Klussen, verven e.d. als je zwanger bent

Discussion in 'Zwangerschap' started by Joiedevivre, Nov 22, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

Aug 1, 2014
    717
    0
    0
    Hallo dames,
    Even een vraag want als ik zoek op 'klussen' in het forum kom ik alleen andere dingen tegen ;) dit gaat dus over het échte klussen in huis zoals verven, laminaat leggen, lampen ophangen, verhuizen. Wij gaan binnenkort verhuizen maar moet voor die tijd nog veel gebeuren (verven, laminaat, etc etc). Zit nu op 22 wkn en kan lichamelijk nog best wel wat. Verf is op waterbasis en kan dus geen kwaad. Maar zijn er anderen die ook nog gewoon hielpen in het huis met klussen als je zwanger was en zo ja, wat deed je dan en hield je het lang vol?

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je wilt niet weten hoeveel ik geklust heb tijdens mijn drie zwangerschappen! Bij mij misschien een rare uiting van 'nesteldrang', maar opeens 'moest' er dan weer zo nodig van alles (ook samenloop van omstandigheden). Tuurlijk klust mijn man dan ook wel (enigszins) mee, maar er is eigenlijk niets dat ik niet doe omdat ik zwanger ben/was.
    Dus ook gewoon laminaat leggen, behangen, spullen sjouwen, zagen en breken. Naarmate de zwangerschap vordert alleen in een iets ander tempo (en nu bij de derde aan het eind bijna niets meer ivm bekkenklachten). Gewoon kijken wat goed voelt en goed naar je lijf luisteren, dan kun je meer dan je misschien wel dacht.

3. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

Jun 30, 2014
    845
    85
    28
    Ik zou wel aanraden tussendoor rust te pakken. Je kunt wel iets, maar maak het niet te gek. Ga niet op trapjes staan, maar ga dan liever zitten en de grondklusjes doen. Dozen inpakken kun je wel, maar ga ze niet tillen. Laat dat aan anderen over. Als je duidelijk op de doos zet waar die in het nieuwe huis naar toe moet (Keuken,, woonkamer etc) dan kun je daar wel weer uitpakken. Overigens kastjes schoonmaken etc kun je ook nog :) Ga niet over je grenzen heen, maar zoek de grens op. Je bent zwanger, niet ziek ;)

4. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

Aug 1, 2014
    717
    0
    0
    Haha dat is zeker waar.

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik heb eigenlijk alledrie mijn zwangerschappen gewoon geholpen zoals ik dat ook gedaan had in een niet zwangere staat. Gewoon naar je lichaam luisteren en wat niet gaat, gaat niet.

6. Lisann

Lisann Actief lid

Apr 18, 2014
    182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je voelt het zelf het beste aan, denk ik!
    Wij zijn verhuist tijdens mijn zwangerschap naar een pand waarin alles van 0 opgebouwd is. Dus heb geschilderd, laminaat/zeil gelegd, gesloopt, gesjouwd, geklauterd, op trappen gestaan en had zelf nergens last van. Maar neem ook je rust wanneer je lichaam echt duidelijk aangeeft wanneer het even teveel wordt.. Je merkt het zelf snel genoeg! Gefeliciteerd en succes met klussen!

7. LSQ

LSQ Niet meer actief

Wij kregen de sleutels van de nieuwe woning toen ik bijna 27 wkn zwanger was en heb meegeklusd. Wel heb ik minder geholpen dan tijdens verhuizingen waarbij ik niet zwanger was; buik en balans zorgden voor extra uitdagingen...
    Wat trouwens voor mij hielp was een ligbedje in de nieuwe woning. Daarop kon ik af en toe even bijkomen en mijn lichaam rust geven.

8. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

Apr 21, 2014
    656
    163
    43
    Wij hebben de sleutels van ons nieuwe huis vorige week gekregen (33 weken zwanger) en ik klus ook mee. Al moet ik wel zeggen dat het in een langzamer tempo gaat en dat ik het sjouwen aan anderen over laat. Verder is er nog best veel dat ik kan doen, zolang ik ook maar voldoende rust pak en naar mijn lichaam luister. Wat niet kan kan niet en wat wel kan kan wel...

