Onze zoon van net drie jaar geeft al paar weken aan moe te zijn. Gaat half 7 op bed, en staat rond 6 uur weer op, dus slaapt zowat klok rond en slaapt door. We hoeven hem dus niet te wekken om wakker te worden. Overdag slaapt hij ook niet, dat wil hij al heel lang niet meer.. Vanaf 2+ ongeveer. Wanneer hij net uur wakker is klaagt hij dat hij moe is, of na 2u... Wanneer we na 2u wakker zijn bijvoorbeeld in de auto gaan zoals vandaag, dan valt hij dus gewoon ruim een uur in slaap. Iemand hier bekend mee?
Zoals je schrijft lijkt het erop dat ondanks dat hij niet wilt, toch wel behoefte heeft aan een middagdutje. Veel kinderen hebben nog wel een dutje ergens op de dag op die leeftijd. Wat hier hielp was om tegen mijn kind te zeggen die bij hoog en laag beweerde het niet nodig te hebben; je hoeft niet te slapen, Maar je blijft wel in bed. Spelen met haar knuffels deed ze Dan om daarna in slaap te vallen . En Dan ging ik niet in op kreten als 'ik Ben niet moe'. Gewoon liggen, ik kom straks nog wel even bij je kijken. Misschien iets wat jouw zoon ook Kan helpen? Hij valt in slaap dus fysiek heeft hij dat dutje wel nodig zou ik denken..
Dit lijkt me volledig normaal gedrag. Allebei de kinderen hebben dat alleszins gehad. Geen middagdut meer op die leeftijd, want dan sliepen ze 's nachts niet. Maar zaten we in de auto, dan vielen ze meteen in slaap. Zoontje van drie heeft het nu ook, maar school heeft daar zeker haar rol in, dat is gewoon erg vermoeiend. Misschien bedoelt hij niet zozeer dat hij moe is na twee uur, maar dat hij nood heeft aan een rustpunt? Bij ons gaat dan de tv even op, of lezen we boekjes.
Nee hoor, die komt gewoon z'n bed uit.. Of gaat huilen. Dat vind ik dan ook niet nodig. Haha Maar na een uur of 2 al klagen over moe zijn?