Hallo! Ik heb een klein vraagje. Ik probeer sinds 2 maanden zwanger te worden. Mijn moeder had in al haar zwangerschappen last van zwangerschapsdiabetes. Verder komt er geen diabetes in mijn familie voor. Heb ik nu ook een verhoogde kans op zwangerschapsdiabetes? Mijn moeder heeft hierdoor twee miskramen gehad, daar is onderzoek naar gedaan. Stel dat ik een verhoogde kans heb om dit te krijgen, kan ik dan iets doen om miskramen te voorkomen? (koolhydratenspreidend dieet bijvoorbeeld?) Alvast bedankt voor het antwoord!
Hoi Lisetthea, Er zijn meerdere factoren die een eventueel verhoogde kans geven op zwangerschapssuiker. Ik zou dit als je weer zwanger bent dit even bespreken met de verloskundige. De miskramen, mocht je twee miskramen hebben gehad na twee zwangerschapstesten, dan kom je naar alle waarschijnlijkheid in aanmerking voor extra onderzoek. Ik zou dit dus eens met de huisarts bespreken als dit nog niet gebeurt is. Zwangerschapssuiker ontwikkelt zich in de zwangerschap rond 24-26 weken. Dus de zwangerschapssuiker is geen oorzaak van de miskramen. Je kan miskramen niet voorkomen. Verder zijn er wel kleine factoren die invloed hebben, de belangrijkste die ik wil meegeven is roken. Rook je, dan heb je inderdaad een verhoogde kans op miskramen. Dit is hetzelfde met alcohol. Maar voorkomen kan je niet. Succes, hopelijk gaat jullie wens snel in vervulling en ga je snel de eerste periode door, groetjes, Japke