Hoi dames! Ik was vorige week bij het cb om mijn zoontje van 6 weken te wegen en het cb-vrouwtje schrok nogal, omdat hij 5,3 kilo blijkt te wegen Ze dacht dat de weegschaal misschien iets raars had gedaan dus werd Z nog een keer op de schaal gelegd, maar het ging toch echt om 5,3 kilo. Ik vertelde dat Z gemiddeld 715 cc per dag drinkt, volgens haar was dit dus niet te veel. Ook kwam er bij dat hij een week lang spinaziekleur ontlasting had. Zij zei dat dit vooral voorkwam bij borstvoedingkindjes en dat dit dus ook vreemd was. Ik baal een beetje, want aan de ene kant had ik me voorgenomen om me vooral niet op de kast te laten jagen door het cb met de grafiekjes en gemiddelde lijntjes, maar aan de andere kant merk ik dat ik er toch een beetje mee zit. Het is mijn eerste kindje en ik ben bang dat er iets met hem aan de hand is wat zijn extreme gewichtstoename verklaart. Volgende week woensdag moet ik weer met hem langskomen en dan hoopte ze een stabilisering te zien van Z's groei. Heeft 1 van jullie dit ook meegemaakt? Zou er iets aan de hand kunnen zijn met zijn stofwisseling of heb ik gewoon een hard groeiend kindje?
Waarom zou dat heel raar zijn dan? Hoeveel is hij aangekomen? En is hij ook veel gegroeid in de lengte? Is hij gewoon in verhouding?
Toen hij drie weken was hebben ze hem thuis gewogen (4,1 kilo) en ze vonden dat hij in vier weken te veel was aangekomen. Ze voerde de gegevens in en toen liet ze zijn lijn op een grafiekje zien en je zag dat die lijn ook enorm stijl was en al bijna op 2+ lijn zat.
Hij groeit nu 300 gram per week. Vanaf 0 tot 2 maand kan een kindje zo'n 180 tot 320 gram per week goeien. Van 2 tot 4 maand zal het naar 125 tot 185 gram per week gaan. Dus in principe groeit hij niet te hard, als je alleen naar de getallen kijkt. Ik kijk zelf ook graag naar de lijntjes en hoe dit zich volgt. Onze oudste werd geboren met een gewicht van 3240 en zat ook heel snel op de +2 lijn. Maar eenmaal daar bleef hij zijn lijntje aanhouden. Dus kijk daar ook vooral naar.
De eerste maanden kunnen ze hard groeien, vaak na 3-4 maanden stabiliseert dat een beetje. Hier kwam m'n zoontje de eerste 3 maanden 1kg per maand aan, met 3,5 maand woog hij 7,1kg, 2 dagen voor z'n eerste verjaardag woog hij 10,1 kg en hij eet echt als een bouwvakker hoor! Als hij verder gewoon netjes in verhouding is met zijn lengte, niks van aan trekken en gewoon lekker zo door gaan. Teveel krijgt hij zeker niet hoor!
Zou me niet direct zorgen maken. Dl zat het eerste jaar op de 2,5 lijn. Omdat ze hoofdzakelijk borstvoeding kreeg konden ze daar niks van zeggen (ze zeiden maar dat ik hele goede melk gaf oid).
Op deze leeftijd kunnen ze beter iets meer aankomen dan te weinig aankomen. Die reserves kunnen ze gebruiken. Maak je niet druk. Onze dochter is de eerste maand ook 1.5 kg aangekomen. Als ik me goed herinner woog ze toen 5100gr. Geboren met 3600gr. Daarna tot 3 maand bleef ze een kilo per maand aankomen. Daarna zakt het tot 100 à 150gr per week.
je moet niet naar de cijfers kijken, maar naar het lijntje. En het beste is om kleine flessen te maken die je op verzoek geeft.
Hier ook een grote vent. Vorige week woog hij 7310 en is 64cm Hij volgt keurig zn eigen lijntje en drinkt zeker niet teveel. Snap je gevoel wel hoor, heb dat zelf ook een beetje maar er is op dit moment weinig wat we eraan kunnen doen. Ik hoop wel dat zn gewicht wat minder hard gaat de komende maanden. Nu is het ruim een kilo per maand wat ie groeit