje nog even blijven zitten! suc6

13. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Luc is onverwacht geboren met 34+5 en heeft geen longrijping gehad. Hij was bij de geboorte 2560 gram. Hij hoefde niet in de couveuse, maar heeft wel een week op een warmtebedje gelegen, hij had erge moeite om zich warm te houden. Hij heeft een paar dagen aan monitor gelegen en infuusje gehad, maar heeft voor zover ik weet geen dips gehad.
    Het drinken ging redelijk goed, hij dronk telkens net aan genoeg om geen sonde te hoeven.
    Ook heeft hij een paar dagen op een lamp gelegen.
    Uiteindelijk is hij na 12 dagen thuis gekomen.

Borstvoeding is uiteindelijk gelukt, maar dat heeft veel tijd gekost. Eerste periode thuis dus elke keer aanleggen, flesje nageven en kolven. Hij had niet genoeg kracht om veel te drinken uit de borst.

Hij is qua ontwikkeling niet echt snel, hij kan nog lang niet zitten of kruipen, maar dat verschil heb je bij alle kindjes.

14. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Dochter geboren met 34+1 week. 2.265 gram. Plotseling gebroken vliezen en vrij snel daarna geboren. Waarschijnlijk veroorzaakt door gbs.
    Dochter heeft geen longrijping gehad. Heeft ruim een week in de couveuse gelegen. Ca. 3 dagen ademhalingsondersteuning dmv cpap gehad. Ze had best last van onrijpe longen. Tweemaal onder de blauwe lamp in verband met geel zien. Ze heeft tot ongeveer 2/3 maand nog geel gezien. Daarna was het weg.

Ze heeft ruim 2 weken aan de monitor gelegen. In het begin veel saturatiedips en een veel te snelle ademhaling.
    Eerste dagen kv via sonde. Later volledig bv via de sonde.
    Vanaf 1,5 week live aan de borst geprobeerd. Ging moeizaam. Fles ging eveneens moeizaam. Maar is uiteindelijk allemaal wel gelukt, al is ze nooit een makkelijke drinker geworden.
    Ze mocht na ruim 3 weken naar huis.

Ontwikkeling prima. Geen bijzonderheden eigenlijk. Gewoon gemiddeld.

15. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Dank jullie wel voor alle reacties! Eigenlijk klinken de meeste, hoewel een zware eerste periode voor sommigen, wel positief! Vaak dus wat problemen met ademhaling, (borst)voeding en op temperatuur blijven...

Veel hebben toch wel die longrijping gehad lees ik. Toch nog maar eens vragen of dat bij mij niet alsnog kan - al is het maar voor mijn geruststelling. De reden dat ik die tot dusver niet heb gehad is dat het steeds 'slecht' is, maar wel stabiel-slecht. Nu gaat het sinds vorige week achteruit (in mijn geval verkort de cervix verder), maar ik blijf net boven de nu geldende grens...zodoende nog geen longrijping. Nu wil ik ook niet onnodig medicatie (en ik het ziekenhuis liggen...) maar denk dat het me toch wel veel rust zou geven. Moeilijk. Straks weer naar het ziekenhuis dus, ben benieuwd hoe het er nu voor staat en wat de arts adviseert. Ben erg nerveus...maar dat ben ik natuurlijk al weken ;)

16. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    hier een dochtertje geboren met 30 weken. 900 gram was haar gewicht. ik heb longrijping gehad op 27 weken. maar deze spuiten werken maar 2 weken. dus heb ik er nog gekregen een dag voor ze gehaald is. maar je moet 2 prikken krijgen en die hebben dan nog 48 uur inwerking nodig of ze werken niet. dus ik denk niet dat ze bij mij gewerkt hebben. maar mijn meisje had direct een zuurstofgehalte van 100 procent. ze heeft nooit iets moeten krijgen van zuurstof. dus het hangt ook heel veel van je kindje af. vind wel dat ze de spuiten voor de zekerheid mogen geven hoor. ze werken 2 weken hé.

17. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    @pinklove: ik kreeg met 34 weken geen longrijping meer en ook geen weeenremmers. Er zitten ook nadelen aan, dus vandaar dat ze liever niet doen als het niet hoeft. Nu je 34 weken bent hoef je niet echt meer bang te zijn voor (te) onrijpe longetjes is mijn verteld.

18. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is via een spoedkeizersnede gehaald met 35.1 nadat ik al vanaf 24 weken plat ivm extreem hoge bloeddruk, welke niet met medicatie te reguleren viel. (op het einde 245/180) wel longrijpingspuiten gehad met 30 weken.
    Ze woog iets meet dan 2 kilo, deed het goed in het begin. Wel cpap gehad, daarna zuurstof via neusbrilletje, sonde en infuus.
    Na ruim 3 weken mocht ze mee naar huis. Haar ontwikkeling nu is goed, ze is 9 maanden en loopt achter een loopkar, maar van de week voor de 5de keer opgenomen in het ziekenhuis.

Oogoperatie gehad, twee maal gestopt met ademhalen... Dus hoewel ze het enerzijds erg goed doet, hebben we veel zorgen om haar...

19. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Mopje, klopt! Is mij ook verteld. De bevalling komt op gang omdat het kindje een 'signaal' uitzendt en daarvoor is het nodig dat de orgaantjes klaar zijn - zoiets iig. En een bevalling is vervolgens dusdanig stressvol voor een kleintje dat de orgaantjes gerijpt zijn als hij/zij dan eenmaal op de wereld is :) Bij een ks is dat nog even anders, omdat de bevalling heel abrupt is. Daarom hebben kleintjes dan vaak nog wel even wat ondersteuning nodig is mij uitgelegd... Zelfs met 38 weken krijg ik nog longrijping voordat de geplande ks gedaan wordt, omdat de ervaring is dat de longetjes van deze kleintjes toch nog niet altijd helemaal rijp zijn en door de snelle bevalling ook niet kunnen rijpen door vrijkomend stresshormoon.

Lexxie,wat heftig al die problemen bij jullie kleintje! Wordt ervan uitgegaan dat dit samenhangt met de vroeggeboorte? Sterkte!

20. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Mijn zoon is met 34 weken geboren en ligt nu nog in ziekenhuis puur voor de onrijpe longentjes.....dus is echt per kind afhankelijk! ( hopelijk mag ie snel mee...)

Wel moet ik zeggen dat het heel plotseling was dat me vruchwater knapte en de kleine man was er binnen twee uur! Misschien dat daar mee te maken heeft:)

Deel Deze Pagina