Normaal bevallen met rugklachten?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Stephanie87, 6 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik kom net met mijn vriend terug van de gynogoloog om te kijken hoe ik zou bevallen...
    Nu wil zei dat ik normaal beval en wij willen een keizersnede...
    Ik heb mijn l5 en s1 verschoven in mijn rug en ben bang voor verdere verschuiving tijdens de bevalling...

Hebben mensen hier ervaring met een slechte rug en normale bevalling??
    Hoe stonden jullie erin en hoe heb je de bevalling ervaren?

Wel word ik eerder ingelijst en krijg ik meteen pijnstilleng ivm dat ik ook chronisch vermoeid ben...dat de pijn mij niet teveel uitput...

Ben er echt heel verdrietig om omdat ik nu nog met alle onzekerheid sta..

2. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Heej heej,

Vervelend zeg! Ik heb hier geen ervaring mee en ik weet ook niet precies wat jouw klachten betekenen.
    Ik vroeg me alleen af of het voor jou iets zou schelen om in bad te bevallen? Door dat je gewichtloos bent in het water komt er misschien minder druk op je rug te staan? Ik weet het niet hoor, ik heb er ook helemaal geen verstand van.. Maar wilde het toch even voorstellen.
    Hopelijk zijn er hier meiden met meer ervaring die je gerust kunnen stellen en gaat de bevalling gewoon goed!!

3. mimi81

mimi81 Lid

17 nov 2010
    85
    0
    0
    Hoi,

Ik ben een rugpatient. Ik heb scoliose. Dat is een schreef groeiing van de ruggenwervels. Ik heb een bocht van 42 graden in mijn ruggenwervel.het mag niet meer worden dan 45 graden want dan moet ik geopereerd worden. Bij mijn vorige bevalling kon ik niet op mijn rug blijven liggen om de weeën op te vangen. Ik heb bijna de hele tijd op mijn zij gelegen tot aan het laatste moment. Ik durfde geen ruggeprik vanwege dat mijn ruggenwervels schreef zitten. Ik snap wel dat de gynaecoloog wilt dat je gaat proberen om normaal te bevallen en geen keizersnede. Als je normaal bevalt mag je weer snel naar huis. Bij een keizersnede lig je toch weer een aantal dagen in het ziekenhuis, dat gaat ook weer van je kraamzorg af thuis. En je herstel duurt veel langer bij een keizersnede als bij een normale bevalling.

4. baby S

baby S Actief lid

18 feb 2013
    169
    1
    0
    mama zijn
    Zeeland
    Beste stephanie, ik heb zelf een wervel die beschadigd is dus makelijk er uit plopt mijn vk geeft mij advies om speciale zwangerschaps gym voor mensen met rug problemen te doen. Misschien idee om te vragen of dat ook bij jou in de buurt is

5. Stephanie87

Baby s ga jij wel op de normale manier bevallen?

6. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Hier een hernia en een gekanteld si gewricht en beide keren normaal bevallen. De eerste keer met ruggeprik na een rugweeenstorm van 6 uur, en daardoor ook veel last en pijn gehad achteraf. Twee weken terug bevallen van onze dochter en dit was in 3 uur gepiept waarvan maar half uur echte pijnlijke rugweeen. Dit keer zonder pijnstiller en herstel gaat super. Geen last van mijn rug dit keer!

7. Stephanie87

Dat klinkt heel positief....:)
    Ben vooral bang dat het bij het persen verder schuift...al is de kans klein geloof ik...
    Ik word nagekeken of ik een ruggesprik mag..maar andere pijnstilleng is er gelukkig ook....
    Bevallen is al spannend maar dot maakt het wel extra....
    Maar ben blij jou verhaal te lezen!!

8. Ingeltje33

12 okt 2012
    77
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig he, dat er maar zo weinig info is voor dit soort gevallen? Ik liep daar ook enorm tegenaan toen ik net zwanger was. Ook ik ben nl. rugpatient op dezelfde hoogte als jij. Facetgewrichten op l5 s1 die kapot zijn. Ik slik normal tramadol als chronische pijnstiller, tijdens zwangerschap oxycontin.

Ik dacht precies hetzelfde als jij, dat keizersnee veel beter zou zijn. Mijn gyn legde uit dat omdat je na keizersnee veel immobieler bent, dit slechter voor de rug is. Ik bleef sceptisch. Ik ben met 37 weken ingeleid en normaal bevallen. Het is mij erg meegevallen. Toen mijn rug echt heel pijn begon te doen, ben ik gaan douchen. Dat hielp een tijdje maar na een uur kon ik niet meer staan van pijn en vermoeidheid. Uiteindelijk heb ik pethedine gehad toen het te heftig werd in mijn rug en dat ging heel goed. Ik wou zelf ruggeprik, maar had al teveel ontsluiting.
    Nu is het wel dat mijn persfase heel vlot verliep, de hele bevalling vanaf start weeen maar 5,5 uur en 16 min. persen. Maar ik kon de pijn goed handelen en de extra pijn in mijn rug was goed te doen en heeft geen schade aangericht. Ik heb het uiteindelijk maar 2 uur echt zwaar gevonden, maar je weet dat het ophoudt. Dat hielp mij er wel door.

