Kletsen 2 jaar en 3 maanden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door loco1, 20 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo meiden

Ben nou toch eens benieuwd. Onze dochter praat zoveel, maar ik ben benieuwd of dit nou normaal is? We hebben eigenlijk geen vergelijkmateriaal. Niet dat het nou zo belangrijk is, maar ik ben gewoon benieuwd.
    Ze bestelt bijvoorbeeld zelf haar krentenbol bij de bakker. Als iets op is, zegt ze: moeten we ff nieuwe kopen! Als ik iets heb gegeten zegt ze: Heb je het op? Wil je er nog eentje? en als ik dan ja zeg, gaat ze er nog eentje halen.:D Mag ik dit of dat?
    Ze praat hele zinnen. Ik heb blabla...mag ik... van jouw....gaan we....of 'ik ga Bert en Ernie even aanzetten! (dvd) en dan zet ik de radio even uit mama'!;) (ik noem maar een voorbeeld)
    Verder telt ze tot 20, snapt ze vormen, vierkant, driehoek etc..ze kent de letters vh alfabet en ze zingt heel veel liedjes mee.
    Verder snapt ze begrippen als hier en daar, ertussen, erop, eronder,jij, ik en van jouw...ze verwisselt zelf een dvd en drukt op de juiste knopjes van de dvd en afstandbediening. En ze onthoudt de dingen zo goed. Dingen van een half jaar geleden weet ze nog over te vertellen, soms ineens 'out of the blue'. Ook personen onthoudt ze heel goed, waar ze wonen en welke mensen bij elkaar horen etc.. nouja..
    Het is geen topic om op te scheppen, want misschien is het heel normaal voor deze leeftijd. Ik weet het eigenlijk niet..ben benieuwd naar jullie reacties.
    Groet mirjam

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.795
    113
    Ja lastig of het nu echt heel snel is.

Isabella kletst ook al erg snel hele zinnen en soms sta ik versteld van de woorden die ze nu al kent. Isabella kan tot 20 tellen in het Nederlands en tot 15 in het Engels. Gewoon door het op tv bij Dora te hebben gezien. Ik heb daar nooit mee geholpen. Onthouden kunnen ze natuurlijk nu als de beste.

Hmmm, lekker patat, daar ben ik dol op. Dat is natuurlijk erg grappig.

Een nichtje van ons die was zelfs nog sneller met praten. Die sprak nog voor 2 jaar echt net als een 5 jarig kind. Erg duidelijk en hele zinnen.

Het is wel verschillend per kind.

3. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Ons wordt vaak verteld dat ons mannetje snel is. Geen idee, heb van dichtbij ook geen vergelijkingsmateriaal.
    Hij praat ook veel en goed, ook idd hele zinnen. Hij begrijpt ook veel, boven, onder etc idd. Daarnaast ook de kleuren, geen probleem. (wat weer heerlijke discussies oplevert smorgens, want meneer is gek op oranje en pas als ie zelf gezien heeft dat alle oranje shirts in de was zitten is blauw ook goed ;))
    Afstandsbediening ook favoriet, hij weet precies welk knopje aan en uit is, en ook harder en zachter geen probleem ;)
    En idd, dat onthouden, pfff, wordt er soms moe van. Alle buren kent hij bij naam, hij weet welke auto van wie is en wie waar woont. Ook opmerkingen die al heel lang geleden zijn kan ie zo weer roepen. Ach en je kunt ze alles leren, en das dan soms wel goed voor mama's ego: Als ik zeg. Daan heeft dikke billen, dan geeft hij als reactie: En mama heeft klein kontje :D:D:D

oja, Hij is nu 2 jr en 1 mnd

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Merel is bijna 2 maanden ouder, maar doet dit al een maand of 8 (steeds beter natuurlijk). "Mama, gaan we even boodschappen doen, wc papier is op" of " Anouschka heeft honger, mama moet jij even een flesje maken"? Ze ratelt echt de hele dag door. Allerlei liedjes zingt ze in de goede volgorde en na 1 keer voorzingen zingt ze het na. Nu met schoenzetten komen sint. kapoentje, zie ginds komt de stoomboot, sint, bonne bonne bonne, en sint is jarig er allemaal vlekkeloos uit. Kleuren, tellen tot 15, letters van het alfabet (van de week waren we samen aan het puzzelen en ik zei :"dit is de B van Beer". Nee, dat is de B van basketballen zegt ze.....

Hier op het cb vonden ze het heel snel...ze praat nu voor een 4 jarige ongeveer. Verledentijd, tegenwoordige tijd, vervoegingen allemaal prima, met hier en daar een vergissing tussendoor. De een is nou eenmaal sneller dan de ander. Jou kindje is dus ook wel snel denk ik, maar inderdaad, wat is nou snel en wat niet..... Op cb vonden ze haar dus wel snel, wij weten niet beter, dus voor ons is het niet snel of langzaam, het is zoals het is.

5. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

Hoi,

Hier nog 1 die hartstikke veel al kletst voor zijn leeftijd.
    Vind het wel erg gezellig trouwens:).
    Op straat krijg ik ook veel reacties,waarschijnlijk komt dat ook omdat hij wel aan de kleine kant is en schatten mensen hem jonger waardoor het verschil nog groter lijkt.

Maar ieder kind heeft zo z'n eigen dingetjes waar ze in uitschieten,denk ik.

6. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Ze is snel, absoluut. Onze dochter was ook zo snel en ik kan met haar nu "echte" gesprekken houden. Geniet ervan zou ik zeggen!

7. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    t/m 18 maanden waren het losse woordjes en daarna kwamen de zinnetjes van 2a 3 woordjes, nu zijn het al meer woordjes achter elkaar.
    hoop zeggen wel dat ze voor haar leeftijd al heel veel kletst, of dat zo is geen idee.

8. Wen26

Wen26 VIP lid

16 jun 2007
    12.487
    0
    36
    Ik vind het helemaal niet opschepperig overkomen hoor Loco1... ik vraag me namelijk ook wel eens af om mijn dochter nou echt zo snel is, of dat mensen dat gewoon over haar zeggen... als ik het zelf vergelijk met andere kindjes heb ik soms ook wel het idee dat ze meer praat en dingen eerder begrijpt, maar ik zie en hoor mijn dochter natuurlijk de hele dag...

Mijn dochter is nu 1 jr en 9 mnd en ze maakt zinnetjes van 5 a 6 woorden. Ze zegt bijvoorbeeld zinnetjes als: mama hoeft niet te werken? papa ook niet te werken? mama kijk, buiten donker! Fenne ook mee boodschappen doen? Poesje ook op bank zitten? Mama helpen schoenen aan doen... etc.
    Ook zingt ze liedjes mee. Bij veel liedjes kan ze al zinnetjes, deze zinnetjes zegt ze bijv. helemaal zelf: oh kom maar eens kijken... poesje mauw, kom eens gauw... bob de bouwer, kunnen wij het maken... etc.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat als zij even oud is als jouw dochter dat ze dan ook zo praat als zij nu doet...
    Leuk he als die ontwikkelingen? Ik krijg dr geen genoeg van. Mijn vriend en ik updaten elkaar ook elke avond over wat ze die dag weer allemaal heeft gezegd en gedaan... zijn gewoon hele simpele dingen allemaal, maar ik vind het zo leuk om te horen wat ze allemaal weer nieuw heeft geleerd!

9. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    Ik herken dit ook vol op:)
    wel gezellig maar denk ook wel eens even..
    Hoe nu is 5 min je mond dicht;)
    Ik heb ook vaak gehoord dat ze erg vlot is,
    het zal wel.. heb ook geen vergelijk materiaal.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Hier ook zo'n kletskous, net zo oud. Ze maakt behoorlijke zinnen meestal ook nog in de juiste tijd.
    Op de peuterspeelzaal vonden ze het wel dat ze veel zegt voor haar leeftijd.
    Ik lag me soms rot om wat ze allemaal zegt. Liedjes zingen vindt ze ook leuk en dat klinkt zo schattig met zo'n klein stemmetje!
    Ze heeft het geheugen van een olifant, weet ook altijd precies waar we naartoe rijden, al zijn we bijv. maar 1 keer ergens geweest en daar nog een behoorlijk eind vanaf.

11. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    sophie is laat met praten, maar begrijp ik op de creche weer best snel met andere dingen. zo kan ze zelf haar jas aantrekken, kunnen kinderen van haar leeftijd op de kdv nog niet volgens leidster. ze is goed met motorische priegeldingetjes. en wij vinden haar best slim, maar ja dat zeg je natuurlijk altijd.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klinkt allemaal heel bekend van een paar maanden terug! Dezelfde soort zinnetjes en gedeeltes van liedjes. Nu zingt Eva in de maneschijn helemaal alleen, wel met wat schoonheidsfoutjes :) En ze zingt in bed regelmatig poesje mauw, hondje waf en een tijdje terug ook visje in het water (is uit de gratie momenteel ;)). In mijn onderschrif staat de link naar een filmpje hoe ze het anderhalve maand geleden samen met mij zong en dit is een filmpje van vorige week, zie sinds komt de stoomboot, had ze die dag net van papa geleerd en nu kan ze al een langer stukje zelf zingen filmpjes.nl - Eva zingt zie ginds komt de stoomboot -
    (let er vooral even op hoe onze dramaqueen netjes met haar hand voor haar mond kan hoesten :)).

Mensen om ons heen zeggen wel dat Eva snel is met praten en de kleine kinderen die ik ken die begonnen pas na 2 jaar met wat zinnetjes praten, dus ik vind Eva als ik het daarmee vergelijk ook wel snel. En ik hoor en zie wel meer kindjes van Eva's leeftijd die nog heel erg weinig zeggen. Maar goed, ieder z'n eigen tempo hoor. Ik vind het heel leuk dat Eva zo goed praat, en ook erg makkelijk ;). Maar iedereen krijgt met z'n kindje uiteindelijk die geweldige fase :)

Het verbaast me trouwens wel dat ze ook voltooid deelwoorden en verleden tijd gebruikt. Nu lees ik dat veel kindjes dit dus wel snel oppikken, maar ik had het absoluut niet verwacht! Ze begint vaak zelf met woorden verbuigen, als het dan niet klopt corrigeren we haar (zeggen het 2 keer even duidelijk) en over het algemeen zegt ze het dan goed. Zoals bv. Mama Piet Piraat/ Bert en Ernie aangedaan. Koeien gevonden! (als we in de auto zitten en koeien zoeken (en vinden ;)) langs de weg :))

13. Onze oudste dochter was een maand of 18 en praatte toen al hele zinnen kende al rijmpjes en kon al een hele berg liedjes zingen...

dus ik vind 2 jaar en 3 maanden wel mee vallen

Overigens kon ze pas fietsen met 5 jaar :D
    en lopen met 16 maanden;)

Deel Deze Pagina