Ligt er aan of ze die OGTT met een vingerprikje doen of met bloedafname uit je arm. Dan duurt het 3 werkdagen om te verwerken. Ik heb inderdaad ook gigantisch dorst. heeeeeeeeeel vervelend Continu ook een droge mond en nooit is het genoeg. Altijd een flesje water bij me en als ik die vergeet ben ik gewoon in de stress en moet ik bij het eerste beste plekje dat ook maar iets drinkbaars verkoopt iets halen. Mijn dochters vragen wel eens om een slokje uit mijn flesje, maar dat vind ik gewoon naar hahaha. Ze krijgen het wel hoor, maar dan denk ik 'nee nee niet teveel!!' En daardoor inderdaad ook zo veel plassen... Blugh. Maar ook hier geen suiker. Had er trouwens mijn eerste twee zwangerschappen geen last van, de laatste twee wel.
Ik denk dat als je 6 liter op een dag drinkt dit niet "normaal" is! Een kennis van mij had dit: Diabetes insipidus is een zeldzame vorm van diabetes die niets te maken heeft met bloedsuiker. Bij diabetes insipidus is het regelmechanisme voor vochtopname en vochtuitscheiding van het lichaam ontregeld. De nieren scheiden voortdurend water uit, waardoor iemand veel moet plassen. Daardoor is er kans op uitdroging, wat kan leiden tot een hoge hartslag, lage bloeddruk en constipatie. Vormen van diabetes insipidus: Een vorm die ontstaat door een hormonale verstoring in de hersenen. Bijvoorbeeld door een tumor, hersenoperatie of hersenletsel. Een vorm die ontstaat doordat de nieren niet goed werken. Deze vorm is meestal erfelijk, maar kan ook komen door medicijnen of door andere aandoeningen. Een vorm die alleen voorkomt tijdens zwangerschap en meestal weer verdwijnt 4 tot 6 weken na de bevalling. Een vorm door verstoring in het dorst-mechanisme dat vanuit de hersenen wordt geregeld. Iemand krijg meer dorst en drinkt en plast te veel.
Ohh nu ik er weer aan denk...ik had ook zooooo'n dorst tijdens mijn zwangerschap. Ik dronk voor de nacht een halve liter, dan nam ik een halve liter mee en daarna vulde mijn man nog een keer mijn halve liter. Onvoorstelbaar haha. Ik had trouwens verder geen suiker oid.
Voor de zekerheid even bellen met de VK, ik heb zwangerschapsdiabetes ontwikkeld met 33 weken...het is zeg maar nooit te laat... Ondanks dat ik nu insuline spuit drink ik ook nog steeds erg veel maar ja, je lichaam heeft het blijkbaar ook nodig!
Ik heb vanochtend die bloedtest laten doen. Nog een heel gedoe, eerst prikken, dan een mierzoet, goor drankje drinken, dan na een uur weer prikken en daarna na een uur weer. Morgen zie ik mn vk, maar dan is de uitslag er wsl nog niet. Hopelijk hoor ik het snel, want ik durf nu nauwelijks nog iets zoets te eten . @groot: daar had ik nog nooit van gehoord. Maar als ik het goed begrijp kan dit dus sowieso niet middels zo 'n glucose opnametest worden getest. Mocht er niets uit de glucosetest komen, dan zal ik dit eens aankaarten bj mn vk. Dank je.
Hier even een update voor eventuele nieuwsgierigen of meiden die met hetzelfde kampen. M'n bloedwaardes bleken idd licht afwijkend en ik heb nu vanmiddag een gesprek met een dietiste. Ik zal mn eetpatroon de laatste weken wat moeten aanpassen en als dat volgende week voldoende blijkt hoef ik niet aan de meds. Ik ben wel benieuwd in hoeverre er nog echt winst te behalen valt met mn eetpatroon, want de laatste weken was ik toch al zeer voorzichtig met toegevoegde/industriele suikers en lege koolhydraten, maar goed alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Ik ben wel blij dat ik niet gelijk aan spuiten ofzo moet en dat ik er waarschijnlijk mooi op tijd bij ben en hopelijk geen Guinness Book of Records size baby krijg .
Het gaat er juist om dat je de koolhydraten goed verdeeld over de dag heen. Ik heb zwangerschapsdiabetes en eet gezond. Echter at ik op sommige momenten bijvoorbeeld veel fruit en bij een andere maaltijd weer helemaal geen koolhydraten. Nu ik met hulp van de diƫtiste zorg dat ik de koolhydraten beter verdeel, zijn de waardes onder controle. Dus het heeft wel degelijk zin Succes met de laatste loodjes.
@Leen: die dietiste zei inderdaad precies wat jij zei, haha, niet uitbannen, maar goed verspreiden. Ik heb nu een heel haalbaar dieetplan meegekregen en zal eens kijken of dit werkt. Achteraf at ik mn koolhydraten juist heel erg niet verspreid over de dag (vrijwel alles in de ochtend en de rest van de dag nauwelijks nog iets). Ik ben blij om te horen dat een aangepast eetpatroon bij jou in ieder geval werkt.