Tijdens mijn vorige zwangerschap veel last van jeuk gehad over mijn hele lichaam (vooral mijn benen) en deze zwangerschap begint het weer. En met jeuk bedoel ik dan tot krassen en bloedens toe jeuken. Na mijn vorige zwangerschap heb ik dit eigenlijk ook wel gehouden, maar hield ik het redelijk in bedwang door een parfumvrije wasmiddel te gebruiken en geen wasverzachter meer. Doe ik nu nog steeds niet, maar de jeuk is er dus weer. Smeer me nu meestal in met zwitsal bodylotion wat ik van mijn dochter nog heb staan om te zorgen dat mijn huid niet droog wordt, maar heb niet het gevoel dat het veel helpt. Heeft iemand misschien betere ideeen, een vettere creme ofzo? Hoop het deze zwangerschap nl wel een beetje onder controle te krijgen, de vorige keer was echt drama (slippers aanmoeten omdat ik mijn wreef helemaal kapot had gekrabbeld van de jeuk en dus geen schoenen aan kon )
Geen tips maar herkenbaar. Vooral na het douchen is het echt verschrikkelijk terwijl ik expres al niet zo warm douche, ook al verschillende soorten zeep enzo geprobeerd.. Sterkte, jeuk is echt verschrikkelijk.
Ik zou dit wel even aangeven bij je verloskundige. Die kan je dan testen op cholestase. Houd het even in de gaten!
Ieuw, ik herken je verhaal. Wordt ook gek van de jeuk maar dan vooral op mijn buik waar de striemen nu inschieten als je er naar kijkt... Je zou het even moeten bespreken met je vk, want zwangerschapscholestase heeft als hoofdklacht ook vooral gekmakende tot haast invaliderende jeuk. Maar dat ontstaat meestal pas in het 3e trimester. Ik kreeg als tip om te smeren met kokosolie en dat helpt inderdaad, maar vanmorgen een tube cetomacrogol gepakt en dat werkt voor mij nog beter. Gewoon bij de Kruidvat te koop. Ik had het ooit voorgeschreven gekregen van mijn dermatoloog toen ik een bijzondere soort eczeem had en zorg nu nog steeds dat ik een tube in huis heb. Het ruikt niet lekker, maar werkt als een trein. Ik heb vanochtend nog niet gekrabt.
Laat je bloed even checken! Zwangerschapscholestase treedt vaak pas later op, maar bij een tweede zwangerschap kan het eerder optreden en heftiger zijn.
Gezien je het je vorige zwangerschap al had en eigenlijk ook nog lichtelijk na de zwangerschap en je nog maar 13 weken zwanger bent denk ik persoonlijk niet dat het cholestase is, uiteraard kan het geen kwaad dit wel even te laten testen Heb zelf vier keer cholestase gehad dus ik weet hoe erg jeuk kan zijn, Wat hier hielp is mijn huid vet houden met parfum vrije olie maar niet te veel smeren met zalfjes ed want ook dat kan gaan jeuken, Lichte kleding, geen spijkerbroeken maar leggings met een zacht jurkje, vooral katoen,, geen prikkelende stoffen niet te warm douchen maar zeker niet te koud, door de kou slippen de vaten dicht wat dus weer gaat jeuken, het beste is beginnen met koud zodat lauw water voor de huid al lekker warm voelt, het bloed kan dan weer lekker door stromen en het voelt alsof je een heerlijk warme douche hebt gehad Verder kun je vragen of een verwijzing naar de dermatoloog deze kan licht therapie voor schrijven, ik heb er geen ervaring mee ivm chronische ziekte mocht dit niet maar lichttherapie schijnt jeuk verlichtend te werken.
Ik zou parfumvrije producten kiezen, bijvoorbeeld neutrale bodylotion of inderdaad een vette crème zonder parfums, kun je wel bij de apotheek krijgen
Zwitsal is nu niet echt een goed product voor een gevoelige/ jeukende/ eczeem huid. Ben je eczeem gevoelig? Tijdens mijn zwangerschappen heb ik nl ook meer last van mijn eczeem. -niet te heet en warm douchen -niet te vaak - een goede parfum vrije zalf zoals dr vaseline cetromagrogol op recept maar ook vrij verkrijgbaar bij een drogist - zoveel mogelijk katoen dragen en geen zwetende stofjes etc
Ik heb dit tijdens de zwangerschap van mijn dochter ook gehad rond dat termijn, bij mij was het vooral ter hoogte van de borsten, ik werd er echt gek van en heb van alles geprobeerd, crème, van die verkoelende crème, natte doeken noem maar op, niks hielp ( heb er zelfs nog wat littekens van, van het krabben ) Uiteindelijk bij de huisarts een soort allergie pil gekregen en die hielp, maar een paar dagen genomen en toen nergens meer last van gehad. Ik hoop voor je dat het snel over is, het is echt om gek van te worden.
Gelijk stoppen met Zwitsal! Ik zou liever gaan voor een zeepvrije, vette crème. Toevallig heb ik gisteren koelzalf van onze eczeemdochter 'gepikt' omdat mijn buik ook zo begon te jeuken. Werkte meteen! Ik zou blijven wassen met zeepvrij wasmiddel. Het ruikt misschien niet zo lekker, maar geeft minder kans op irritatie. Parfum btw niet direct op je huid spuiten, maar liever op je sjaal of kleding.
Bedankt voor jullie reacties, herkenbaarheid en tips! Ik denk zelf niet aan Cholestase, dit was het bij de vorige zwangerschap ook niet, maar het is inderdaad wel iets wat ik bij de verloskundige aan ga geven. Heb morgen weer een afspraak, dus neem het zeker dan mee. Exceem heb ik niet en zit ook niet echt in de familie, dus denk niet dat het daar iets mee te maken heeft. Mijn moeder is wel gevoelig voor verzorgingsmiddelen met parfum erin en zelf nooit eerder last van gehad, tot aan mijn vorige zwangerschap dus. Inmiddels ben ik zelf ook gestopt met douchegel met parfum etc en dan idd gestart met Neutral wasmiddel. Zit nu wel te bedenken dat ik regelmatig met mijn dochter in bad ga en we dan schuimbad er in doen en daar zal natuurlijk wel parfum in zitten Dus dat ook maar even niet meer doen. Ook inderdaad weer wat beter letten op de wasmiddel en wasverwachter, dat ik inderdaad nu voor alle was gewoon de neutral pak en geen wasverwachter gebruik. Zwitsal bodylotion is idd ook niet zo goed idee nu ik er meer bij stil sta haha. Ik hou de cremes die hierboven genoemd zijn nog even in gedachten en zal morgen bij de verloskundige even navragen of zij nog tips heeft.