9. Key

Key Fanatiek lid

Dec 13, 2013
    2,145
    0
    36
    Italië
    Ik heb met 26-28 weken ook geverfd (wel met verf op waterbasis) en ikea dingen in elkaar gezet. Wel rustig aan gedaan

10. Maartt

Maartt Fanatiek lid

Mar 30, 2011
    4,843
    725
    113
    Hier precies hetzelfde.
    Dit keer hebben we wel minder te verbouwen gelukkig. Maar er staan toch echt nog een paar grote klussen op het programma.
    Daarbij gaan vrienden van ons verhuizen. Zij is ook zwanger. Wij gaan hen ook helpen met klussen.

Het enige wat ik niet meer doe is de echt hele zware dingen sjouwen.
    Al is dat niet helemaal waar, ik probeer het hahaha.
    Van de week moest het bed van onze dochter toch echt naar zolder :D.

Met mijn dochter stond ik met 37 weken nog te stucken. Maar ik voelde me tot op het laatst toen eigenlijk best prima. Nam wel wat meer rust tussendoor.

11. El1983

El1983 Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    3,561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Je kunt gewoon gaan klussen hoor, alleen let wel goed op dat je op tijd stopt. Ik had er steeds moeite mee om te bepalen tot hoe ver ik nu kon gaan met als gevolg dat ik daarna erg moe was :)
    Ondertussen weet ik nu wat ik kan en wanneer ik even rust moet pakken ;)

12. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

Aug 1, 2014
    717
    0
    0
    Thanks voor de adviezen. Vandaag maar begonnen met het klussen :) Rustig aan gedaan en sowieso ieder uur even pauze genomen. Ging best goed. Maar was wel moe na zo'n 4 uurtjes ;) M'n lichaam geeft gelukkig goed aan wat ik kan hebben en wat niet.

13. Humtum

Humtum Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    1,046
    30
    48
    Noord Brabant
    Ik heb eigenlijk tot 32 weken nog vanalles gedaan behalve zware dingen tillen. Je lichaam geeft echt wel z'n grens aan, je moet er alleen wel goed naar luisteren! Ik nam tussendoor iets meer rust, deed klusjes op t einde in stukjes etc. Nu (36w) doe ik eigenlijk nog steeds alle dingen in t huishouden (natuurlijk gedeelde taken met man maar geen veranderd onderscheid sinds zwangerschap) alleen dan met meer pauze en tillen.

14. Humava

Humava Niet meer actief

Ik heb tot 36 weken geholpen met klussen. Niet te zware dingen natuurlijk maar gedaan wat nog goed voelde.

15. noid

noid Fanatiek lid

Oct 29, 2012
    2,245
    0
    36
    Tilburg
    Ik heb gisteren nog een halve zolder staan schilderen ;)

16. Gigii

Gigii Actief lid

Apr 18, 2014
    416
    272
    63
    Wij zijn met 22w verhuisd en heb ook best veel gedaan. Manlief moest werken en ik kon maar niet wachten met klussen. Heb 2 kamers behangen, wc en badkamer geschilderd, gordijnen en rolgordijnen opgehangen, lampen opgehangen en natuurlijk meubeltjes gemonteerd. Je moet wel veel rust nemen en niet vergeten om te eten en te drinken. Doe gewoon rustig aan en t komt wel goed. T wordt wel met de dag moeilijkker hoor. Ben dus erg blij dat ik al veel gedaan heb.

17. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Hier geholpen met babykamer behangen en de kinderkamer van de oudste helemaal alleen geverfd (wel in 2 dagen). Een theedoek voor mijn neus geknoopt uit voorzorg en gaan met die banaan ;).
    Of het verstandig is om op trappen te staan e.d. is natuurlijk wat anders... Maarja nesteldrang he ;)

18. meissie83

meissie83 Bekend lid

Nov 30, 2012
    810
    0
    0
    het huishouden in goede banen lijden
    Ik heb momenteel de taak op mij genomen om de deuren in huis te schilderen. En daarna de babykamer te verven. Ik neem voldoende rust en moet echt luisteren naar mijn lichaam.

19. Veertje1986

Veertje1986 Bekend lid

Jul 26, 2014
    550
    38
    28
    NULL
    NULL
    Ik heb gedurende mijn zwangerschap ook veel mee geholpen in huis. Verven, laminaat leggen, behangen, meubels in elkaar zetten en ga zo maar door. Naarmate mijn zwangerschap vorderde deed ik het wel steeds rustiger aan en deed ik ook niet alles meer. Zolang je goed luistert naar je lichaam, kan je alleen nog best wat doen.

Share This Page