Belangrijk is om goed in je bevalplan aan te geven dat ze niet afwachtend zijn met pijnmedicatie en dat je zelf op tijd aan de bel trekt. Wacht niet tot het niet meer gaat, maar geef aan zodra het zwaarder wordt.

En persoonlijke tip: zorg dat je goed vangnet hebt in de periode na de bevalling. Het vele thuiszitten met mijn dochtertje, het slaapgebrek enz. heeft bij mij gezorgd voor flink veel extra pijn. Zorg dat je hulp hebt dat je overdag ook goed kan blijven bewegen!

Sterkte en ik duim dat het bij jou ook zo goed gaat!

9. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    hier 1 verschoven wervel

ben natuurlijk bevallen in tijd van 4 uurtjes. Met vooral rug weeen.

prik in mijn been gehad. ging super.

en geloof t of niet sinds de bevalling minder last van mijn rug!!!!!

(ok lig nu wel plat omdat t niet gaat maar goed overleef ik ook wel)

10. SharonR

SharonR Actief lid

17 jan 2012
    468
    0
    0
    Een hernia gehad en een maand voor ik zwanger werd geopereerd. Tijdens mijn zwangerschap was ik bezorgd over mijn rug, want zou mijn lichaam dat allemaal wel kunnen dragen? Gelukkig nergens last van gehad en ik heb ook maar een korte bevalling gehad, waarbij ik geen last heb gehad van mijn rug. Zoonlief inmiddels zes maanden en nog steeds klachtvrij.

De gynaecoloog raadt je ook niet zomaar een keizersnede af. Dat is echt een zware ingreep hoor! Ik snap je zorgen, maar een natuurlijke bevalling is denk ik wel beter..

11. Peony84

Peony84 Fanatiek lid

23 jun 2012
    1.885
    0
    0
    Nederland
    Ik heb een zenuwbeschadiging opgelopen na een hernia aan l5 s1. Al sinds 2,5 jaar veel zenuwpijn en uitstraling naar mijn linker bil en been.
    Het gaat wel steeds beter gelukkig...
    Ik heb het besproken met mijn artsen die mij geopereerd hebben, mijn fysiotherapeute, mijn gyn en mijn vk. Ik mag gewoon lekker thuis bevallen (wil ik ook heel graag).
    Dus ik zou het gewoon met iedereen overleggen.
    Ik lees nu ook het boek hypnobirthing. Grappig dat ik eigenlijk al veel dingen automatisch goed deed om met pijn (in het algemeen), om te gaan. Ik krijg steeds meer vertrouwen in mijn lichaam nadat ik dat vertrouwen de afgelopen jaren totaal kwijt was.
    Succes!!

12. baby S

baby S Actief lid

18 feb 2013
    169
    1
    0
    mama zijn
    Zeeland
    @Stephanie
    Ik ga voor normale manier.

13. Stephanie87

Wat een fijne verhalen!!!
    Echt het stelt me erg op gemak en moet in mijn lichaam vertrouwen...
    Dus in overleg met de gyn ga ik denk ik toch de normale bevalling bespreken...moet over 4 weken er weer heen....

Super bedankt!!!

14. Sugarblossom

Sugarblossom VIP lid

23 jul 2010
    5.439
    11
    38
    Vrouw
    Nederland
    Wat Indy zegt een bad bevalling zou ook kunnen. Ik hoop dat je eruit komt kijk goed naar wat jij wilt hoor gynaecologen willen nog wel eens echt hun zin hebben. Sterkte!

15. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een slechte rug. Vooral op mijn rug liggen brengt veel pijn met zich mee (was voor de zwangerschap niet). Ik kan dan nauwelijks nog overeind komen. Ik heb deze angst al meerdere malen uitgesproken. Mij wordt een baarkruk aangeraden. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit, maar ze zorgen ervoor dat de baarkruk bij de hand is.

16. Littlejoy

Littlejoy Actief lid

29 dec 2012
    438
    0
    0
    ik heb een hele slechte rug.
    Heb 4 jaar geleden het cauda syndroom gehad op L4/5 gehad en daarna ontsteking bij de tussenwervels.
    Voor ik zwanger was, slikte ik tramadol.
    Nu, niets en het gaat prima.
    Heb wel therapie en wil dolgraag normaal bevallen.
    Vraag me af of een ruggenprik überhaupt kan, omdat mijn tussenwervels erg dun zijn. En daar komt de epiduraal tussen.
    Heb rond de 30 weken gesprek met de gynaecoloog en bespreek dan of ik normaal kan bevallen.
    Zeker omdat mijn zenuwen zijn beschadigd. Persen zou bijv. al een hele kunst worden. Toch ga ik ervoor en overweeg hypno birthing. Een manier om om te leren gaan met pijn en angst.

Succes meid, je kan het! vertrouw je lichaam.

Deel Deze Pagina