Extreme angst voor bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Zonnebloe, 21 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wanneer mensen denken aan een bevalling, denken ze aan gillende vrouwen, veel pijn en uitputting. Toch zijn er ook vrouwen die hun bevalling helemaal niet zo hebben ervaren. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om de bevalling zo pijnloos mogelijk te laten verlopen, zonder dat je direct gebruik hoeft te maken van een ruggenprik of andere pijnmedicatie.

Weeën doen pijn!

Bevallen en dan vooral de weeën die erbij komen kijken, kan behoorlijk pijnlijk zijn. Toch ervaart de ene vrouw de pijn heel anders dan de andere vrouw. Waar dit precies aan ligt is nooit echt een compleet sluitend bewijs voor gevonden, maar er zijn wel een aantal dingen die je kunt doen om de kans op een relatief pijnloze bevalling te vergroten.

Het hormonale verhaal achter bevallen

Tijdens de bevalling maakt je lichaam allerlei hormonen aan. Twee hormonen die een belangrijke rol kunnen spelen bij je pijnbeleving tijdens de bevalling zijn endorfine en adrenaline. Deze twee hormonen staan loodrecht tegenover elkaar en hebben een tegengesteld effect op de pijnbeleving tijdens de bevalling.

Endorfine:

Ontstaat als je jezelf kunt ontspannen tijdens de bevalling
    Zorgt ervoor dat je minder pijn ervaart dan je zou ervaren zonder de endorfine
    Zorgt voor een gelukzalig gevoel
    Versnelt de ontsluiting

Adrenaline:

Ontstaat als je gespannen of angstig bent tijdens de bevalling
    Zorgt ervoor dat je méér pijn ervaart dan wanneer je jezelf had kunnen ontspannen
    Zorgt voor een remming van de aanmaak van endorfine
    Zorgt ervoor dat de ontsluiting langzamer gaat
    Kortom: ontspannen tijdens de bevalling zorgt ervoor dat je minder pijn ervaart dan wanneer je gespannen bent! Hieronder geef ik een aantal tips om je te kunnen ontspannen tijdens de bevalling:

Tips om te ontspannen tijdens de bevalling:

1. Weet wat je te wachten staat

Door middel van een cursus, zoals de cursus Samen Bevallen, kun je jezelf goed voorbereiden op de bevalling. Doordat je weet wat er gebeurt in je lichaam hoef je jezelf minder zorgen te maken of alles wel goed gaat. Ook begrijp je dankzij zo'n cursus beter wat de verloskundige tegen je zegt tijdens de bevalling. Hierdoor kun je jezelf beter ontspannen.

2. Beval waar jij je prettig voelt

De ene vrouw wil naar het ziekenhuis bevallen, de andere vrouw gaat voor een thuisbevalling. Geen van beide is beter of slechter; het gaat erom waar jij jezelf prettig en veiig voelt. Wel is het zo dat je in het ziekenhuis vaak te maken krijgt met meer mensen aan je bed dan wanneer je thuis bevalt. Dit kan spanning veroorzaken.

3. Leer jezelf ademhalingsoefeningen aan

Door je ademhaling onder controle te houden kun je jezelf bewust steeds dieper laten ontspannen. Oefen dus tijdens de zwangerschap veel met het bewust ontspannen door middel van je ademhaling. Tijdens de bevalling kun je hier veel baat bij hebben.

4. Vertrouw op je lichaam

Een bevalling is een heel bijzondere gebeurtenis. Wanneer je erop vertrouwt dat je lichaam weet wat het moet doen en dat het allemaal goedkomt, zorgt dit ervoor dat je meer kunt ontspannen. Sommige vrouwen bereiden zichzelf voor door middel van het denken en opzeggen van positieve teksten, om dit vertrouwen in hun lichaam sterker te maken. Dit wordt hypnobirthing genoemd.

5. Maak gebruik van warm water

Als er iets is dat ontspannend werkt voor lichaam en geest, is het warm water. Door de weeën door te brengen onder de douche of in bad, kun je de weeën beter aan. Warm water zorgt er ook voor dat je spieren zich meer ontspannen en dat de kramp van de weeën beter te verdragen is.

Meer mogelijkheden...

Buiten deze 5 tips zijn er nog veel meer mogelijkheden om je lichaam en geest in een staat van ontspanning te krijgen, waardoor de pijnstillende hormonen hun werk optimaal kunnen doen. Zorg bijvoorbeeld door een ontspannen sfeer door middel van kaarsen, wierook en rustgevende muziek.... Zorg ervoor dat je tijdens de bevalling mensen om je heen hebt die je vertrouwt en waar je van houdt....

Wat je ook doet: ontspan en probeer te genieten van de bevalling! Tenslotte is het iets dat je niet vaak zult meemaken! Ik kan zelf met alle eerlijkheid zeggen dat de bovenstaande tips voor mijzelf hebben geholpen en dat ik mijn bevalling een van de mooiste momenten uit mijn leven vind, dat ik met alle liefde zou willen overdoen... Het eerste moment dat ik mijn zoontje zag was magisch en onvergetelijk. Hoe pijnlijk een bevalling ook is, het is het allemaal waard!

Deel Deze Pagina