Maar toch blijf ik eraan denken.. Ik ben 21 weken zwanger en ben 24 jaar. Mijn vk vond het onnodig om een nekplooimeting en alle andere testen te doen aangezien ik jong en gezond ben. Me 20 weken echo was ook goed. Maar stel dat de echoscopiste iets over het hoofd ziet? En ik heb geen onderzoekjes gedaan, stel de baby heeft wel het syndroom? Ik ga sowieso van m'n kind houden, maar ik maak me zo ontzettend veel zorgen. Zijn er testen die ik nog wel kan doen? Of iets om dit nare gevoel uit mijn hoofd te krijgen..
Eh, je verloskundige vond het niet nodig en dus heb je geen nekplooi meting gehad? Wou je dit zelf wel en had je dit aangegeven?? Zo ja vind ik dat echt schandalig, ik ben 20 en heb alsnog de keuze gekregen om de test wel of niet uit te laten voeren..
Onze gyn gaf toen aan dat veel aandoeningen niet 'alleen' komen maar je bv bij down syndroom met 20 weken wel een hart afwijking zou kunnen vinden, of bv een waterhoofd bij een andere aandoening. Wij kiezen zelf zowizo niet voor de combinatie test want het geeft geen zekerheid. Je hebt nooit de garantie op een gezond kind, alleen is het fijn om te zien dat je 20 weken echo goed is. En stel dat je baby down syndroom heeft, dan is dat zo toch? Je gaf toch al aan dat je geen abortus wou plegen. Sorry, erg nuchter. Maar achteraf kan je er toch niets meer aan doen.
Wat heb je zelf gezegd tegen de vk op dat moment dan? En ja, het kan. Kennissen van ons hebben een goede echo gehad. Maar toch heeft hun zoontje Down.
Het is volkomen logisch om je zorgen te maken over de gezondheid van je kindje, het is ook best een onzekere tijd natuurlijk, zo'n zwangerschap. Vergeet niet dat de test waar jij het over hebt, een kansberekening is, het is alsnog niet 100% zeker dat er niets of juist wel iets met je kindje is. Helemaal zeker weten doe je het pas als je kindje geboren is, en zelfs dan kan er later nog wat zijn qua gezondheid. Je moet proberen positief te denken: je hebt een goede 20 weken echo gehad waar geen afwijkingen op te zien waren, en in bijna alle gevallen komt er nu gewoon een gezond kindje uit.
Nekplooi kan niet meer... Dan zou je op eigen kosten een vruchtwater punctie of vlokkentest moeten doen. Maar met de 20wk echo hadden ze soft markers moeten vinden als het zo zou zijn. En daarnaast geven alle testen hoeveel je er ook doet geen zekerheid op een gezond kindje.
Weet niet of dat je bedoeling is, maar het klinkt een beetje alsof je je vk de schuld geeft dat er geen test is gedaan. En als dat zo is, dan is dat natuurlijk niet terecht. Je bent er zelf bij geweest en als het goed is heb je de tijd gehad om je in te lezen. De test kan je nu niet meer doen, dat moeten tussen een bepaald aantal weken. Je hebt wel de 20 weken echo en als daar niks uit is gekomen dan zal het zo'n vaart niet lopen. Bovendien, de test die je gehad zou hebben is slechts een kansberekening waarbij je slecht kan scoren en een gezond kind kan krijgen, of goed kan scoren en alsnog een kind kan krijgen met een ernstige aandoening. Bovendien zijn lang niet alle aandoeningen zichtbaar, dus een zwangerschap, getest of niet, is altijd een risico. Het blijft altijd spannens natuurlijk, maar ik zou het echt loslaten nu. De 20 weken had anders wel wat moeten laten zien
Een spannende tijd is het inderdaad. Je hebt gelijk, het is alsnog niet 100 procent zeker. Stom hé? dat ik me zo'n zorgen maak. Vrouwen die een kind hebben die ik ken, zeggen dat zij dat ook in het begin hadden, of bij hun eerste kind. Gelukkig was de 20 weken echo wel goed inderdaad
Wij hebben bewust geen nekplooimeting gedaan, omdat dat niet meer geeft dan een kansberekening. Dan weet je nog niks zeker en is altijd alsnog vervolgonderzoek nodig voor meer zekerheid. Bij de 20-wekenecho kijken ze zoveel na dat dat voor ons persoonlijk voldoende (en meer zeggend dan een kansberekening was). 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit. Ik weet niet of je op deze termijn nog een bloedtest (nipt) kunt laten doen? Is wel prijzig, want wordt nog niet vergoed in NL.