Hebben jullie misschien tips? Ik heb last van extreme haaruitval. Bij het borstelen van mijn haar verlies ik naar schatting meer dan 500 haren per dag. Ik gok dat ik nu 50% van mijn haar kwijt ben. Dit probleem speelt nu sinds ongeveer 10 april. Overal in huis liggen haren, en zelfs de stofzuiger raakt verstopt doordat het haar vast komt te zitten. Ik weet niet meer wat ik moet doen, en de huisarts heeft mij geadviseerd om af te wachten. Begin april heb ik een ijzerinfuus gehad vanwege ernstige bloedarmoede. Daarnaast werd duidelijk dat ik ook een vitamine D- en B12-tekort heb. Ik weet dat dit ermee te maken heeft, maar ik ben echt bang dat ik op deze manier straks geen haar meer over heb. Is afwachten echt het enige wat ik kan doen?
Ijzertekort kan inderdaad zorgen voor haaruitval. Het kan nog wel even door blijven gaan, het is ongeveer na 3 maanden dat je haar uitvalt na tekorten of ziekte of andere dingen (zoals een bevalling). Dat komt doordat haar een groeifase, stilsta fase en uitvalfase heeft (ik weet de correcte termen niet uit mijn hoofd), door ziekte/tekort etc, wordt haar versneld in de stilsta fase gegooid en dan na 3 maanden valt er veel meer haar uit dan normaal. Als je begin april een ijzerinfuus hebt gehad en je tekorten zijn toen voldoende aangevuld, zou je dus in juli moeten gaan merken dat er minder haarverlies is. Dus ik denk dat je huisarts op zich wel een prima advies heeft gegeven, maar als je het niet vertrouwt, zou je ook kunnen vragen om een verwijs naar een dermatoloog om je hoofdhuid te laten checken. Wel supervervelend dat je hier last van hebt, bovenop je (hoogstwaarschijnlijk) al niet goed voelen. Hopelijk gaat het snel beter.
Het zit bij mij helaas ingewikkelder in elkaar dan dat ik heb omschreven, ik heb elke dag bloedverlies (ernstige bloedneuzen) waardoor ik bloedarmoede heb gekregen (hb was 4.2) het ijzerinfuus heeft zijn werk gedaan alleen de bloeding kan op dit moment niet gestopt worden ondanks dat er al 2 pogingen zijn gedaan. Dus ik slik elke dag ijzertabletten zodat mijn hb hopelijk op 6.8 blijft hangen of iets verhoogd maar in hoeverre ik dat kan verwachten met de bijkomende bloedneuzen is natuurlijk maar de vraag… De internist had het alweer over een ijzerinfuus als de bloedingen niet snel worden verholpen.
Wat super vervelend, ook van je bloedneuzen elke dag. Ik kreeg zink aangeraden door de huisarts toen ik superveel haaruitval had door medicatie/ziekte waardoor ook ijzertekort, en biotine of zoiets zou ook goed zijn. Maar als ik heel eerlijk ben is het nu niet dat ik daar zo snel verschil in merkte ofzo. Ik nam door mijn darmontstekingen misschien ook wel niet meer zo veel op van supplementen, dat kan wel. Mijn moeder gebruikt regelmatig een soort van ampules om op haar haar te doen, zelf zegt ze wel verschil te voelen maar ik zie het niet echt, het is heel dun nog steeds. Haar heeft helaas heel veel tijd nodig om te herstellen. En je kan het helaas ook nog aan je nagels gaan merken, die kunnen sneller scheuren vb.
Zoals hierboven omschreven kan het inderdaad voorkomen nadat je erg ziek bent geweest. Ik heb het buiten mijn zwangerschappen om twee keer gehad, een keer toen ik 14 was en vorig jaar. De dermatoloog legde het aan mij als tiener uit dat je lichaam bij ziekte prioriteiten stelt. Haren, maar ook nagels, zijn minder belangrijk, dus daar wordt dan tijdelijk geen energie aan verspilt. Ik lees dat je nog steeds niet helemaal beter bent. Voel je je met de extra medicijnen nu wel weer beter? Dan zou het na een poosje vanzelf weer moeten gaan groeien. Ik verloor beide keren ook extrem veel haar, maar het stopte na een paar maanden vanzelf. Een tijdje daarna begon mijn haar weer te groeien. Toen kwam er een fase met babyhaartjes, wat ik zelf heel naar vond. Ik heb erg stijl haar en al die korte stekeltjes die er tussendoor omhoog staken vond ik geen gezicht. Maar goed, dat was gelukkig tijdelijk en beide keren gewoon weer een volle bos terug gekregen. Sterkte!
Dat klinkt heel naar. Hopelijk blijft je ijzer in ieder geval een klein beetje op pijl. Hopelijk zal er dan vanaf volgende maand alsnog niet zoveel haar meer uitvallen met een iets hoger ijzer, maar dat is niet zo goed te voorspellen. Ik kan wel tegen je gaan zeggen dat je haar minder belangrijk is dan je gezondheid, maar ik zou er zelf ook gigantisch van balen als mijn haar zou uitvallen, ongeacht of andere dingen belangrijker zijn. Ik denk wel met deze aanvulling, dat de huisarts gelijk heeft, afwachten is waarschijnlijk het enige wat je kunt doen, als je zo’n tekort hebt, is het 99% zeker dat je haaruitval daar vandaan komt. Het positieve is dat het dus waarschijnlijk ook wel weer goed komt als de bloedingen onder controle zijn. (Supervervelend dat dat vooralsnog nog niet lukt)