BSN nummer noteren bij ophalen bestelling

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Nog een beetje verbaasd, maar zojuist heb ik mijn web bestelling opgehaald bij de winkel.
    Uiteraard moest ik mij bij het afhalen legitimeren, maar vervolgens noteerde ze ook mijn bsn nummer, wat ik erg bijzonder vind en nooit heb meegemaakt.
    Is iemand van jullie bekend met dit 'beleid' ?
    Het gaat overigens niet om iets duurs of speciaals, gewoon 2 shirtjes van de Coolcat a 40 euro.
     
  2. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Nee nooit van gehoord. Ik had dat ook echt niet toegestaan zonder toestemming.
     
  3. pardoes

    pardoes VIP lid

    15 apr 2009
    7.316
    914
    113
    Normaal wordt het nummer van je idbewijs genoteerd, dat is al jaren zo, dat is verplicht bij verzending met bepaalde bedrijven omda het ook door anderen opgehaald kan worden en dat op deze manier altijd te achterhalen is, dus denk niet dat ze je bsn nummer op hebben geschreven maar het nummer van je idbewijs.
     
  4. Aries

    Aries Niet meer actief

    Heel vreemd, jouw BSN-nummer gaat hun niks aan. Ik heb zelf mijn BSN-nummer afgeplakt op mijn paspoort en rijbewijs. Hotels maken ook vaak een kopie, maar die hoeven mijn BSN-nummer ook niet te weten.
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  5. Be Happy

    Be Happy Niet meer actief

    Dat dus. Weet je zeker dat het je BSN-nummer was? Wellicht per abuis een vergissing van iemand die het verschil niet weet tussen je ID-nummer of je BSN-nummer? (Vakantiekracht? Iemand die er net werkt?)
     
    2littlemonkeys vindt dit leuk.
  6. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Je BSN mag alleen gebruikt worden door overheidsinstanties en organisaties waarvoor het wettelijk is vastgelegd. Dus in dit geval mag het niet lijkt mij.
    Weet je zeker dat je BSN is vastgelegd en niet het documentnummer van je identiteitsbewijs? Zoja, dan zou ik teruggaan en zorgen dat het alsnog verwijderd wordt.
     
  7. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ja ze heeft mijn bsn nummer opgeschreven, mijn rijbewijs nummer trouwens ook.
    Ze wist het verschil overigens wel want er stond bsn: xxxxx
    Rijbewijs nr: xxx
    Denk toch dat ik contact met de winkel opneem om te vragen of dat normaal is, ik vind het toch niet zo'n fijn idee dat ze mijn bsn nummer hebben.
     
  8. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Ja, zou even navraag doen bij de winkel inderdaad!
     
  9. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Vraag ze vooral op welke wettelijke basis zij denken je BSN te mogen vastleggen.
     
    Be Happy vindt dit leuk.
  10. Micera

    Micera Fanatiek lid

    23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Een BSN door de wet extra beschermd. Het is geen gewoon persoonsgegeven, maar een bijzonder persoonsgegeven. Dat betekent dat er extra strenge regels gelden welke organisaties dit nummer mogen registreren / gebruiken.

    Ik kan me niet voorstellen dat een winkel dit juridisch mag doen. Ik kan in ieder geval geen grondslag bedenken waarop een BSN noodzakelijk is. Ik zou dan ook vragen of ze je BSN willen verwijderen.
    https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/burgerservicenummer-bsn

    Hier staat letterlijk jouw voorbeeld genoemd als verboden gebruik van een BSN. Daar heeft de autoriteit persoonsgegevens tegenop getreden.
    https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/ap-treedt-op-tegen-verboden-gebruik-bsn
    https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/identificatie/identiteitsbewijs#mag-een-winkel-of-ophaalpunt-waarbij-ik-mijn-online-gekochte-product-ophaal-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-maken-5158
     
  11. LiveLifeLovely

    LiveLifeLovely Niet meer actief

    Dit.
    Mij is wel vaker om id kaart gevraagd bij afhalen, puur om te weten wié het opgehaald heeft. Volgens mij voeren ze het id kaart nummer in, niet je bsn.
     
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Omdat ik in 99% van de gevallen mijn ID laat zien bij bv het afhalen van een pakje of iets soortgelijks, heb ik m'n bsn afgeplakt. Soms vragen bedrijven ook om een kopie bijvoorbeeld, dan is dat afplakken ook handig. In gevallen dat mijn bsn wel gezien moet worden kan ik de tape er zo af halen, handig :) Ik zag deze tip geloof ik bij Kassa of Radar? Er is ook een app waarmee je een kopie kan maken van je ID/paspoort voor bedrijven ed, die app maakt onnodige info ook onherkenbaar en plaatst geloof ik een watermerkje op de kopie, ook handig.
     
    LiveLifeLovely vindt dit leuk.
  13. Pera

    Pera Actief lid

    4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Bij DHL schijnt het gebruikelijk te zijn. Al ging het wel op het pasnummer als ik het mij goed herinner en niet om het BSN nummer.
     
  14. Zusterke

    Zusterke Niet meer actief

    Ik vind het trouwens ook vreemd dat de bsn nummer op je rijbewijs en in je paspoort wordt gezet.
    Ik woon in Belgie en heb een Nederlands paspoort waar geen bsn in is vermeld. Dot omdat we in het buitenland wonen. Ik heb overigens wel een bsn nmr aangezien ik in Nl werk en ook zorgverzekering etc heb in NL.
    En het is dus geen gemis dat Mijn bsn nr niet in mijn paspoort staat.
     
  15. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Bizar dat dit verboden gebruik is, maar dat het BTW-nummer van een ZZP-er ook het BSN-nummer is van de eigenaar van het bedrijf en dat de belastingdienst deze ondernemers verplicht om het BTW-nummer op de website en alle andere communicatie te vermelden...
     
  16. manaolana

    manaolana Niet meer actief

    @Fuddey goeie tip van dat afplakken! Ga ik ook doen.

    @Zonnebloem92 laat je nog even weten wat voor reactie je hebt gekregen? Ben wel heel benieuwd eigenlijk!

    En geheel off topic. Maar iedereen weet toch wel dat de N in BSN voor nummer staat en dat BSN-nummer dus nogal dubbelop is :p;)?
     
  17. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Klopt, daar zou de Belastingdienst nodig eens mee moeten stoppen. Belachelijk dat zelfstandigen op deze wijze kwetsbaarder worden gemaakt voor identiteitsfraude. Als het goed is doet de Autoriteit Persoonsgegevens overigens onderzoek naar het gebruik van BSN als BTW-nummer deze zomer. Ik weet alleen niet wanneer de uitkomst hiervan gaat komen.
     
  18. jeshh

    jeshh Niet meer actief

    Ja klopt inderdaad, maar het is in eerste instantie afgewezen omdat... het tree duur en te lastig zou zijn om aan te passen. Zucht.
     
  19. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.236
    2.640
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Ja de Belastingdienst had dat aangegeven toch. De staatssecretaris was ook van mening dat een ander nummer hetzelfde risico oplevert. Wat totaal voorbijgaat aan het feit dat BSN direct te koppelen valt aan allerlei databestanden, en een ander nummer niet.
    Ik ben benieuwd of de AP een wettelijke grondslag voor deze verwerking vindt of dat de Belastingdienst straks alsnog gedwongen wordt om het aan te passen.
     
  20. 1BB

    1BB Bekend lid

    3 okt 2016
    573
    67
    28
    Vrouw
    ♡
    Hier altijd met DHL en nooit mijn paspoort hoeven laten zien.
     

Deel Deze Pagina