Onze kinderen hebben flink wat speelgoed. Veel losse frutsels. Dokterspullen, knuffels, poppen en poppenspullen, knikkerbaan, enz. Nu heb ik het speelkeukentje weg gedaan en nu hebben ze een groot Playmobil huis... Maar... wanneer gaat nou al dat frutselspul weg en spelen ze echt alleen met Playmobil, of alleen auto's of alleen barbies. Ik wil dus barbiespullen afwisselen met Playmobil en autootjes enz. Ligt dan standaard op de kamer. Maar van die losse ongecathegoriseerde (is dat een woord?) -zooi, wil ik vanaf.. Oudste knutselt ook veel, dus daar ook een kast vol van... Lekker onsamenhangend verhaal. Maar ze zijn beladen met speelgoed.. en ik vind het gewoon te veel. Te veel verschillend. Wie heeft tips haha.
Als ik speelgoed koop dan gaat het meestal om een aanvulling op. Op het moment gaat het dan vooral om duplo en lego. Ik krijg serieuze kriebels van losse flutsels Gelukkig snapt de omgeving mijn punt ook steeds meer. Voor de lego heb ik een hele bouwplaats gemaakt. Daar is geen ruimte voor flutsels. Als er een verjaardag of feestdag aankomt dan motiveer ik om 'ruimte te maken voor nieuw speelgoed'. Soms verdwijnt er wat om, als het echt niet gemist wordt, voor goed te verdwijnen. Maar ze hebben van de 'goede' school sint ook bijvoorbeeld een brandweerwagen. Ik krijg dan de nijging om die te vervangen met een brandweerwagen van lego...
Ikea vakkenkast kopen met manden erin, of stevige dozen die je ergens in je kamer kwijt kunt, zoiets. En dan per categorie 1 vak/mand/doos: barbies, lego, duplo, maar bijv. ook dat losse spul. Zo hebben wij hier 1 la met o.a. een auto/ paar plastic dieren/ tolletjes/ kettingen, dat soort dingen. Wil je dat losse spul ECHT weg hebben zit er natuurlijk maar 1 ding op: weggeven/wegdoen/weggooien Verder geldt hier de regel: voor elk ding wat erin komt, gaat er ook minstens 1 ding uit. En daarnaast kopen we zelf eigenlijk nooit iets ''tussen de bedrijven door''. Dus alleen met verjaardagen en sinterkerst krijgen de kinderen wat en verder eigenlijk niet (alleen voor zoontje 1x gedaan in die 4 jaar tijd).
Praktisch gezien is de kallax echt heel handig. Maar man wat is het een lelijk ding De vlag hangt uit wanneer die lelijke kasten enkel in de bergingen staan. Ik ben nog steeds zoekende naar een systeem dat net zo handig is, maar met een gezelliger uiterlijk. Met hacks kom je een eind. Maarja daar gaat ook een hoop tijd in zitten. @ts. Ik denk dat je eerst zou kunnen nadenken over het belangrijke speelgoed. En dan een systeem zou kunnen bedenken waarin je dat kan bewaren. Ik zou evt wel een foto willen posten van ons nieuwste bouwwerk. Maar ik weet niet of je daar wat aan hebt.
Nou, wij zijn dus bezig met bedenken wat we willen met de nieuwe inrichting van de slaapkamer van onze jongste. Zit zelf te denken aan een langgerekte, lage kast. Als ik foto's van voorbeelden zie denk ik bij sommige ook: oh neee, zo overduidelijk van dat lelijke, cheap ass ogende spul. Maar hier hebben we de Kallax dus in het zwart, waardoor hij niet zo lelijk is In het wit of misschien nog wel erger: berkenfineer, vind ik kasten al gauw cheap ass (dus lelijk) over komen..
Wij hebben vooral zwart en wit. Het voordeel van die lelijkere berkenprint is wel dat je beschadigingen minder snel ziet. Daarbij is het soms ook wel handig om wat hoge wandkasten te hebben zodat ze niet alles tegelijk overhoop kunnen trekken. Ik was alles behalve fan van berkenprint. Maar voorlopig is dat het enige wat er na een jaar nog echt toonbaar uit zag.
Ik kwam van de week trouwens een foldertje tegen met zoiets maar dan in mooi (mos?)groen. Maar kon m daarna niet meer vinden Vast of weggegooid door m'n man of door onze kinderen onze de tafel of bank gekeild...
Bedoel je een vakken kast? Alles is binnen no time 10x zo oud voor het zicht, het is echt niet leuk meer Zwart kan je vaak met een stift nog een beetje fris laten ogen. Maar het lijkt soms alsof de meubels gewoon aangevreten worden. Nog niet zo lang geleden heb ik een hele lading meubels in weet ik het hoeveel lagen histor gezet en binnen de kortste keren zag het er gewoon niet meer uit. Die meubels kunnen alsnog naar de milieustraat. Terwijl de lelijke eikenlook tafel een lading vork putjes heeft. Die zie je niet van ver af, voor het oog is hij nog netjes. Ik snap ineens die lelijke oude eikenhouten meubels die mensen vroeger hadden.
Dan mag ik dus nog blij zijn hoe het eruit ziet. De kallax kast ziet er nog heel goed uit. Hij stond beneden met een lack tafeltje. Zodra hij er niks meer mee deed en wij de kast teveel ruimte in vonden nemen en we de boel op zijn kamer gezet. Hij heeft een kleine kamer maar wel een omdraai bed. Daar staat de kallax kast onder en alles in die manden. Zodra hij teveel meuk heeft zoeken we de boel weer uit. Nu is zo'n moment, dus we moeten weer aan de slag want we hebben geen zolder. Nu heeft hij alleen een kleine opbergpoef met wat speelgoed beneden. In de kast onder de trap staat een gammel kastje met alle klei meuk. Kastje was 3.75 en is nog steeds heel. (Zo'n klein buizen frame kastje) Knutsel spullen staan ook in de kast. De rest boven.
Eigenlijk is mijn jongste zoon van 5 juist dol op al die rommeltje. Plastic dieren, dino's, dat wordt allemaal ingezet als hij bouwwerken maakt met kapla. Dochter is nog veel erger, die heeft haar bureau vol met in mijn ogen rommel. Maar voor haar zijn al die spulletjes heel belangrijk. Binnenkort hebben ze allemaal een nieuwe eigen kamer, dan gaat het meeste naar boven. Daarnaast heb ik een metalen stellingkast in de keuken, met op de onderste twee planken zwarte dozen met deksel van Ikea. Daar zitten de rommeltjes in van jongste zoon, en wat daar in past mag beneden blijven. Die stelling past perfect bij de keuken en woonkamer, de zwarte bakken zijn mooi en je kijkt er niet in.
Al die losse frutseldingen zitten hier bij elkaar in 1 bak. Dat zijn de dingen waar nog het vaakst mee gespeeld wordt.ego playmobil, barbies, duplo, hot wheels, zoef zoef etc...we hebben het allemaal (gehad) en het staat/stond allemaal stof te happen. Maar de simpele verrekijker, het vergrootglas, een tolletje, een dobbelsteen etc. Zijn de beste speelgoedjes hier. Verder spelen ze veel met de fleecekleden, kussens van de bank en de stoelen. Hutten bouwen dus Ze zijn bijna 5 en 8. Ik sta op het punt om veel speelgoed weg te doen en/of op hun kamer te zetten want het staat hier echt voor de sier beneden.
Oudste weer op school. Jongste met barbies spelen, ik twee vuilniszakken rommelspeelgoed weggedaan. Wij hebben zo'n metale zwarte kast, open maar onderin deuren. Daarin staan de bakken met kapper/dokter/tutteldingen, bakken met trein- en autobaan. Nu de krijtbank beneden, met alle losse zooi erin. En de bak met alle poppenspullen inclusief kinderwagens staan nu achter de bank. Haha.
Hier hebben ze ‘frutselbakken’ - daar zitten al die losse frutsels in en eens in de zoveel tijd kiep ik zo’n bak om en filter ik het uit. Alle kapotte, vieze etc dingen gaan dan weg, bv gummetjes waar ze op hebben zitten knagen, of kinder-ei-surprises die uit elkaar liggen. De poppenspulletjes liggen hier bij elkaar, van die losse diertjes en dino’s ook alles bij elkaar, dokterspulletjes bij elkaar... Ik wil nu binnenkort hun speelkeukentje weg doen en alle Duplo, dat ruimt ook lekker op
Het speelgoed zit gesorteerd in bakken. Ik zet regelmatig speelgoed (waar weinig of niet mee wordt gespeeld) op zolder. Als ze er een half jaar niet naar hebben gevraagd, gaat het weg. Kapotte dingen gaan in de prullenbak. Ik ga eens in de zoveel tijd met mijn kinderen door al het speelgoed heen. Wat wil je houden, wat mag weg, wat wil je verkopen (geld mag in de spaarpot). We hebben gelukkig weinig 'losse frutsels'. Ook hier geldt de omruilregel: 1 ding erin = 2 dingen eruit. En belangrijk om te weten: less is more. Als kinderen niet kunnen opruimen, heb je teveel speelgoed Ze spelen vaak beter en intensiever met minder speelgoed (= minder prikkels).
Wij hebben de kallax kast met 4 groene manden, past het toch nog een beetje in huis. Ik vind de speelgoedkist met bank wel leuk van Ikea, stuva, daar kunnen ze ook nog op zitten. Kan je daar de barbies in doen als ze met de playmobil spelen en andersom.
Wat vinden je kinderen? Zij spelen, jij niet meer. Als ze alleen met barbies, playmobil en auto’s spelen en de rest nooit aanraken ok, maar als ze er nog volop mee spelen, dan is dat toch wel sneu. Met kleine kinderen heb je nou eenmaal speelgoed is huis, maar over een paar/aantal jaar is dat ook weer voorbij. Mijn dochter van 12 knutselt alleen nog (altijd al zo geweest) , had allerlei speelgoed maar daar deed ze bijna nooit iets mee. Alles inmiddels opgeruimd of verkocht. Als ik dat eerder had geweten dan had ze veel minder gekregen met Sinterklaas en verjaardagen. Zoon (9) heeft alles op zijn kamer staan en neemt soms wat mee naar beneden om mee te spelen. Maar inmiddels heeft hij geen speelgoed meer nodig, hij zit liever 24/7 op zijn telefoon. Doen we natuurlijk niet.
Hier juist wel nog die ‘zooi’/het frutselspul dat vinden ze het leukst, met speelgoed spelen ze amper/niet...
Hier spelen ze juist graag met dat lossen spul. Ze hebben beiden 1 bak vol ermee. Dat is dan ook gesorteerd. Af en toe gooi ik er iets uit weg.
Hier gaan veel losse dingen als Mcdonalds speeltjes eerst nog naar buiten, dan wordt het in het zand/zwembad gebruikt, gaat sneller kapot en dan kan het zo weg zonder gezeur
Bij mijn oudste gewoon in delen weg gegooid als ze op school was. Nooit wat over gehoord. Playmobil en Lego zit nu in kisten voor de jongste straks. Speelgoed heeft de oudste niks meer mee..